Dunväst på g-tex?

Funkar det att kränga en dunväst på ett g-tex jacka får att få ett par minusgrader extra på sin sida när det är riktigt hurvigt, eller är dun på g-tex i inödan ?
 
P.D; sa:
Funkar det att kränga en dunväst på ett g-tex jacka får att få ett par minusgrader extra på sin sida när det är riktigt hurvigt, eller är dun på g-tex i inödan ?
Det beror ju på vad man menar med "funkar"...
Det är inte generellt bra att ha en dunväst varken utanpå eller under en tät GTX-jacka. Att ha den under jackan är dock att föredra om du håller dig stilla men hur dåligt/bra det blir beror väldigt mycket på om det regnar eller blåser.
 
Behöver jag förstärkning, vid tex. rast på vintern, drar jag alltid dunjackan över skaljackan.
I lägret på kvällen enbart dun.

Men som sagt, det funkar bara i "torra" förhållanden eller om man har en dunjacka som pallar väta.
En kompis till mig åker skidor med underställ, softshell och vid behöv väst över...

Haskell: Varför skulle det inte vara en bra kombination?
 
Jonas P; sa:
Haskell: Varför skulle det inte vara en bra kombination?

Om skalet är fuktigt av snö lär ju ångtrycket bli större utanför membranet, och då tränger fukten in istället. Men fördelen att bara dra på sig västen och inte tappa en massa värme under skalet lär ju överväga rätt ordentligt.
 
Nturligtvis funkar det, åtminstone tillfälligt när man stannar för en kort paus. För längre raster föredrar jag däremot att ha västen under jackan, det funkar oftast (inte lika enkelt med en dunjacka dock). Däremot envisas många jacktillverkare idag med att göra på tok för tighta vinterjackor, så det är värt att tänka på dunvästen + div tröjor när man skaffar sin jacka. Har nyss skaffat en billig och säckig Haglöfs, och med tröjor och väst under sitter den bra.
 
Jackor i tex G-Tech MÅSTE vara (relativt)tajta, annars funkar de inte.
Är de för "baggy" så kondenserar ångan på insidan och effekten är förlorad.

Personligen gillar de tajtare jackorna, men de få tillfällen jag vill ha den tjocka flisen på så blir det lite michelingubbe... Eller så tar jag den gamla, större jackan. ;-)
Annars är jag oftast aktiv när jag har skalet på, och då krävs det inte så mycket kläder under.
 
Det går bra vid rast, men som många pekar på är de tingen ultimat lösning vid lägret. Kör själv som någon sa med ett mjuksla och en dunväst när jag åker skidor. Fungerar ypperligt.
 
Jonas P; sa:
Jackor i tex G-Tech MÅSTE vara (relativt)tajta, annars funkar de inte.
Är de för "baggy" så kondenserar ångan på insidan och effekten är förlorad.
Mhmm, du har en poäng här, att man inte ska sätta förstärkningsplagg under skalet, eftersom detta då lyfts för långt bort från "värmekällan". Däremot tror jag inte att det spelar någon roll så länge man bara rör sig i t ex underställ + skaljacka, eftersom den ofelbart håller sig nära huden ändå. En bylsig jacka sitter i princip lika nära som en tight jacka, särskilt i lite vind eller med en ryggsäck på ryggen. Om jackan blåstes upp som en Michelingubbe bara av att jackan var stor, så skulle man inte behöva något förstärkningsplagg under :)

Problemet uppstår när man vill röra litegrann på sig, och det är duktigt kallt. Tar man en fleece under jackan, så blir det som du säger kondens och is på insidan jackan. Detta gäller även tighta jackor eftersom fleecen skapar samma avstånd från kroppen som under en bylsigare jacka (som i min slimmade Grim i vintras, fick bryta mig ur den). Att sätta fleece utanpå jackan är inte realistiskt. Dunplagg kan man ha utanpå, men då måste de tåla nötning (t ex kunna bära ryggsäck, gräva i skare) och tåla blötväder.

Får du inte problem med "michelingubbsjukan" när du tar fleece under en tight jacka? Jag tycker att man måste jobba mot ett onödigt motstånd när man gör så (fast då håller man å andra sidan värmen) :)
 
Beror på lite på vad du menar med problem.
Men jag har en "mellanviktsflis" (hoppas det var en bra beskrivning) som tillsammans med underställ funkar bra under jackan (KM Grim).
Men det är max, med min tjocka North Face blir rörligheten klart begränsad, men är det så kallt att den behövs försöker ändå jag undvika utomhusaktiviteter.

Har inte råkat ut för kondensproblemen med min Grim, vad snackar vi då för temp?
 
Ingen grotesk kyla, ca -8 eller -10 med en riktigt ful snöyra. Hård vind och horisontalsnö. Eftersom snön ville ta sig in överallt kunde jag inte köra med ventilationen öppen på Grim:en, därför blev det väl mer svett än normalt. Skidade med ryggsäck. Fick knappt av mig jackan under en rast på en sjö.

Jag vet, man ska inte svettas vintertid, men jag är skapt sån att jag svettas så fort jag går i normal takt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Winell Dunväst Kläder 3
Karpaterna.se Dunväst? Kläder 16
bionicon Dunväst med riktigt lång/låg rygg för männ?? Kläder 0
erikhaglund Microfleece + dunväst alt. tjock fleecetröja?? Kläder 9
ragwen89 Dunväst Kläder 2
Naturelover Någon som testat T&P Dunväst...el liknade Kläder 0
sovare Ulväst eller dunväst Kläder 1
Kalle E Dunväst, är det bra det? Kläder 21
cjonsson Alternativ till dunväst?? Kläder 1
lätt dunväst? Kläder 3
Småtärna Laga/limma fåll på Goretexjacka (Arcteryx)? Kläder 8
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 12
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.