Dunväst, är det bra det?

Jag funderar på att ersätta min tjocka fleecetröja med en dunväst på instundande fjällvandring i Jotunheimen. Den väger lite mindre och kan dessutom dubblera som kudde (som man bara inte lämnar civilisationen förutan) vilket ytterligare reducerar vikten. Så långt är allt bra, men finns det några drawbacks? Armarna blir ju lite styvmoderligt behandlade. Klarar de sig ändå? Jag har ju ullfrotteunderställ, skjorta och skaljacka på dem om det blir bistert i lägret på kvällen. Är det något annat problem jag inte tänkt på, eller är det kanske en riktigt bra idé?

Kalle

Utan att ha nån erfarenhet så kan jag tycka att fukt borde kunna bli ett bekymmer. Även om du har västen under skaljackan vid regn så finns ju risken att den blir rejält fuktig av svett vid ansträgning. Fleece är inte så känsligt.

Kloka ord,

men jag tänkte nog inte ha västen medan jag går. Då blir jag ändå så varm. Jag har aldrig något annat än på sin höjd underställ, skjorta och jacka. Vanligen bara underställ och skjorta, även vid duggregn och lite blåst. Jag tänkte nog plocka fram den på kvällen och vid raster istället. Fast det är klart att det kan regna då också. Jag har hört det i alla fall... ;-)

Kalle

Kudde

Tror du den kommer fungera som kudde ?

Min erfarenhet av dun i sovsäckar är att de inte lyckas hålla loftet under tyngd. Men en jacka/väst kanske är lika proppad med dun som en dunkudde ?

Värmen tar alltid den lättaste vägen ut, vilket innebär att en (dun)-väst inte är så bra. Värme kommer alltså inte bara att läcka via dina armar, utan värme från bålen kommer också att rinna ut vid armhålorna (såvida de inte är resårförsedda:)).

En bra liknelse för hur det är fungerar är att tänka dig att värmen är som vatten - den rinner ut där det finns hål. Vem fasen skulle komma på tanken att göra en överlevnadsdräkt för kallt vatten i väst-form????

Så jag ser det är alltså dun-västar mest för after-ski (eller möjligen kyla som egentligen inte kräver dun-kläder). Av någon för mig outgrundlig anledning har ingen ännu marknadsfört ett par matchande dun-shorts...

Själv använder jag oftast fleece som huvudkudde och njuter i min dunjacka även efter det att temperaturen rasat lika mycket under nollan som den är över för närvarande.

Varför värmer torghandskar?

Duracellkaninen; sa:
Värmen tar alltid den lättaste vägen ut, vilket innebär att en (dun)-väst inte är så bra. Värme kommer alltså inte bara att läcka via dina armar, utan värme från bålen kommer också att rinna ut vid armhålorna (såvida de inte är resårförsedda:)).

Detta låter rimligt, men om resonemanget stämmer borde inte ett par s.k. torghandskar värma såpass bra som de faktiskt gör. Värmen borde läcka ut genom de oskyddade fingrarna. Eller???

Joakim

Re: Kudde

nilkas; sa:
Tror du den kommer fungera som kudde ?

Min erfarenhet av dun i sovsäckar är att de inte lyckas hålla loftet under tyngd. Men en jacka/väst kanske är lika proppad med dun som en dunkudde ?

För mig funkar det bra. Det gäller bara att ha en påse som inte är för stor. Jämför med en dunsovsäck som packas i sin påse. Den brukar kunna bli rätt så kompakt. Med en mindre påse till västen blir det en lagom packad kudde. Någon lyxkudde blir det ju förstås aldrig, men väl bättre än diverse persedlar inknödda i sovsäckspåsen.

Joakim

Dunvästen kan man inte vara utan!

Klart att du ska ta med en dunväst. Det var ett smart tips att använda sovsäckens packpåse i kombination med dunvästen för att få en skön dun kudde! Det där med att värme ska sippra ut genom ärmarna, är bara BS. Jag har använt dunvästen över min skal jacka ett fler tal gånger när det har varit typ minus 20° och den har gett mig bra med värme vid fika pauserna på fjället.

Jag skulle inte sticka ut på fjället utan att packa med min dunväst!

//Micke

Re: Varför värmer torghandskar?

Banankontakt; sa:
...men om resonemanget stämmer borde inte ett par s.k. torghandskar värma såpass bra som de faktiskt gör. Värmen borde läcka ut genom de oskyddade fingrarna...
Njäää. Torgvantarna håller värmen runt de blodkärl där det cirkulerar mycket blod. Fingertopparna är ju ytterst i systemet, och inte så farliga att kyla ner. Angående vattnet och läckande hål var det troligen mest bildligt beskrivet. Jämför: Vatten rinner inte ut om man bara tar bort locket på en tillbringare...-Men värmen försvinner om du tar av dig luvan.

Dunväst ett måste

Jag är inne på min 4e! Men tyvärr duger inte en tunn dunväst som kudde, åt mig (så det blir en lätt uppblåsbar huvudstödsflygkudde i packningen ännu....).
Dunväst under regn/vindjackan värmer skönt kring bålen och njurpartiet...jag har kompletterat min väst med en halstryckknapp för att kunna stänga till.
Vid marsch behövs inte västen men väl vid paus. En tunn quiltad dunjacka med ärmar är ett inte oävet rastplagg, vintertid, för den som vill ha en lätt packning...

Go varm rast

Johan K

Klart killen ska ha en väst

En väst, oavsätt om den är av dun eller fleece, värmer centrala delar av kroppen och fungerar i nio fall av tio lika bra som en jacka. (lite saltat men åndå :))
Om det ny skulle vara så att man ska vara ute extremt länge i extremt fuktigt klimat då skulle jag ta en syntetväst i stället för dun. Det som händer är att dun när det blivt blött är att det tar längre tid för det att torka än tex. syntet.
Nu är jag kanske lite av en väst freak men faktum är att jag har nog bortemot 10-15st som används vid lite olika tillfällen, de är ju lättare och tar mindre plats än en jacka/tröja :)

- anders

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg