dubbelrep av olika dimensioner?

Jag har i en tidigare tråd i våras fått intrycket att man kan använda två enkelrep med dubbelrepsteknik, förrutsatt man kan sätta mellansäkringarna på sådant sätt att man vid ett fall faller huvudsakligen i ett av repen (så att man inte riskerar för höga fångryck).Synpunkter på detta mottages gärna, men min fråga är egentligen:

Finns det någon risk eller nackdel i om jag anväder två rep av olika tjocklek? Ex vis ett dubbelrep och ett enkelrep?
/Jörgen
 
Inte så länge det tunnare repet är just ett dubbelrep (gjort för att sättas i olika säkringar). Däremot ett ännu tunnare twinrep är inte gjort för att falla i ensamt, men som jag förstår var detta inte heller aktuellt.

Det man får passa sig lite för är att rep av olika dimension (eller även rep av samma, men med olika yta på manteln) glider olika i bromsen, så att man inte plötsligt har en massa slack på det ena, eller håller ett rep för stramt. Det är helt enkelt svårare att mata ut bra, men en duktig säkringsman kan säkert klara detta också.
 
Kan ju vara svårare att fira på om det blir aktuellt. I någon mån kan man motverka att repet "cirkulerar" genom ankaret genom att placera knuten på rätt sida.

(Reserverar mig dock för om detta skulle kunna ha negativa effekter på knuten.)
 
Kan intyga att det är opraktiskt om repet glider i ankaret också. Det är ingen hit om det bara den ena parten räcker ned till marken även om detta är med råge...:)
 
Det är inget problem att fira på olika dimensioner. Många klättrar ju på enkelrep och har med ett tunnt extrarep för firning på långturer.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.