olika quickisar för sport och trad

Hur gör ni med era quickdraws när ni sport och tradklättrar, använder ni samma quickdraws eller har ni separata?
När man sportklättrar blir det ju jack och märken i karbinen man klipper i bultarna, jag skulle inte vilja klippa den karbinen i slingan till kamsäkringen som skiljer mig från ett markfall.
Jag köpte därför en extra uppsättning med quickdraws nu när jag började sportklättra.
Tänkte höra vad ni tycker, en del klättrare jag pratat med tycker att det är onödigt så var det bara slöseri med pengar att köpa dubbel uppsättning eller inte?
 
I mina kammar sitter det alltid egna, enkla karbiner.

F ö har jag samma till sport/trad, även om jag förstås har en hög med "trad-qd" med långa slingor. Tanken är f ö att jag håller reda på vilken karbin som är repkarbin och vilken karbin som sitter i kil eller bult.
 
Tja generellt vill du ju dessutom ha längre, flexiblare slingor (och ibland betydligt längre) till trad och kortare, styvare till sport.
Dessutom prioriterar kanske de flesta lättklippta karbiner till sportklättring men lätta karbiner i tradracket...


Så inte är det konstigt att ha olika uppsättningar. Kanske inte det mest prioriterade inköpet dock.
 
Jag använder dels dubbelvikta 60-slingor, dels vanliga QD-slingor med fixerad repkarbin.
Jag har aldrig tänkt på problemen du beskriver, så när jag traddar sätter jag antingen en "tradslinga" eller en QD, beroende på vad som passar bäst i situationen.
 
Jag har olika uppsättningar, men det är mest för att jag har så många karbiner. Jag har längre slingor på traduppsättningen, korta på sportuppsättningen.
 
Har aldrig riktigt tänkt på problemet, men då är det förstås inte så ofta jag redpointar och hänger mycket i bultar.

Men visst ligger det nåt i resonemanget. Men det viktigaste är väl (något uppenbart) att inte klippa repet i en karbin med jack och grader, dvs att ha ett upp och ett ner på alla quickdraws.
 
Jag bestämde mig nyligen för att köpa nya quickdraws för att slippa grader i kabbarna när jag traddar. Det händer ju ändå ganska ofta att man blir kort om karbiner och splittar sina quickdraws, känns inte heller helt kul att klippa en spektraslinga med en karbin som har grader.
Men som sagt det finns mycket annat man kan lägga pengar på innan dess.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.