Olika längd på dubbelrep

Efter att ha fått nya halvrep från Globetrotter (Edelrid live-wire) så märker jag att dom är olika långa. det skiljer ca 1-1,5 meter i längd på det blå och det röda repet. Har också provat en kompis halvrep (Lanex) och där skiljer det ca 2 meter i längd. Vad kan det finnas för förklaring till detta? Mina rep är nya, kompisens har ett par år på nacken.

I praktisk användning är väl det enda problemet med olika längd att man måste komma ihåg att ta hem lite extra på ena repet när man säkrar andreman, speciellet när ledaren byggt standplats och tar hem repet. Men jag tycker i alla fall att om man får två nya rep så ska dom vara lika långa.

Finns det nån annan som har liknande erfarenhet av halvrep och som har en förklaring?
 
Hur har du mätt?

Hej!

Repens längd defineras med en viss (liten) tyngd hängandes i ena änden.
Samma gäller definitionen för diameter och vikt/längd.

Om du tycker att du fått för mycket är det väl annars bara att kapa till önskad längd. ;)

/Örjan
 
Hej!

Repens längd defineras med en viss (liten) tyngd hängandes i ena änden.
Samma gäller definitionen för diameter och vikt/längd.

Om du tycker att du fått för mycket är det väl annars bara att kapa till önskad längd. ;)

/Örjan

Jag har inte gjort nån vetenskaplig mätning utan skillanden i längd har upptäckts genom praktisk användning.

Visst kan man kapa, det är inget problem. Jag bara tycker att det är underligt att producenterna inte verkar kunne leverera rep som inte är exakt (eller näst intill) lika långa.

Det kanske är liknande problem med enkelrep. Hur vet jag att mitt 60 m Beal Top Gun är 60 m och inte 58? Det kan ju faktiskt ha betydelse på en 30 meters sporttur.
 
Hur ska du isåfall veta att sportleden är 30 meter och inte 29?

Jag tror att anledningen till din upplevelse är att ni använt repenm som just dubbelrep. Alltså klipp in repen i olika punkter lite spritt över leden, vilket då såklart har lett till att repen dragits ut olika långt. hänger du med?
 
Hur ska du isåfall veta att sportleden är 30 meter och inte 29?

Jag tror att anledningen till din upplevelse är att ni använt repenm som just dubbelrep. Alltså klipp in repen i olika punkter lite spritt över leden, vilket då såklart har lett till att repen dragits ut olika långt. hänger du med?

Ehh... jag förstår faktiskt inte din fråga. Om en sportled är 30 meter så vill jag gärna veta att jag har ett rep som är 60 meter. Nu får man iofs ju lite töjning på repet så det brukar gå bra med leder som anges vara 32 meter, men jag hoppas du förstår att jag inte vill ha ett rep som är 58 meter när jag utgår ifrån att repet är 60.

Vi har använt repen med både dubbelrepsteknik dvs klippt i varannan mellansäkring, och när leden har en rakare linje klippt i bägge repen i alla mellansäkringar, och det är då skillnaden i replängd blir tydlig.
 
Ehh... jag förstår faktiskt inte din fråga. Om en sportled är 30 meter så vill jag gärna veta att jag har ett rep som är 60 meter. Nu får man iofs ju lite töjning på repet så det brukar gå bra med leder som anges vara 32 meter, men jag hoppas du förstår att jag inte vill ha ett rep som är 58 meter när jag utgår ifrån att repet är 60.

Hans poäng var nog att ledlängderna kanske inte är så exakt angivna, så en led som anges till 30m i själva verket kanske är 29m (Eller 31m? Kanske mer osannolikt.). Dvs man kan kanske inte kalkylera replängden exakt på metern för att täcka en viss led.

Att replängden skiljer sig från den angivna skulle kunna orsakas av att tillverkarna slänger med någon meter extra för att vara säkra. Filmrullar med 36 bilder har ju i själva verket oftast 37 eller 38 bilder. Sedan kanske vissa tillverkare är mer exakt än andra och vågar kapa närmare angiven längd.
 
Vi har använt repen med både dubbelrepsteknik dvs klippt i varannan mellansäkring, och när leden har en rakare linje klippt i bägge repen i alla mellansäkringar, och det är då skillnaden i replängd blir tydlig.
Du är säkert medveten om konsekvenserna när man klipper två halvrep i samma mellansäkring men för att vara på säkra sidan så uppmärksammar jag detta i alla fall. Halvrep är gjorda för att klippas ensamt i mellansäkringar och alltså inte parvis. Att parvis klippa halvrep i mellansäkringar (använda dom som tvillingrep) ökar fångrycket på säkringen markant. Detta är inte hälsosammt på något sätt och vis.
 
Det där verkar vara ett problem som edelrid har för jag har två halvrep från edelrid ett 8,5mm och ett 8 mm, båda märkt L=50m dock är 8,5 mm ungefär 5 m längre.
 
Jag tror dubbelrep alltid är olika långa. Klättrar man med dubbelrep förutsätts man klättra multipitch och därmed bygga standplats i båda ändar av replängden. Det är vedertaget att man säkrar in sig i standplatsen med en bit av repet, alltså bjuder tillverkarna fullt medvetet på ett par meter extra på ena repet. Lär dig vilket rep som är längst, använd alltid det till standplatsen och så kan du garanterat klättra ut fulla 60 meter om du behöver.

Björn
 
Lugn

De flesta tillverkare gör repen lite längre än längden som anges. Mitt 60m mammutrep är ungefär 65 meter långt till exempel. Poängen är att alltid kunna garantera längden på ett rep, oavsett temperatur, ålder, töjning osv osv.
 
Nu har jag, långt om länge, fått svar från leverantören Globetrotter.de som varit i kontakt med tillverkaren Edelrid.

Edelrid säger att man nyligen ändrat specifikationerna för rep innebärande att repen blir något längre. Så kunderna får en "bonus" i form av lite längre rep. Så förklaringen till att mina rep är av olika längd är att det röda repet är tillverkat enligt tidigare specifikationer och det blå är tillverkat enligt nya specar. Avsikten är givetvis att de båda halvrepen i ett "reppar" ska vara lika långa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sfrge Knyta ihop rep av olika dimensioner. Klättring allmänt 10
Lakritsglass Vilka brallor - olika väder Klättring allmänt 48
Klippsmurfen Olika gummityper på samma modell Klättring allmänt 11
zardoz Varför olika graderingssystem? Klättring allmänt 12
cacarom olika quickisar för sport och trad Klättring allmänt 6
henkaj karbinens olika former. Klättring allmänt 3
sladdis dubbelrep av olika dimensioner? Klättring allmänt 6
Vandrare Olika sko-storlek höger/vänster Klättring allmänt 6
olaka Längd på prusiksnören? Klättring allmänt 27
A.S. Längd på statiskt rep? Klättring allmänt 4
Carlarmfelt Längd på prusikslingor Klättring allmänt 9
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.