Hur funkar dubbelrep igentligen?

Hej!

Stitter på min kammare och funderar över hur dubbelrep fungerar igentligen. Jag ska prova att sammafatta de "sanningar" som jag har fått ur böcker och olika trådar här.

Dubbelrep (två halvrep tillsammans) har tre stora fördelar framför enkelrepen: om ett rep går av så är det inte kört, man kan fira dubbelt så långt och man kan säkra tex. traverser bättre (med tanke på 2:e mannen). Dessutom kan det underlätta vid olyckstillbud.

Ok, så långt verkar det bra. Men det säger ju sig själft att ett halvrep är klenare än ett helrep. När man använder dubbelrep klipper man dessutom ALDRIG (rätta mig om jag har fel) båda repen i samma karbin. Det är då inte svårt att tänka sig att vid ett fall kan hela fallet komma att tas upp av bara det ena repet.

Slutsatsen man då kan dra är att antingen räcker det med att klättra med bara ett halvrep (det tål ju ändå ett fall..) eller så är det farligt att klättra med dubbelrep (ett halvrep ensamt tål inte ett fall...).

/Benny (som bara klättrat med hel- eller tvillingrep.)
 
Fler fördelar

Några fler fördelar:
- Man kan minska repdrag.
- Man kan använda sitt ena halvrep då inga fall som
belastar repet extremt förväntas (brant snö, glaciär)
- Om det känns läskigt kan man sätta säkringar högt,
men ändå inte riskera långa fall för att man dragit
ut mycket rep.

Sedan finns det ju förstås en massa nackdelar också.

Givetvis klarar ett halvrep normalt ensamt ett fall, men marginalerna är mindre så det är inte att rekommendera i de flesta fall. Det skulle vara intressant att veta om det någon gång inträffat att ena repet gått av vid ett fall.

Om jag tex. är på klätterresa i alperna tar jag med mig dubbelrep. Normalt använder jag då dubbelrepsteknik, men om vi någon dag bara ska gå på glaciär lämnar jag ena repet hemma. Och om vi kommer förbi någon sportklippa använder jag kanske båda repen som tvillingrep om det är smidigare. I många specifika sammanhang är kanske inte dubbelrep optimalt, men det är väldigt mångsidigt.

Mvh, Fredrik
 
Mjukare fall

Ett dubbelrep har lägre fångryck och ger mjukare fall. Kan vara bra om säkringarna är marginella och inte tål för stora belastningar (fast det är i speciella fall).

Jag tror att det främst är vid fall med hög fallfaktor, speciellt faktor 2, som man inte enbart ska ha ett halvrep. Risken borde vara större då att det t.ex. skulle gå av. Fast jag har heller inte hört om nåt fall där det skulle ha hänt.
 
Klippteknik

Hej!

Om man har ett halvrep är det inte säkert att det är tillåtet att klippa det dubbelt p.g.a. fångrycket; kolla repets specifikation

Om man börjat klippa dubbelt så bör man fortsätta hela vägen. Annars löper repen olika vägar och kan nöta varandra i de dubbelklippta karbinerna.

Detta kan unvikas genom att använda två karbiner; klipp repen i varsin karbin.
Fungerar också för säkringar i motdrag eller med två andremän på läskiga traverser.

Tvillingrep måste alltid klippas dubbelt.

/Örjan
 
Att enbart använda ett halvrep går om fallfaktorn alltid är lägre än 1. Så du får inte falla första biten... Därför kan det oxå vara en bra idé att klippa halvrepen som ett twin i den första mellansäkringen och därefter som dubbelrep dvs växelvis.

/M
 
Så länge man inte klipper båda repen i samma karbin antar jag? Om man sedan klipper dem i t.ex. varannan säkring så kan ju repen glida mot varandra i första karbinen vid ett fall.
 
Visst är det så. Men hellre att manteln smälter lite än att hela skiten går av. Olika överväganden tas upp ganska bra i Twights "Extreme Alpinism".
 
Det får bli att skaffa ett dubbelrep. Vilken längd är bäst?
Mitt enkelrep är 60 m dvs. man kan klättra 30 m. Med ett 50 m dubbelrep kommer man ju 50 m, hur relevant är det att ha ett 60 m dubbelrep?
Hur ofta klättrar man 60 m pitcher?

/Benny
 
Som messerschmitter, ordmärkare, certifierat rövhål och allmän SOB kan jag inte annat än undra hur du bara lyckas klättra 30 m på ett 60 enkelrep?
biglaugh.gif
Fast du menar väl fira antar jag...

I övrigt så skulle jag rekommendera dubbel (eller twin) för alpina turer och enkel för vanlig klippklättring men det har du sökert redan listat ut själv.
 
Det finns två nackdelar med 60 m-rep: vikten och priset. Priset är irrelevant efter ett tag, då bryr man sig ändå inte om vad det kostade. Vikten däremot kommer alltid att jaga en, speciellt på anmarscherna.

Jag har klättrat med 50 m dubbelrep och oftast inte känt att jag har behövt 60 m. De flesta replängder på långturer är inte mer än 50 m och knappt så långa. Ibland kan dock 60 m vara bra för att dra ihop två replängder och på så vis vinna tid.

En annan fördel med att köpa längre rep är att man har mer att kapa av om olyckan skulle vara framme.

Jag skulle nog köpa 60 m om jag skulle köpa nytt dubbelrep.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.