Du och vandringen

Jag tror svaret på de flesta frågorna finns på
min websida
http://www.huthyfs.com

Bland annat syns hur mitt vandrande och inställningen
till detta ändrats med åren. Anspråken har stegrats
till nyligen.

Jag upptäckte vandringen sent och därför är jag redan
efter mindre än 20 år i slutet av mitt vandringsliv.
Jag är 62 år och pensionerade mig nyligen. Men kroppen börjar säga ifrån. Ovanpå hälsenebesvär är det
numera även knäna, möjligen en lätt artros.
I september hade jag tänkt resa till Andorra, men
kände mig osäker.

Det blir nog en del vandring sommaren 2007, men eftersom
jag inte har tider att passa - utom turistanstormningen - tänkte jag ta det lugnt och gå fler men kortare
turer - med viss planering kunde jag då göra rena tältturer även söderöver, vila, proviantera, ge mig ut på nästa tur, osv.
 
Oj, det var många frågor. Ska försöka besvara dem:

Anledningen till att jag börjat är nog att naturen och friheten lockat mig. Det lockade mig så mycket att jag gick ur systemet och levde en tid med bara min ryggsäck som sällskap. Det var en fantastisk frihetskänsla. Kommer ihåg när jag tittade ut över Öresund och tänkte att jag lika gärna kan hitta ett spontant jobb i Danmark eller vart som helst.

För mig är därför inte vandring enbart att vara i naturen. Har vandrat mycket längs landsväg och i städer under mina turer som liftare. För att hitta bättre ställen. Har till och med lagat mat längs en motorväg i Schweiz för att jag var för utmattad för att vilja gå någon annanstans.

Det har varit hela mitt liv i två års tid. Sedan började jag bygga om en lastbil till baslägerbil. Nu, sju år senare känner jag sju års avsaknad och vill kompensera detta med råge. Hela mitt liv kretsar kring friluft. Är dock trött på singelkonkandet. Det kan ha sin tjusning ibland men efter nästan 15 år med mycket turer utan sällskap börjar jag känna att det är trevligt att ha någon med sig.

Jag påverkas som person. Blir oharmonisk om jag inte kommer iväg. Vem som helst som uppskattar att ligga i tystnaden och titta på stjärnorna, gärna en sprakande vinternatt där naturen gör små metalliska ljud runt omkring. Det är nästan magiskt.

Varför prova? Svårt att motivera. Jag tycker saker ska komma inifrån.

Jag bor i ett litet samhälle mitt i Småland. Store mosse är nog närmaste vildmark.

Nästa tur är till Söderåsen eller Kullaberg. En tur nästa helg ska det bli men det vet jag inte vart.

Jag är 31 år.
 
mer vandring

ja varför vandrar man det är en bra fråga .jag cyklar och paddlar också .det är roligt att skifta aktivitet
men tälta är det bästa som finns dena enorma frihet tänk när vi tältade 3m från donau hörde pråmarna putra förbi ,eller kliva ur tältet en morgon i himalaja och följa solens vandring på bergen det är skönt det.
nästa vandering blir west higland way i skottland planeringen är en tredejedel av nöjet häls inge
 
Det mesta här i livet är en slump

Jag hade köpt en gammal träbåt och gick hem till min kompis för att höra om han ville göra mig sällskap på turen från säljarens hamn till vårt sommarställe. Då sitter han och hans far vid bordet med några stora kartor. Jag framför mitt ärende. Javisst vill han följa med. Sen frågar jag
"Vad gör ni då?"
"Vi planerar en fjällvandring"
"Jaha, så skoj..."
"Du kanske vill följa med?!"

Så började det. Jag sålde båten...
 
Re: mer vandring

igs; sa:
ja varför vandrar man det är en bra fråga .jag cyklar och paddlar också .det är roligt att skifta aktivitet
men tälta är det bästa som finns dena enorma frihet tänk när vi tältade 3m från donau hörde pråmarna putra förbi ,eller kliva ur tältet en morgon i himalaja och följa solens vandring på bergen det är skönt det.
nästa vandering blir west higland way i skottland planeringen är en tredejedel av nöjet häls inge

Grattis till nr 100.
HåkanF
 
1.Varför just vandring? Hur började det för dig?

Har alltid gillat friluftsliv, jag har åkt skidor sedan jag var 3. Men vandring fastnade jag för först när jag gick på Malungs Folkhögskola och träffade alla fjällisarna (de som går Fjäll & Vildmarksledarlinjen) där. De ordnade en dagstur i Transtrandsfjällen, och sedan dess har jag varit fast.
____________________________________________________

2. Dagsvandringar eller över flera dagar? Hur stor plats har den i ditt liv?
Kombinerar du din vandring med något annat intresse?

Över flera dagar! Och det ska vara kalfjäll.
Tja om jag ser en fågel så slår jag upp den i fågelboken. Och så kanske jag tar ett foto om det är nåt som ser fint ut.
____________________________________________________

3. Vad är det för känsla? charm? osv...

Absolut frihet och renhet. Att man gör det som människokroppen är skapt för och att man får frid i sinnet och tystnad omkring sig.
____________________________________________________

4. Vandrar du helst själv eller med flera? varför?

Jag har inte provat att vandra själv ännu. Men den dagen kommer väl.
____________________________________________________

5. Hur har vandringen påverkat dig som person?

Jag är nog samma person som jag var innan.
____________________________________________________

6. Varför ska någon som aldrig vandrat testa det?

För att det är fridfullt och spännande att klara sig själv i naturen.
____________________________________________________

7. Bor du nära naturen eller 'mitt i city'?

Jag bor väl mitt i city, men har nära till en härlig skog som heter Vrinneviskogen.
____________________________________________________

8. Påverkas du, om du inte kan komma iväg på ett tag?

Nej inte egentligen. Jag har andra fritidsintressen som jag måste hålla på med om jag ska kunna överleva (nämligen musik). Men jag kan leva utan att fjällvandra varje år.
____________________________________________________

9. Och sist men inte minst, vart bär din nästa tur av?

Grövelsjön.
____________________________________________________

10. Vore intressant om man får en liiiten hum om din ålder....*djupt vatten*

26
 
Jeg har altid fædedes en del i det fri først som spejder, senere i kajak, på mountainbike og på jagt og senest som fotograf både tæt på hvor jeg bor, men også i resten af scandinavien.

Vandring er ikke det eneste ene, men ofte kombineret med jagt eller http://www.naturphoto.dk Det seneste bruger jeg meget tid på og jeg har nogen gange spurgt mig selv hvorfor - Svaret er vel bare at jeg holder af livet i det fri, at følge dyrene på tæt hold, at være sammen med gode venner i lejren (uden forstyrrende elementer såsom Tv, pc, telefon m.m.m.)

På det seneste har det mest været fototure af nogle timers varighed - er vejret dårligt så jeg ikke kan komme afsted nogle dage i træk, så bliver jeg knotten :eek:) Naturen er en vigtigt del af mit liv - uden den ville jeg ikke være mig

Det skal prøves fordi det ligger så langt fra de fleste andre måder at være sammen med folk på - når man sidder om bålet om aftenen er der en helt speciel stemning

Jeg bor i by med 40.000 folk, men tæt på skov.

jeg er 36
 
Det mesta här i livet är en slump

Med rätt föräldrar blir det så...

Vandra kan man göra nästan överallt, man ser inte allt men en del, ganska bra.
Det är opretiensöst, grejorna är ändå med man kan börja vid ytterdörren eller åka/köra till naturen någonstans och gå en sväng, på många ställen, men inte alla....

Åldersuppfattning varierar med konditionerna.....

Vad gör fröken nyfiken på fritiden då?
 
Re: Det mesta här i livet är en slump

johankse; sa:
Med rätt föräldrar blir det så...

Vandra kan man göra nästan överallt, man ser inte allt men en del, ganska bra.
Det är opretiensöst, grejorna är ändå med man kan börja vid ytterdörren eller åka/köra till naturen någonstans och gå en sväng, på många ställen, men inte alla....

Åldersuppfattning varierar med konditionerna.....

Vad gör fröken nyfiken på fritiden då?

Jag är ute och vandrar, har inte någon annan fritidssyssla just nu.... sitter en del framför datorn =)
 
Varför just vandring?
Det är relativt enkelt, dvs. på med skorna, packa ryggan och så ut.
Hur började det för dig?
Det var väl fjällvandringarna med familjen, när man var liten.
Hur stor plats har den i ditt liv?
Olika under olika perioder, men ibland känns det livsviktig, medan det andra dagar kan kännas mer avlägset.
Dagsvandringar eller över flera dagar?
Flera dagar.
Vad är det som gör att du söker dig iväg på nya turer?
Jag älskar tiden jag får för mig själv och mina egna tankar. Inga krav, ingen stress. Friheten...
Kombinerar du din vandring med något annat intresse?
Ja, helst något kulturhistoriskt om jag kan. Kan gärna gå någon extra kilometer för att se den där berömda stenen/ruinen osv.
Vandrar du helst själv eller med flera? varför?
Båda har sin tjusning. Att ha sällskap är ju jätteroligt, samvaron vid lägerelden osv. Dock går jag ibland ut just för att uppsöka ensamheten, så det är olika.
Hur har vandringen påverkat dig som person? Hur tror du ditt liv sett ut, utan den?
Det är klart att varje del som försvinner från ens liv gör det mindre mångfasetterat. Jag kan inte peka på något konkret exempel på hur det berikat mitt liv, men givetvis har vandringen berikat mig :), och utan den hade mitt liv varit en dimension fattigare.
Påverkas du, om du inte kan komma iväg på ett tag?
Nej, fast jag har heller aldrig känt mig hindrad från att komma iväg, ifall jag så önskar. Vet ej hur jag skulle reagera om så vore fallet.
Varför ska någon som aldrig vandrat testa det?
Bra motion, få perspektiv på tillvaron (stress, tid, bekvämlighet, tillgänglighet osv.)
Bor du nära naturen eller 'mitt i city'?
Bor i en stad, men har nära till naturen.
Och sist men inte minst, vart bär din nästa tur av?
Ut i skogarna någonstans. Ännu ej bestämt
Vore intressant om man får en liiiten hum om din ålder....*djupt vatten* :)
/Susanne
33 år

Be careful out there /Joel
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.