Första vandringen

Hej,

Ny här, har läst en hel del tidigare men nu håller jag på att planera min första ensamvandring. Har vana av att vara i skog och mark men har inte vandrat med övernattning tidigare.

Jag planerar att i slutet av mars gå Höglandsleden ifrån Eksjö via Skuruhatt till Västra Lägern för att där ansluta till Anebyleden och följa den till Aneby. Jag gjorde en snabb mätning på Lantmäteriets hemsida och sträckan blir runt 64km. Min tanke är att dela upp det på tre dagar (alltså två nätter). Finns vindskydd utmed leden på lagom avstånd och jag kommer även ha med mig försvarets knäppetält och/eller presenning.

Har en Haglöfs Victor 7585 som jag tänkte använda och min packlista ser ut som följer:

Knäppetält + presenning
Sovsäck (Haglöfs Zleep 1200)
Liggunderlag (Antingen ett McKinley uppblåsbart eller vanligt cellplast)
Underkläder x2
Strumpor x2
Fleece-tröja
Regnbyxor
Gaskök
Tallrik, Kåsa & Bestick
Disksvamp
Kniv
Snöre
Tändstickor
Pannlampa
Förbandsväska
Karta + Kompass

På kroppen:

Mössa + handskar
Underkläder
Underställ
Långärmad alt. kortärmad funktionströja
Byxor
Skaljacka
Strumpor
Kängor

Mat:

Havregrynsgröt x2 (frukost)
Varma koppen x3 (lunch)
Frystorkat x 2 eller 3 (middag)
Nötter + Russin
Vatten

Mina funderingar är då:
Är det realistiskt att gå runt 20km per dag?
Hur det är med väder och vind i slutet av mars kan man ju aldrig veta men det lär ju inte va jättevarma nätter i alla fall. Mest funderar jag över maten. Här har jag inte mycket kunskap/erfarenhet, men funderar på att stoppa med ägg och pyttipanna till första kvällen och sen köra frystorkat de andra dagarna. Hur mycket vatten bör jag bära med mig? Ev. kan man väl fylla vatten på någon gård utmed leden.

Kom gärna med synpunkter, tips och förslag.
 
Hej,

Kul vandring! Att byta underkläder varje dag låter ambitiöst. Strumpor kan du nog däremot vilja byta oftare än så. Jag kör gärna två par på mig och ett på tork. Material spelar ingen större roll på en såpass kort vandring där du vill känna om det här är något för dig, men har du strumpor i annat material än bomull, ta dem.

Om jag var du skulle du, eller jag, vilja packa med mer mat. Nu vet jag inte hur mycket som döljer sig bakom Nötter + Russin, men ös på på den punkten så kommer du att vara varm och glad. GORP kan göra underverk.

Testa sovsäcken och liggunderlaget hemma i den temperatur du förväntar dig. Det är så tråkigt att avbryta kall och jävlig efter en blöt och fuktig natt.

20 km är inga problem. Jag brukar finna att jag vid ensamvandring av ren uttråkning går dagsmarscher som är nästan dubbelt så långa än vad jag brukar. Hur du gör vet du bara efter att du provat. Men 20 km om dagen kan jag sätta 50 spänn och en häst på att du klarar.

Om du tar ett vanligt cellplastunderlag, beakta att dessa visserligen kan vara sköna i tält, men att sova med dessa i fasta vindskydd tär på nattsömnen.

Personligen skulle jag skippa tallrik och kåsa. Vad är egentligen grejen med att flytta på maten innan man äter den?

Snöre? Äre det för att spänna upp presseningen eller? Jag kan inget om knäppetält, så det kanske är för att sätta upp ett sånt? Om inte, fundera på att lämna snöret hemma.

Akta dig för att klä dig för varmt. Jag skulle undvika att bära underställ, tröja och skaljacka samtidigt som jag vandrar. Men det märker du snart vad som passar dig och det kostar inte mer än en vattenpaus att packa om.

Mars är ju rätt blött, så kängor kan nog vara rätt. Men i framtiden, när skogen har torkat upp kan du ju fundera på gympaskor. Underbara uppfinningar det där.

Vatten är inget bekymmer. Jag bär aldrig över 1,5 l. Jag har gjort några vandringar med enbart 1 l, men då fick jag slut på vätska. Fyll på från sjöar och rena med klor om du är på det humöret. Undvik avrinningsvatten från åkrar. Fråga folk om du kan.

Jag har någon idé om att ha i buljong i vattnet för att få det att inte smaka så förbannat konstigt, men där har jag inte riktigt tänkt klart än.
 
Sovsäcken bör inte vara något problem, sov i vindskydd med den förra våren och när jag vaknade så hade vattnet i en hink bredvid mig fått ett ganska tjockt lager is. Och strumpor tänker jag att jag har två par på mig och två par med mig för byte.

Snöre är till knäppetältet ja. Så det följer med. Ingen vikt eller utrymme att prata om heller.
Kläder tänker jag att det är lätt att variera/justera efter väderförutsättningar. Det kostar ju inte mer än en vattenpaus som du säger.

Det jag har mest funderingar och känner mig osäker på är vad och hur mycket mat som ska med. Jag tänker att jag börjar dagen med havregrynsgröt med kanel. Nästa mål mat är lunch där jag tänker mig varma koppen för att sedan äta middag och då lite rejälare. Däremellan så har jag med mig nötter etc. för snabb energipåfyllning och lite snacks på vägen, här har jag ingen anledning att snåla utan kommer ta med mig rejält.
 
Jag brukar tänka 3500 kcal. Då är iaf jag mätt och glad. Mellanmålet utgör större delen av detta.

Innan jag började räkna gram hade jag en fruktansvärt enkel packlista som jag fortfarande utgår ifrån.

Torr
Varm
Äta
Ren
Sova
 
Du har en bra grundutrustningslista, som du sedan med egen erfarenhet kan förfina. Möjligen saknar jag en liten kamera (alt mobil)? Då du vardrar ensam kan du lämna kåsan och tallriken hemma och äta ur grytan, eller använda kåsan som mugg (som jag inte ser i listan). Kanske även lite Kaffe, Te?


Att ligga på ett golv i ett vindskydd upplevs hårdare än i ett tält på mark, så liggunderlaget har betydelse för en skön sömn. Ett uppblåsbart behöver vara minst 1,5" (38mm) för att man inte skall känna marken igenom.

Jag tycker du har för dåligt med mat med dig, speciellt lunchen. Om du inte vill komplicera det för mycket med att hitta egna kombinationer kan du ersätta varma koppen soppan med ex Knorr Spagetteria och kanske en varma koppen bär/frukt soppa som varm efterrätt:).
Frystorkat är oftast både trist och dyrt och kan lätt ersättas med egna kombinationer om man är lite kreativ. Cous Cous och Bulgur är exempel på bra baslivsmedel som grund i egna kombinationer som man sedan kan blanda upp med torkade grönsaker, torkad svamp, hackad ölkorv, skurna soltorkade tomater mm mm.
Gröt till frukost är en bra start, själv brukar jag blanda min grötmix bestående av AXA fyra sädesslag, hackade nötter, russin, tranbär, mandelmjöl, linfrö mm. Ta med en påse torrmjölk som du blandar med vatten så smakar gröten bättre. Livsmedelsaffärerna säljer även ex färdig risotto, och på en så kort vandring har ju koktid på 15-20 min mindre betydelse (en 230g gastub räcker lätt i 3 dagar)
 
Som ovanstående skrev så behövs nog mer mat. varma koppen till lunch är väldigt snålt, dom innehåller inte speciellt mycket av någonting dom där... Men det är lätt åtgärdat! Släng i lite pulverpotatismos/bulgur/couscous och/eller frön/nötter eller torrostade bönor (behöver inte kokas utan bara ligga i varmvatten nån minut http://gogreen.se/produkter/bonor/sojabonor-rostade-saltade/ http://www.risenta.se/produkter/frukt--bar/sojabonor) eller något annat som inte behöver så avancerad tillagning..

Fast vill man så kan man klart göra mer avancerad mat speciellt på en kortare tur gillar jag själv att laga "riktig" mat, kan man elda så är ju koktid/bränsleförbrukning inget problem heller...


En sak till, det står knäppetält + presenning, är inte det lite onödigt? Knäpptältet är väll i princip som en presenning? Är det inte vattentätt och det är därför så uteslut det och kör med bara presenning! Prova hemma med ett rep att sätta upp presenning med hjälp av både 2, 1 och 0 träd tex... med pinnar osv.. Det är väldigt enkelt men kan behövas lite övning typ så man har iaf en liten aning om hur man kan göra om man plötsligt behöver skydd mot ösregn tex..
 
Fryst middag

Ett tips är att ta med frysta vanliga middagar. Om man packar lite bra så kommer dom va kalla åtminstonde andra och kanske till och med tredje dagen.
Förra gången jag gjotde en kortare tur hade jag fryst ris med korvstroganoff, samma mat som jag hade som middag ett par dagar innan.
/Fredrik
 
Hej Osgot.
Det låter som en fin vandring.
Drygt 20 km/dag bör gå fint, men träna gärna någon dagstur på samma sträcka och packning så du vet hur formen är.

Ta med så lätt packning som möjligt, knäppetält + pressenning är väl overkill när du ska gå i grunden mellan vindskydd.
Värdera om du kan skippa detta helt eller ta med t.ex knäppetältet och en bottenduk av svarta sopsäckar eller byggplast.
Bubbelplast är väldigt bra annars, då det ger lite extra mjukhet, speciellt om du ska ha ett cellplast liggunderlag på ett trägolv i vindskyddet.
Det ger lite isolering också.
Är inte pengar något större problem kan du köpa en lätt tarp som väger runt eller under hälften av ett knäppetält. Det går att finna för runt 500 kr.
Budgetalternativ är att göra något liknande detta för några tior om du gör det av byggplast eller liknande.

Mat är nämnt, du orkar inte gå så länge på en påse varma koppen, ta hellre påsar med frystorkat till lunch också som ett snabbt alternativ, eller sök och titta på någon av många trådar här på utsidan om mat om du vill ha lite fler och mer kreativa alternativ.
 
min erfarenhet

av låglandsvandring begränsar sig till fyra turer på Östgötaleden, en på Östgöta+Sörmlandsleden och en på Bergslagstleden. Större delen av övernattningarna gjorde jag i tält, men nära vindskydd, eftersom det ofta finns röjd mark kring dessa
(och ofta toaletter).
De låg i allmänhet nära sjöar så jag kunde ta vatten till lägret därifrån och rena med micropuur.

Den snabba varianten behöver kompletteras efteråt med ett preparat som tar bort klorsmaken - de båda produkterna säljs ofta ihop i friluftsbutiker.


Du bör kolla på kartan hur vindskydden är belägna; det är inget större nöje att bära vatten och sen vara tvungen att snåla med det på lägret. Sen vill man väl kunna tvätta sig också.

Jag använder sedan några år tillbaka aldrig kängor på vandring, vare sig det är lågland eller (som oftast) bergstrakter (Alperna, Pyreneerna, norska fjällen) - på låglandet har jag aldrig använt dem. Jag brukar ha så mycket kläder som jag kan ha på samtidigt på kroppen plus att jag byter närmast kroppen till natten.
http://www.huthyfs.com/minpack.html
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.