Du och vandringen

Fjällvandring, trekking, platten sverige?

Sitter såhär på kvälls/nattkvisten och funderar, hur ser det egentligen ut i andras liv ang vandringen?
Hur ser det ut för dig? vad är det för känsla? charm? osv... :)

Varför just vandring? Hur började det för dig? Hur stor plats har den i ditt liv? Dagsvandringar eller över flera dagar?

Vad är det som gör att du söker dig iväg på nya turer? Kombinerar du din vandring med något annat intresse? Vandrar du helst själv eller med flera? varför?
Hur har vandringen påverkat dig som person? Hur tror du ditt liv sett ut, utan den?
Påverkas du, om du inte kan komma iväg på ett tag?

Varför ska någon som aldrig vandrat testa det?

Bor du nära naturen eller 'mitt i city'?

Och sist men inte minst, vart bär din nästa tur av?


Vore intressant om man får en liiiten hum om din ålder....*djupt vatten* :)



Skriv vad du vill!




Trevlig helg och första advent!

/Susanne
 
Sussie84; sa:
Fjällvandring, trekking, platten sverige?

Hur ser det ut för dig? vad är det för känsla? charm? osv... :)

Känslan och charmen för mej är lugnet, avkopplingen. Stänger av telefonen, tar inte med klocka, planerar inte vandringen jättenoga med dagsetapper etc utan tar det bara lugnt.
------------------------

Varför just vandring? Hur började det för dig? Hur stor plats har den i ditt liv? Dagsvandringar eller över flera dagar?

Jag är uppvuxen i norra Sverige och har alltid varit ute i naturen mycket. Fiske, bärplockning, timmerkörning, skoter, lite jakt....etc...
Jag förstod aldrig varför folk gick ut i fjällen utan att ha "nåt att göra" förrän när jag bott i Gbg några år och upptäckte hur mkt jag saknade naturen så jag testade en fjällvandring och märkte hur mentalt utvilad jag blev.
Jag är helst ute mer än tre dagar för att riktigt kunna varva ned och hinna komma bort från civilisationen men en dagstur med eld, korvgrillning eller lite fiske är inte dumt det heller.
-------------------------------

Vad är det som gör att du söker dig iväg på nya turer? Kombinerar du din vandring med något annat intresse? Vandrar du helst själv eller med flera? varför?

Nya turer är väl ett sätt att upptäcka nåt nytt, min bror och min vandringskompis brukar få agera bollplank vid diverse tillfällen under vinter, höst och vår. Man hör talas om nåt ställe och börjar undersöka, det är en del av nöjet tycker jag.
Det är fint att ha med fiskeutrustning om vandringen passerar lovande fiskevatten men den prioriteras ibland bort pga vikten.
Jag har provat ensamvandring och det var inte illa men helst vandrar jag med 1-3 andra men det måste vara människor som jag vet att jag passar ihop med. Vandringen förstörs snabbt av ngn som man irriterar sig på och detta vill jag inte ta med ut i naturen.
----------------------------------

Hur har vandringen påverkat dig som person? Hur tror du ditt liv sett ut, utan den?
Påverkas du, om du inte kan komma iväg på ett tag?

Vandring (och andra utomhusaktiviteter) är ett sätt för mej att "ladda om". Jag jobbar ofta mycket och behöver få varva ned och återhämta mej mentalt när jag är ledig men bara att planera elelr drömma sig tillbaka är en bra energikälla.
Utan vandring (eller främst naturen) skulle jag vara stressad, missnöjd, slö (tror jag)
------------------------------

Varför ska någon som aldrig vandrat testa det?

Vyerna brukar jag främst "pusha" för men avkopplingen är minst lika viktig.
Klara sig själv i "vildmarken" verkar vara en stor upplevelse för många nybörjare.
----------------------------------

Bor du nära naturen eller 'mitt i city'?

I kanten av city, har lite skog med strövområde runt knuten.
----------------------------------

Och sist men inte minst, vart bär din nästa tur av?

Nu är det vinter, då är det skidåkning som gäller. Norge, Canada, Riksgränsen hägrar under vintern.
Vandring... jag har en förkärlek för Kirunafjällen så nån vandring där blir det i sommar, vet inte var men inte nära kungsleden iaf... Sen förs det lösa diskussioner om Nepal i höst, vi får se.
-------------------------------------
Vore intressant om man får en liiiten hum om din ålder....*djupt vatten* :)

Det ska du skita i :) ...
(jag är 29)


/M
[Ändrat av granbom 2006-12-02 kl 11:27]
 

avslutad210712

Gäst
Började egentligen pga mitt fiske- och fotointresse i unga dar, dvs första gångerna handlade det framförallt om att få blöta reven men även fota lite grann. Själva vandringen kom i andra hand. Första vandringarna tillsammans med mina föräldrar helt enkelt för att mina kompisar inte hade något som helst intresse för att lämna asfaltens trygga värld.

Sedan vart det ett låååångt uppehåll i själva vandrandet men besökte fjällen med bil och en del kortare dagsutflykter i samband med det samt en del utförsåkning på vårvintern tillsammans med kompisarna som orkade lämna asfalten för liftarnas trygga värld.

Friluftslivet låg dock inte på is eftersom jag fortsatte med mitt fiskande och dessutom började jag med småviltjakt och det senare blev det mycket av. Dessutom det vanliga i form av att bara gå ut i skogen och göra upp en brasa, åka skidor på isen på vårvintern etc etc.

För några år sedan träffade jag min nuvarande livskamrat som aldrig varit uppe i fjällen men som gärna ville pröva på så sagt och gjort. Plockade ihop all gammal utrustning och drog upp till fjällen för en femdagars vandring och då var det något som sa pang och vi var båda fast för fjällen. Sen har det bara burit av och numer tar vi en veckas skidtur på våren då vi sover i tält samt 3-4 veckors vandring på sommar/höst. Hur länge vi är ute - alltfrån den första femdagars vandringen till en fyraveckors tur som vi tog sommaren 2005.

Vad som lockar - ärligt talat svårt att säga men det är otroligt skönt att bara vara offline, inga datorer, inga mobiltelefoner, inga tidningar, ingen tv. Kombinerar med att fiska numer samt fota men det senare mest för att minnas och för nöjet att plåga min omgivning med att visa bilder åt dem *L*.

Hur det påverkar mitt liv? Kan lugnt säga att väntan mellan vandringarna är rätt påfrestande och det har gått så långt att jag funderat på att söka jobb närmare fjällvärlden för att ha tillfälle att vandra mer men samtidigt har jag en rätt trevlig tillvaro genom att jag bor vid norrbottens vackra skärgård samtidigt som jag inte har mer än en dags färd upp till fjällen. Dessutom bor jag rätt bra till med 100 meter till skogsbrynet och 300 meter till en fiskesjö med inplanterad rödfisk.

Min nästa fjälltur blir troligen en vårtur mellan Silvervägen och Kvikkjokk dvs samma tur som vi vandrade i sommar fast åt motsatt håll.

Min ålder är ingen som helst hemlighet och nästa år fyller jag halvsekel och funderar på att tillbringa den dagen någonstans i fjällvärlden :)

Och för närvarande sitter jag mest och funderar var den snö som föll för tre-fyra veckor sedan tog vägen. Äntligen fick vi mycket snö tidigt på hösten tillsammans med en del kalla dagar så nog hade jag räknat med att den skulle ligga kvar fram till julen men tre veckors töväder kombinerat med massor av regnande har gjort att den lilla bäck vi har på området har mer vatten än den brukar ha på vårarna och gräsmattorna tittar fram.
 
Jag är född o uppvuxen i Göteborg, men båda mina föräldrar är från Finland dit vi alltid åkte på sommrarna när jag var yngre. Det bästa jag visste vara att få åka med mina farbröder o fiska o då brukade vi ofta bo i husvagn elle liknande o stanna kvar i flera dagar. Men av någon anldening så växte det ett intress för mig att ta mig upp på kalfjället, vilket är lite märkligt med tanke på de finska skogarna som jag då var van vid.

Började tidigt hänga på en lokal fiskeklubb. Det fanns oxå scauterna men vi gjorde mycket mer utflykter o övernattningar än vad de gjorde. Ett tag var vi nästan ute varenda helg. När jag var 13 åkte vi för första gången till fjällen för att fiska o vandra(hoppade av tågstationen i Katum o vandrade uppströms). Sedan dess har jag varje år varit minst en vecka o vandrat fjällen o numera har jag lagt flygspöet nästan permanent på hyllan.

Men det har varit svårt att hitta människor som har precis samma intällning till naturupplevser som jag. Det vill säga lite längre vandringar i så avlägsna platser som möjligt. För mig är det känslan av att komma så långt bort från civilisationen som möjligt o klara sig på enbart det som man har i ryggsäcken, oavsett väder, som drar. För nåt år sen åkte vi på en kallfront o medeltemperaturen låg runt 5 grader under hela resan (11 dagar). Trots detta (eller kanske på grund av) var det den bästa vandringen jag har varit med om. Mycket tack vare att både jag o min kamerat bara såg det som en ännu starkare upplevelse för att det blev en större utmaning.

Jag har under senare år upptäckt att naturen är det ställe som jag känner mig som tryggast. Det brukar räcka med att åka ut med några kompisar till en vacker sjö o sova över i vindskydd för att jag skall känna total avslappning (t ex i Vättlefjäll norr om GBG). Men givetvis är det de längre resorna som ger de största upplevelserna. Har inte varit så mkt utanför Sverige o Norge, men det finns fortfarande så mkt att se här så jag ser ingen anledning att söka mig utomlands än så länge (har varit på Scotland o Vancouver Islan oxå).

Sen får skall jag inte sticka under stolen med att en stor del av upplevlsen på en utmanande fjällvanring är nöjet att använda alla prylar som man har köpt och upptäcka hur bra de faktiskt fungerar. Man blir inte bara nöjd över sina sina prylr när man köper dem utan varje gång man använder dem, och denna känslan bara förstärks med tiden (tills de går sönder föståss).

I början var fjällvandringen bara en ursäkt för att komma ut o fiska. Men kanske inte så mkt för mig som för mina kompisar och jag var alltid den som inte ville stanna kvar för länge på samma plats, trots att fisket var bra. Numera bär jag för det mesta med mig en kamera istället...

Drömmen vore ju förståss att uppleva Tibet eller nåt likande, men det dröjer nog ett tag till dess (åtmistone till jag har disputerat). Tills dess får jag nog Nöja mig med Norden...

Till våren blir det förhoppninsvis oxå min fösta längre skidtur med tält...

(är 27 år)
 
Jeg og min frue er födt og opvokset i Köbenhavn.
Vi er 56 og 54 år gamle. Vi fik meget unge 2 drenge (pöjkar) og i løbet af deres opväkst fik vi råd til at köbe et sommerhus på Sydfalster. Det var gode år, hvor vi havde mange naturoplevelser og levede tät sammen.
Vi ejede ikke vores lejlighed, men hvis vi solgte sommerhuset, kunne vi få råd til eget hus. Det gjorde vi. Drengene var blevet voksne og skulle til at flytte hjemmefra.

Der stod vi nu. Havde aldrig väret udenlands. Havde ingen interesser og havde brugt al vores tid på drengene. Det første vi gjorde, da vi nu var blevet "frie", var at tage på en tur i hösten til Norge.Vakre, skönne Norge. Vi vandrede nogle korte ruter og tog hjem besatte af fjelloplevelserne. Indtrykkene havde for alvor brändt sig fast i vores hjerner.

De fölgende somre og efterår (höst) tog vi konsekvent til Nordsverige og Nordnorge. Vi kunne slet ikke mättes. Fjellet gav os de enestående oplevelser vi aldrig havde vidst fandtes. Den storladne natur.
Stilheden (tystnaden). Höjderne. Den fysiske udfordring. Mödet med det for os eksotiske Sverige er blevet til kärlighed.

Vi har aldrig haft lyst til at tage til syden. Mallorca, Costa Del Sol, Grand Canaria. Tyrkiet, Gräkenland. Østen . Nej, tak.

Vi er glade for solen, vinden, frosten, ensomheden, frodigheden, karrigheden, friheden, måneskinnet.

I norden er vi altid blevet godt og venligt behandlet.
Vi er blevet mødt med respekt, humor og lune.

Gunnar
 
Jag har alltid varit ute. Att jag inte började tidigare än jag gjorde berodde på mina föräldrar. De är inga friluftsmänniskor och åker hellre söderut när snön faller. Det hela började när en kamrat tog med mig upp för att vandra längs Kungsleden -94. Sedan dess är jag fast. Hur stor plats vandringar tar i mitt liv är svårt att säga. Två, tre veckor rent praktiskt men det går sällan en dag utan att jag funderar på nästa tur...

Jag tror att det är upptäckarglädje kombinerat med en ständig rastlöshet som driver mig att år efter år återvända till mygg och skavsår. Jag får väl avslöja att jag sitter vid kartan och försöker föreställa mig hur det kan se ut på det där krönet, kännas när man står vid den där jokken. Nyfikenheten driver mig upp på topparna, segerrusig står man där med vinden som sliter i kläderna.

Jag har vandrat ensam en gång när jag hade ledsnat totalt på omgivningen. Jag besteg Akkas toppar i snöoväder, inget man berättar för mamma efteråt... Annars vandrar jag helst i litet sällskap, jag plus två eller tre andra. Det blir så mycket lättare då. Lättare att hitta tältplatser, lättare att komma naturen nära, lättare att bara vara. Har provat att vandra i organiserad form med ca 15 andra. Glädjen med fjällen fanns inte då. Det blev bara ett enda jämkande mellan viljor och svagheter. Om den lilla gruppen är homogen behövs inte så många ord som stör upplevelsen. (Låter kanske illa att inte alla "får vara med" men kanske fler känner igen sig.)

Vandringen är den ultimata återhämtningen för mig. Visst är man trött när man kommer hem men vardagens problem har minskat i betydelse, ser inte så oöverstigliga ut längre. Om jag inte kan komma iväg så växer rastlösheten. I år kunde jag inte åka pga jobbet. När jag väl kunde så var det november men jag funderade allvarligt på att åka upp ändå. Det hela föll då på en sambo som bryskt påpekade osäkerheten med att åka upp och vandra ensam (som det hade blivit eftersom alla andra jobbade). Utan vandringen så hade jag fått utveckla något av mina andra intressen. Det hade säkert legat en segelbåt förtöjd vid någon brygga någonstans.

Varför börja vandra? För upplevelsen, att bara vara i nuet. Vandringen finns i blodet på de flesta. Bekvämligheten är väl det som sätter stopp. Det är bekvämare att äta micromat i soffan framför tvn.

Min nästa tur beror på om jag lyckas övertala min mindre friluftsintresserade sambo att gå på tur i vinter. Måste introducera det hela milt så om han säger ja så blir det Jämtlandstriangeln. Nästa sommartur? Från Sitasjaure till Keb kanske. Eller Rapadalen. Eller Abisko-Keb via Lapporten... Idéerna är många.

28 år, började vandra i fjällen 16 år gammal och kommer att fortsätta för evigt...
 
avkoppling och upplevelse

Bor nära naturen och har haft mycket frilufts-och idrottsintresserade föräldrar,så vi har alltid varit ute mycket,timmar eller över dagen,för att elda och fika bara eller få röra på sej.I tonåren följde jag ofta med på fågeljakt,men sov sällan ute;ville hem och duscha..OK-det blev några tältnätter ute vinterid med hundspann ändå.
Jag gjorde korta tältturer ensam och med nån kompis ibland sen.
När sonen var liten blev det mer paddling+sova i tält nån natt,senare med utökad familj en tid med att gå till nån koja eller tälta några nätter.Nu utan barn har det blivit mer och mer fjällturer tillsammans med sambon och ensam.
Min ambition är att ha sett så mycket som möjligt av min hemkommun Jokkmokk innan fötterna och benen helt "lägger av",och här finns ju en hel del att välja på;Sarek,Padjelanta,Sjöfallet,mot Sulitelma etc.
En fördel att bo nära för att kunna göra korta turer ofta.
Gillar vacker natur och den fysiska ansträngningen,och mat och dryck ute.Tälta är mysigt:sover gott och tycker samtidigt om att ligga och lyssna till olika ljud ute.
Jag kan inte tänka mej att vandra i grupp;jag och min sambo är väl synkade trots olika ork och lust att vara ute;meningsskiljaktigheter i hur långt och länge finns,men det brukar jämna ut sej.
Jag är den med det större intresset för vandring,så jag brukar vara ute själv ibland,men bara några få nätter;sen blir det tråkigt att vara ensam.
Förmodligen är mitt behov av friluftsliv väl grundat i barndomen,och jag har ju en mycket god förebild och läromästare i min pappa som varit ute så mycket i våra fjäll och även i Kanada i början av 70-talet;(men där var jag så rädd för björnar så vi red mest och sova i tält vågade jag rakt inte där).
Jag är ju ute i skogen nästan varje dag då min dagliga motion är löpning,längdskidor eller paddling,och jag far gärna ut bara för att elda och koka kaffe.
Måttligt fiskeintresserad och jagar inte själv,behöver alltså inte gå ut för att "göra nåt nyttigt" utan "bara vara".
Nu är jag 47år,och som sagt,så länge kroppen håller så lär jag gå på tur.
I somras blev det Ruotesvagge-Rapadalen från Änonjalme till Aktse samt "Präststigen" från Stalo till Kvikkjokk som de längre sträckorna + lite småturer också.
Till sommaren ska vi nog flyga till Stalo,sen gå mot Sårjåsjaure en avstickare,fiska i den häftiga älven på väg dit,sen över till mot Peski och vägen över Vaimok-Staika och ned mot Tarra tillbaka till Kvikkjokk;då blir det väl äntligen en lite längre tur;hittills har det aldrig blivit mer än 4 nätter ute.
Sen vill åtminstone jag själv gå upp och runda Pårte (Lullihavagge,Nåitesvagge etc) och gå över Luottolako och ned i Njåtsosvagge och hem över Säkok-Pårek.
Det är alltid kul att sitta och drömma om nya turer och kolla på bilderna från gamla turer.
Har så svårt att tänka mej en tillvaro där inte vandring och friluftsliv löper som en röd tråd,att annat skulle kunna bli viktigare,men med avtagande fysisk förmåga kommer det ju med tiden bli så;men det är förhoppningsvis länge dit än.
 
Hej Susanne.

Tog mig "friheten" att lägga till numreringar på dina frågor. Är det ett skolarbete eller bara allmänt intresse du undrar vad det är för ”typer” som vandrar runt i fjällvärden.


1.Varför just vandring? Hur började det för dig?

- Jag och min man var i fjällen förra sommaren och flugfiskade, samt att det blev lite spinnfiske. Vi gick även några dagsturer på Kungsleden. Där det var väldigt mycket folk, så därför har vi nästa sommar valt den här turen. Garanterat folktomt förhoppningsvis så har Norrlands flygvapen (Myggen) ledigt också.
------------------------------------------------------
2. Dagsvandringar eller över flera dagar? Hur stor plats har den i ditt liv?
Kombinerar du din vandring med något annat intresse?

- Vi kommer att tillbringa ca 14 dagar i fjällen, det blir från Laisstugan-Nasafjället-nedåt Vindelnfjällen- Laisstugan- ned genom Laisdalen till Adolfsström. Denna tur är avsaknad av leder, stugor eller andra vandrare. Att vi håller på så länge är att vi vill stanna någon dag extra om det är fint, fiska, då använder vi det här spöet. http://www.route62.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artnr=1441 det väger lite och är litet.
------------------------------------------------------
3. Vad är det för känsla? charm? osv...

- Fotografera. Bara vara. Tystnaden, växter, naturen, vyer, porlande fjällbäckar
------------------------------------------------------
4. Vandrar du helst själv eller med flera? varför?

- Vandrar gör jag med min man, som även är min bästa kompis. Han jag har roligast ihop med.
Vi är inte bundna att vi ”måste” gå si eller så fort, eller göra på ett visst sätt, utan vi tar det för det är SEMESTER. Ingen av oss störs av vädret, oavsett om det regnar, blåser eller solen skiner. Man ska aldrig reta sig på sådant man inte kan påverka, och dit hör vädret. Man får klä sig därefter, och redan vid planeringen ställa in sig att vädret kan bli dåligt. På en 14 dagars tur kommer det troligen att vara dåligt bra många dagar.

Efter fjällvandringen kommer vi att hyra stuga 1 vecka i fjällen och inrikta oss helt på flugfiske/spinnfiske det blir långa vandringar även då eftersom sjöarna inte ligger bakom husknuten direkt.
------------------------------------------------------
5. Hur har vandringen påverkat dig som person?

- Vet inte om det påverkat vårt liv, men eftersom vi båda slutade röka för nästan 1 år sedan så är det nog det som påverkat mest. Nu förbereder vi oss konditionsmässigt genom att träna 3 gånger i veckan. + cykelturen till jobbet 1,7 mil dagligen, + 7-10000 steg om dan. Där är det som påverkat oss.
------------------------------------------------------
6. Varför ska någon som aldrig vandrat testa det?

- Om man gillar naturen, fiska så blir det så småningom ett naturligt val. Tidigare har vi inte haft tid eftersom vi tävlade inom en idrott, och varje helg gick åt till tävlingar, från nationella till SM tävlingar. Då jag pga olika skador inte mentalt orkar komma tillbaka till bra tävlingsform så beslutade jag mig för att sluta med den idrotten.
------------------------------------------------------
7. Bor du nära naturen eller 'mitt i city'?

- Vi bor så gott som mitt i stan, har stressigt jobb med mycket kontakter med folk.
------------------------------------------------------
8. Påverkas du, om du inte kan komma iväg på ett tag?

- Det är väl alltid skönt att få komma ut i naturen, och när man ser alla fina kort på höstvandringar då suger det.
------------------------------------------------------
9. Och sist men inte minst, vart bär din nästa tur av?
- Se svar under fråga 2.
------------------------------------------------------
10. Vore intressant om man får en liiiten hum om din ålder....*djupt vatten*

- För mig var det snarare lågvattenmärke. ;-)du får en motfråga är det: kronologisk, psykologisk, social eller subjektiv ålder du undrar över? Varför vill du veta åldern?

Ha en bra dag och Första advent.

//Peikko.
 

avslutad210712

Gäst
Peikko; sa:
------------------------------------------------------
2. Dagsvandringar eller över flera dagar? Hur stor plats har den i ditt liv?
Kombinerar du din vandring med något annat intresse?

- Vi kommer att tillbringa ca 14 dagar i fjällen, det blir från Laisstugan-Nasafjället-nedåt Vindelnfjällen- Laisstugan- ned genom Laisdalen till Adolfsström. Denna tur är avsaknad av leder, stugor eller andra vandrare. Att vi håller på så länge är att vi vill stanna någon dag extra om det är fint, fiska, då använder vi det här spöet. http://www.route62.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artnr=1441 det väger lite och är litet.
------------------------------------------------------

Intressant :)

Helt tomt på vandrare blir det inte i det området för vi har troligen tänkt gå "nedanför" silvervägen nästa sommar.

Och spövalet är också rätt intresant för vi har nästan likadan utrustning dock valde vi det lite kortare spöt och sen har vi en lite annan shimano-rulle men helt klart ett lätt och fint spö att bära med sig.
 
Peikko; sa:
Hej Susanne.

Tog mig "friheten" att lägga till numreringar på dina frågor. Är det ett skolarbete eller bara allmänt intresse du undrar vad det är för ”typer” som vandrar runt i fjällvärden.

Hej!
Bara intresse och ren nyfikenhet...!=)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.