Första "prov" vandringen.

Hej på er!

Jag och frugan har nyligen blivit intresserade av vandring och i helgen som var gav vi oss ut på en liten runda på Bruksleden. Vi utgick ifrån Trummelsberg- Landsberget via sjön Trehörningen och tillbaka till Trummelsberg. Blev ca 1,6 mil på 2 dagar. Vi hade med oss tält som vi övernattade i på natten!
Det första som slog mig är att det att hur ska man få med sig allt som behövs för att vara ute fler dagar än 2 utan att bli ruinerad? Det blev ca 18 kg i båda ryggorna för denna korta tripp. Dock hade vi ingen "torrmat med oss och jag vet att många saker vi har väger lite för mycket men ändå!
Det blev mycket vatten att släpa på, hur gör ni har ni vattenreningsprylar med er.
Vi vill gärna ut igen och att tälta tycker vi liksom hör till så tältet kommer alltid att vara med.

Några frågor. 1. Hur långt vandrar man normalt på en dag som nybörjare?
2. Tipps på tur som tar ca 3 dagar inte allt för långt ifrån Västerås, Gärna med
lite fjällkänsla har själv funderat på Sälen!
3. Var hittar man kartor över vandringar.

Är ju som sagt nybörjare så även efter våran lilla tur så kändes det rejält i benen i måndags:)

Kanske konstiga frågor men tack på förhand för svar/ Micke & Maria
 
Beror helt klart på terräng och hur många timmar man vill gå per dag.
Själv. Färdas jag helst kring på rätt sida av 25km märket(vanligast 20km) men har gått upp till 30km.

Utrustningen brukar sällan variera mellan en natt ute och en veckas, förutom mängden mat då. På 18kg kommer jag iväg en vecka. Vatten tar jag från jokken, men då vandrar jag också där det finns rent vatten.

Angående kartor tycker jag det är klart smidigast med friluftsgps och laddar den med friluftskartan PRO, sen har jag med mig en papperskarta för bättre översikt.
 
Hej på er!

Jag och frugan har nyligen blivit intresserade av vandring och i helgen som var gav vi oss ut på en liten runda på Bruksleden. Vi utgick ifrån Trummelsberg- Landsberget via sjön Trehörningen och tillbaka till Trummelsberg. Blev ca 1,6 mil på 2 dagar. Vi hade med oss tält som vi övernattade i på natten!
Det första som slog mig är att det att hur ska man få med sig allt som behövs för att vara ute fler dagar än 2 utan att bli ruinerad? Det blev ca 18 kg i båda ryggorna för denna korta tripp. Dock hade vi ingen "torrmat med oss och jag vet att många saker vi har väger lite för mycket men ändå!
Det blev mycket vatten att släpa på, hur gör ni har ni vattenreningsprylar med er.
Vi vill gärna ut igen och att tälta tycker vi liksom hör till så tältet kommer alltid att vara med.

Några frågor. 1. Hur långt vandrar man normalt på en dag som nybörjare?
2. Tipps på tur som tar ca 3 dagar inte allt för långt ifrån Västerås, Gärna med
lite fjällkänsla har själv funderat på Sälen!
3. Var hittar man kartor över vandringar.

Är ju som sagt nybörjare så även efter våran lilla tur så kändes det rejält i benen i måndags:)

Kanske konstiga frågor men tack på förhand för svar/ Micke & Maria

1: 15-20km
2: finns mycket i jämtland, jämtlanddtriangeln är populär 3-dagarstur har jag förstått. Har själv inte gått den turen.
3 exempelvis kartbutiken.se

I fjällen dricker man från bäcken. I skogen vet jag inte men skulle gissa kokar vattnet först eller använda vattenreningstabletter.
 
Det är i stort sett samma utrustning som ska med både på kortare och längre turer så vikten skiljer sig inte särskilt mycket. Oftast blir det som du skriver att man kompenserar den mindre mängden mat på kortare turer med att bära mer färskvaror och mer vatten. Vatten brukar man kunna få fylla på hemma hos någon utmed vägen, om man bara frågar snälllt (på låglandet) eller hämtar direkt ur bäcken på fjället.

1. Så långt man känner för. Finns inga krav, mycket beror det väl på terrängen och på hur oftar man stannar för att fotografera, fika, etc. Själv går jag sällan mer än 10-12 km oledat och 15-20 på led, mest för att man ska hinna stanna upp och ta in landskapet också.

2. Kanske Fulufjället eller Grövelsjön?

3. Om du vill kolla på nätet; http://kso2.lantmateriet.se/
Fjällkartor brukar finnas i friluftsbutiker
 
Kartor

Kolla med dina lokala orienterings klubbar, brukar erbjuda billiga och bra kartor i skalorna 1:20 000 - 1:30 000

Diverse bokhandlare (butiker) även dom på näten, fast dom har lite mindre...

Friluftsbutiker och även dom på nätet, glöm inte Norska och Danska butiker på nätet (reser en hel del därifrån till Sverige, och dessa länder har tagit fram unika kartor etc för vandringsleder i just Sverige)

Även din kommun eller den kommunen du tänkt vandra i kan även dom ha kartförsäljning, men ofta är dom gratis, så kallade turistkartor med vandringsleder etc.

Lantmäteriet

Är vad jag kommer på nu vid denne sena timme...

Mvh troswe
 
Jag säger bara: Sök i forumet. Det finns dussintals nybörjartrådar där de flesta av era betänkligheter diskuteras.

När det gäller packningens vikt finns det en helt egen forumdel om lättpackning, det finns gamla trådar om att få ihop en vandringspackning så billigt som möjligt med grejer som finns i butik, det finns flera trådar de senaste tre månaderna som handlat om vattenrening och hur mycket mat man behöver.
 
Hej på er!

Jag och frugan har nyligen blivit intresserade av vandring och i helgen som var gav vi oss ut på en liten runda på Bruksleden. Vi utgick ifrån Trummelsberg- Landsberget via sjön Trehörningen och tillbaka till Trummelsberg. Blev ca 1,6 mil på 2 dagar. Vi hade med oss tält som vi övernattade i på natten!
Det första som slog mig är att det att hur ska man få med sig allt som behövs för att vara ute fler dagar än 2 utan att bli ruinerad? Det blev ca 18 kg i båda ryggorna för denna korta tripp. Dock hade vi ingen "torrmat med oss och jag vet att många saker vi har väger lite för mycket men ändå!
Det blev mycket vatten att släpa på, hur gör ni har ni vattenreningsprylar med er.
Vi vill gärna ut igen och att tälta tycker vi liksom hör till så tältet kommer alltid att vara med.

Några frågor. 1. Hur långt vandrar man normalt på en dag som nybörjare?
2. Tipps på tur som tar ca 3 dagar inte allt för långt ifrån Västerås, Gärna med
lite fjällkänsla har själv funderat på Sälen!
3. Var hittar man kartor över vandringar.

Är ju som sagt nybörjare så även efter våran lilla tur så kändes det rejält i benen i måndags:)

Kanske konstiga frågor men tack på förhand för svar/ Micke & Maria

Jag har själv vandrat ganska lite på låglandet: ett par gånger på Östgötaleden, en gång på Sörmlandsleden och en gång på Bergslagsleden. Aldrig mer än fyra dagar i sträck.

Jämfört med fjällen och kontinenten är den stora skillnaden tillgången på tältvänlig mark och vatten. Istortsett har jag på låglandet bara tältat nära vindskydd belägna vid sjöar - det brukar finnas plats. Vatten har jag för det mesta renat med tabletter, följda av droppar som neutraliserar klorsmaken. Under etappen brukar det räcka med att bära en liter. I fjällen och Alperna brukar man kunna ta vatten direkt ur bäckarna - med tanke på åtgången en varm och solig dag skulle det bli otroligt bökigt att ständigt rena (för att inte tala om koka) vatten. I fjällen är det sällan aktuellt att bära mer än en halv liter, t ex under höga övergångar. Varma dagar dricker jag vid i stort sett varje tillfälle, skopar vatten med mössan.

I Pyreneerna har jag enstaka gånger renat, t ex när jag tältat på platser med många andra besökare och boskap omkring.

Eftersom mina låglandsturer är så korta har det aldrig varit aktuellt att fundera över packingsekonomi. På min senaste fjällvandring, 8 dagar i Norge, startade jag med 13,3 kg på ryggen, med tom vattenflaska. Kläderna på kroppen vägde 1,8 kg.

På låglandet och i enklare fjällterräng räknar jag med 2 mil om dagen. Jag är inte helt ung.
 
Hej på er!

Jag och frugan har nyligen blivit intresserade av vandring och i helgen som var gav vi oss ut på en liten runda på Bruksleden. Vi utgick ifrån Trummelsberg- Landsberget via sjön Trehörningen och tillbaka till Trummelsberg. Blev ca 1,6 mil på 2 dagar. Vi hade med oss tält som vi övernattade i på natten!
Det första som slog mig är att det att hur ska man få med sig allt som behövs för att vara ute fler dagar än 2 utan att bli ruinerad? Det blev ca 18 kg i båda ryggorna för denna korta tripp. Dock hade vi ingen "torrmat med oss och jag vet att många saker vi har väger lite för mycket men ändå!
Det blev mycket vatten att släpa på, hur gör ni har ni vattenreningsprylar med er.
Vi vill gärna ut igen och att tälta tycker vi liksom hör till så tältet kommer alltid att vara med.

Några frågor. 1. Hur långt vandrar man normalt på en dag som nybörjare?
2. Tipps på tur som tar ca 3 dagar inte allt för långt ifrån Västerås, Gärna med
lite fjällkänsla har själv funderat på Sälen!
3. Var hittar man kartor över vand ringar.

Är ju som sagt nybörjare så även efter våran lilla tur så kändes det rejält i benen i måndags:)

Kanske konstiga frågor men tack på förhand för svar/ Micke & Maria

Hej, så kul om ni blir bitna av vandringsbacillen! :-D

Här kommer lite svar och kommentarer.
1. Vad som är normalt är svårt att säga, det varierar från allt mellan under en mil till 30+ km, beroende på form, terräng, vikt på packning mm.
De leder som har fasta vindskydd brukar ha ca 12-16 km mellan varje, men undantag finns såklart. Någonstans där kan man väl då säga att de som ansvarar för leden anser att en normal dagsmarsch ligger.

2. Jag har aldrig gått i det området men tryck här så finner ni info om leder i Västerås och ni kan söka i andra områden så när eller långt bort ni vill i olika landskap och orter.

3. Kartor över närområden brukar finnas hos lokala sportbutiker.

Vatten är tungt att bära på, det finns lätta filter (under 100g totalvikt för Sawyers minsta) och ännu lättare droppar eller tabletter att rena med, det är lättare och enklare än att koka. Filter brukar ta under en minut per liter vatten, tabletter ca 5-10 minuter, oftast en tabl/liter och droppar ca 5-10 minuter, där kan man anpassa antal droppar till storleken på vattenflaskan.
Också här bör det gå fint att få hjälp hos lokala sporthandlaren.

Packningen på dagstur och långtur är i princip densamma, det som kommer till är mat och bränsle, så det blir inga enorma bördor.
Mat + bränsle väger lätt under 1 kg/dag utan att ta de torkade och lättaste alternativen, helt ned mot 500 g/dag med torkad mat, kaloririka alternativ och normala (enligt ovan) dagsturer.

För nybörjare med tält passar det ju bra att gå rundturer, dvs start och mål på samma ställe, så man kan anpassa turens längd efter formen och inte vara tvungen att gå vidare trött eller stanna pigg bara för att man måste nå ett mål.
Det finns massor med sätt att lätta packningen, det enklaste och billigaste är att kika på vad man kan lämna hemma, många nybörjare har ofta 2-3 prylar som kan göra samma sak.
Starta gärna en tråd på lättviktspackning eller utrustning där ni anger vad ni har för packning nu och vilken budget ni har för att ändra den, samt så bra som möjligt andra förutsättningar som den ska fungera i. (Årstid, miljö, längd och antal dagar på tur, är ni varma eller kalla av er mm.)
Det kommer garanterat dyka upp massor av råd.
Lycka till..
 
Tack allihopa för bra och tydliga svar.

Angående det här med käket köper ni färdig torrmat för typ 80 kr/ portion eller fixar ni eget torrkäk!

Jag ska fanimej köpa en portion torrkäk typ Real turmat och prova hur det smakar! Kan ju slå upp tältet i trädgården i helgen och låtsas att jag är i fjällen nånstans och smaska lite på torrkäket:)

Ha det bra!
 
För min och min sambos del, vi är relativa nybörjare på längre vandringar (då vi plockar upp intresset i vuxen ålder) så skulle jag säga att 17-22 km är en bra dagsetapp. Fast då är det en etapp utan direkta höjdmeter. Lägger man till några hundra höjdmeters stigning kanske det ligger närmare 10-12.
 
För min och min sambos del, vi är relativa nybörjare på längre vandringar (då vi plockar upp intresset i vuxen ålder) så skulle jag säga att 17-22 km är en bra dagsetapp. Fast då är det en etapp utan direkta höjdmeter. Lägger man till några hundra höjdmeters stigning kanske det ligger närmare 10-12.

Vi är också nybörjare, jag Micke är 40 år sambon Maria 37år. Det var kanske 200 höjdmeters stigningar på våran vandring och det går ju rejält mycket tyngre i uppförsbacke! Vi gick ca 1,2 mil första dagen och ca 4-5 km dag två. Då vi båda kände att det skulle vara skönt att ha gått en bra bit över hälften första dagen! Men det var rejäl träningsverk dagarna efter... det får man ta.
Jätte trevligt hade vi och dessutom tur med bra väder.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.