Doublepush-skridskor (köpråd efterlyses)

Jag har läst en del om doublepush-tekniken för inlines och skridskor. Det verkar finnas delade meningar om det funkar på is.

Jag har precis köpt ett par Salomon X-Adventure Raid pjäxor och tänkte köpa Almgrens X-Adventure Access (markant lättare än den gamla SNS-BC-varianten).

Vilken längd är lämplig om man vill testa doublepush? Jag är 197 lång och har storlek 46 på blana. Måsta man ha lärt sig doublepush på inlines först eller kan man testa direkt på skridskor?

Tacksam för tips!

/Raymond
 
knepigt på is...

Jag tror mig kunna litegrann av doubble-push tekniken på in-lines, men när jag försöker på långfärdsskridskor funkar det inte alls. Jag skulle gissa att det är lättare att lära sig tekniken på ett par hockeyrör först, eftersom det till stor del går ut på att svänga mitt under ett skär. Långfärdsgrillor är ju som bekant konstruerade så att de ska gå långt och rakt, men kortare skridskor går att svänga runt lättare. (Jag har inte testat på korta skridskor...)
 
Omdebatterat ämne

Hej,

vissa här på utsidan hävdar stenhårt att det inte går att använda dubbelpushteknik på is.

Det finns de som lika stenhårt hävdar motsatsen. Läs följande artikel

http://www.sssk.se/hjul/isdoublepush.htm

Jag har ingen uppfattning, men författaren brukar kallas "isprofessorn" och det är inte utan orsak.

Raymond, när du har testat skor och griller får du gärna dela med dig av erfarenheterna. Vore kul att höra vad du tycker. Jag tittade på grillerna häromdagen men blev skeptisk då det tydligen inte går att ändra inställningarna för bindingen i sidled. Eller gör det det?

mvh Staffan
 
X-Adventure

Hej!

Det verkar svårt att ändra bindningen i sidled, det finns fem skruvar som alla skall få ny plats. Mer om detta i denna tråd http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=9505. Man skulle kanske sätta dit en reglerplatta mellan skridskon och bindningen och testa? Att försöka hitta rätt lägen direkt i skridskon verkar vanskligt.

Annars är jag nöjd med skridskon, det är den första glappskridskon jag testat, men den verkar gå fort, att kunna ta riktigt långa skär tillför lite extra speed.

Jag talade med nämnde isprofessor i veckan på ÖIP som hävdade att doublepush inte fungerar på is, med ytterskärstryck. En liten krok åt "fel" håll var OK, och kallades då ispush.

/Raymond
 
Doublepush Re: X-Adventure

RBK; sa:
Jag talade med nämnde isprofessor i veckan på ÖIP som hävdade att doublepush inte fungerar på is, med ytterskärstryck. En liten krok åt "fel" håll var OK, och kallades då ispush.

Förutsättningarna på is är annorlunda än de på asfalt.
På is så skär skenan fast och ekipaget blir mer kursstabilt. Detta gör att det blir svårare att utföra DP balansmässigt än på asfalt som är mer "förlåtande". Samtidigt så är friktinen mot underlaget framåtbakåt mycket mindre på is varför behovet av att ha driv även under glidfasen inte är så stort.

Man har alltså inte någon egentlig fartökande nytta av DP-tekniken på is varför den kanske har mindre intresse för hastighetsåkare i varje fall på kortdistans.

Rörelsemönstret med DP ger emellertid andra fördelar.
Glidfoten går mer rakt fram och man får därför bättre utväxling.
Knät rätas ut två gånger under ett skär. I första delen av skäret inåtskäret eller ytterskäret så sträcks knät samtidigt som det stramar i skinkan lateralt. Denna stramning utnyttjas i avsparksfasen då man får tillbaka energin. Det viktigaste tror vi är att tiden med statisk belastning av muskulaturen på lårets framsida under glidfasen minskar eller försvinner vilket gör att man kan åka längre med jämn marschfart och med mindre risk för stelhet till följd av mjölksyra.
Om detta är DP eller bara en variant av konvetionell ytterskärsteknik vill jag inte binda mig för men det är hur som helst högst användbart för vanlig långfärdsåkning.

Hälsningar Thure Björck

PS ikväll har Vikingrännet sponsrat med Skridskoförbundets instruktörer på ÖIP.
 
Jag är mycket nöjd när ni har hittat på, att det är ingen DP om man börjar sparken på ytterkanten. Det är en viktig del av den klassiska hastighetsstilen.
 
Re: Håller inte med.

Jag kanske inte helt förstår dig rätt Pekka men jag menar att doublepushtekniken på asfalt börjar med glidfoten i ytterskärsposition. Se t ex skissen på http://www.sssk.se/hjul/doublepush.htm

Hälsningar Thure [/QUOTE]

Ursäkta mitt svenskspråk. Min mening var att normal sparken på isen(hastighetsstil) börjar från ytterskäret. Men det menar inte att man åker DP.
 
Re: Re: Håller/ Håller inte med.

pekvirk; sa:
Min mening var att normal sparken på isen(hastighetsstil) börjar från ytterskäret. Men det menar inte att man åker DP.

OK Pekka jag håller med om det. Det är mycket svårt att diskutera detta i skrift. Vi håller på att spela in videosekvenser för att kunna förstå och debattera det här lite bättre. Kanske kan vi så småningom lägga ut videoklipp på nätet.

Hälsningar Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olofh doublepush Långfärdskridsko 3
Doublepush på is! Långfärdskridsko 10
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
P1ersson Bryna skridskor - lämna råeggen ? Långfärdskridsko 10
Tetraone Lite äldre skridskor, 70-tal och nyare, vilka var bäst, några man ska undvika? Långfärdskridsko 8
Lortkatt Skridskor till Hanwag-kängor Långfärdskridsko 1
q17 Slipa nya skridskor? Långfärdskridsko 3
insumaster Gamla skridskor Långfärdskridsko 17
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
b-lund Skridskor för konvertering mellan NNN BC- och NIS-NNN-bindning Långfärdskridsko 3
pandeon Köpa skridskor bindning pjäxor Långfärdskridsko 1
DoktorGlas Finns intresse för gamla skridskor med trästock? Långfärdskridsko 8
ripjägarn Skridskor genom Padjelanta Långfärdskridsko 0
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
PieterTheDutchy jobba som skridskor guide Långfärdskridsko 4
Anders.Appelqvist En bra sak med Lundhags skridskor! Långfärdskridsko 5
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
Ditho Uthyrningsställe i Stockholm för lös häl-skridskor? Långfärdskridsko 1
metafish Vilka skridskor för fartåkning? Långfärdskridsko 8
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
Jörgen Larsson Är skridskor med lös häl att rekommendera? Långfärdskridsko 19
Sarvi Sidojustering av skridskor Långfärdskridsko 3
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
steff87 Var hyra skridskor i malmötrakten? Långfärdskridsko 0
dnordblad Köpa skridskor Långfärdskridsko 5
hannulan Mäta längd på skridskor Långfärdskridsko 11
niking Konvertera skridskor från fast till lös häl? Långfärdskridsko 6
Rikard_L Optimala skridskor som passar storskor? Långfärdskridsko 8
janus82 Duger dessa skridskor? -En nybörjares undran Långfärdskridsko 12
mihaliska Stål i skridskor Långfärdskridsko 8
dunderbjorn Åka skridskor bussen? Långfärdskridsko 2
ingmar molin Kan alla slipa sina skridskor själva ? Långfärdskridsko 10
surpaleijon Skridskor i Västerås?? Långfärdskridsko 8
mangem Skeva skridskor ? Långfärdskridsko 23
mangem Kapa skridskor Långfärdskridsko 2
dabac Kvalitet på skridskor Långfärdskridsko 3
oloff Dags för nya skridskor, lös eller fast häl? Långfärdskridsko 2
Emmma köp av skridskor Långfärdskridsko 12
mariah Skridskor i Höga Kusten Långfärdskridsko 2
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10
Lasse Nilsson Skridskor och släde? Långfärdskridsko 13
Mirakelpojken Hjälp mig välja skridskor! Långfärdskridsko 4
sandwichman Hjälp en nybörjare på skridskor!!! Långfärdskridsko 3
Vandrare Slipa skridskor i Uppsala Långfärdskridsko 3
Maua sandstra skridskor? Långfärdskridsko 10
Lavskägge Mått på skridskor? Långfärdskridsko 3
Göte2 Löshäl korta skridskor Långfärdskridsko 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.