Domningar i benen???

En utvikning på bredden från mig...
Bara nyfiken...

Arneri; sa:
Olika sitsbredder förekommer för vi har olika bredd på baken.
Nu är ju inte jag vidare bred av mig... Men jag har ändå svårt att se att vanliga havskajaker kan vara för smala i sitsen. Det lär ju inte vara så vansinnigt många människor som inte får plats på bredden i sätet på en havskajak. I racing/motionsvärlden ser det säkert annorlunda ut... Min Escape är ju exempelvis skålad åt "båda hållen". Det är inte vem som helst som för ner röven där :)
Ser du ofta "tämligen smala" havskajaksitsar Erik?

För havskajak: Många jag känner jobbar snarare med att "bo in sig" i sätet - att ta bort överskottsbredd med skumkuddar etc. [Att detta inte är rätt tänkt i vissa skolor det vet jag ;-) ]
 
Den trånghet jag tänker mig som ett potentiellt problem är nog sittbrunnsrelaterad. Om man har trång sittbrunn kan man tvingas till en sittställning som är jobbig eller fel i längden.

Jag paddlar oftast i en av två sitsar. Den ena är rätt tajt runt gluteus maximus, i både bredd och längsled, och den andra är lite "öppnare". Den första kan kännas jobbig på långa turer, och jobbigare ju mer otränad jag är. (Båda sitsarna sitter i havskajaker, men är av racingtyp.)

Håller med Erik om att 15 min låter lite, troligen sitter man så obekvämt då att nånting ska justeras - men jag har också minnen av att man är väldigt känslig om man byter kajak, eller har haft ett längre uppehåll eller är nybörjare.
 
För mig inget problem

Problem med domning av ben vid kajakpaddling har jag aldrig haft varför det är svårt att uttala sig om hur man undviker dessa. Däremot så kan jag tala om hur jag sitter i kajaken, om det nu kan vara till nå'n hjälp.

- Jag har en Kanotbryggan Basic vilket innebär att sittbrunnen är rymlig och själva instegshålet är relativt stort. Sitsen är i glasfiberarmeradplast utan ryggstöd.

-Fotstödet har jag justerat så att jag sitter med lätt böjda ben dock med knäskålarna under däck. Under knävecken har jag en rulle av liggunderlagsmaterial.

-Paddlar oftast med sandaler på fötterna, om det är kallt har jag hemstickade ullsockar på fötterna i sandalerna.

-Jag använder benen för "spänntag" vid paddlingen.

-Runt midjan har jag ett "Bear Seat" sittunderlag spänt. Det räcker förbi sitsens slut och ner tvåtredjedelar av lårens baksida.

-Fem minuter ca. av varje paddlingshalvtimme lutar jag bak överkroppen för lätt stöd mot sittbrunnssargen. Det är måhända ett brott mot allt vad god paddlingsställning heter, men jag tar den risken då jag genom åren funnit detta vilsamt, komfortabelt och en bra förändring av en förövrigt rätt så statisk sittställning.

-Vanligaste längd i tid på paddlingspassen är mellan en och två timmar.
 
olle11; sa:
En utvikning på bredden från mig...
Bara nyfiken...

Arneri; sa:
Olika sitsbredder förekommer för vi har olika bredd på baken.
Nu är ju inte jag vidare bred av mig... Men jag har ändå svårt att se att vanliga havskajaker kan vara för smala i sitsen. Det lär ju inte vara så vansinnigt många människor som inte får plats på bredden i sätet på en havskajak.
Ser du ofta "tämligen smala" havskajaksitsar Erik?

För havskajak: Många jag känner jobbar snarare med att "bo in sig" i sätet - att ta bort överskottsbredd med skumkuddar etc. [Att detta inte är rätt tänkt i vissa skolor det vet jag ;-) ]

Ehh, P&H har tillverkat sina kajaker med tre olika bredder just för att passformen över höfterna skall bli så bra som möjligt.
Tar jag på mig för tjocka byxor blir sitsen i min Icefloe för tight.

Nelo fw2000 har en orginalsits som jag fick domningar av efter 10 minuter.
 
Arneri; sa:
olle11; sa:
Ser du ofta "tämligen smala" havskajaksitsar Erik?
Ehh, P&H har tillverkat sina kajaker med tre olika bredder just för att passformen över höfterna skall bli så bra som möjligt.
Tar jag på mig för tjocka byxor blir sitsen i min Icefloe för tight.
Ok, då backar jag glatt ett par steg. Jag är väl för tunn helt enkelt :) Jag får lätt eller alltför lätt plats i min 51.5 cm breda havskajak - och det brukar ses som smalt. Jag är väl för tunn för att fatta hur det ser ut inom för-smal-sits-problematiken för havspaddlare. Alltid lär man sig något nytt!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.