Domningar i benen???

Hej!

började paddla lite kajak i höstas och fick då problem med att benen domnade bort,så jag fick kliva ur med jämna mellanrum och sträcka på dem sedan gick det bara en 15 min så var det sammma problem..

Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till för att slippa detta till våren??????

MVH Niklas
 
Bli vigare

Det beror ganska mycket på kajaken, speciellt om den är trång brukar jag få samma problem. Stora feta kajaker med bra sits (t.ex. Prijon Kodiak) har jag inga problem ned, men den den av klubbens forskajaker som brukar bli över är hemsk. Ibland kan jag inte stå när jag kliver ur.

Det du kan göra för att förebygga är att strecha baksidan på låren och rumpan (så att du blir vigare), brukar bli bättre för mig om jag är mindre gubb-stel.
 
Sitt-dyna

niklas104; sa:
Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till för att slippa detta till våren??????

Ofta uppstår dessa klämnings-problem med korta, spartanska sitsar.

Men att byta sits kan ju vara svårt. Prova med en sitt-dyna i tunn skumplast, kostar bara någon tia på Clas Ohlson eller liknande. Själv blir jag mycket hjälpt av att på det viset göra sitsen mjukare. Bonuseffekt: Det blir varmare och torrare också.

Alternativ: En sitt-lapp av konst-päls av den typ man på sjukhusen har för att minska risken för liggsår. Fick en sådan bit av en vän för många år sedan, den har hjälpt mig mycket.

Stretching mellan paddelpassen hjälper också.

hälsningar
Jens
 
BRAK gymnastik morgon och kväll hjälper även den.
Men kuddar av liggunderlag under baken och hälarna i kajaken är mycket bra, speciellt om man kan förändra en smula.

Go tur
 
Det är förstås bäst att sitta så bra som möjligt, men domningar och kramp, brukar vara övergående problem.
Efter 10 mils paddling på ett antal turer upphör troligen problemen. Jag har känt liknande tendenser efter något längre uppehåll.

Mot en genuint obekväm sits hjälper möjligen ingenting, men jag har aldrig råkat ut för det.
 
niklas104; sa:
Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till för att slippa detta till våren??????

Bra svar?
Ungefär så här; Min kompis provade minst 12-15 kajaker (?), alla utom den valda funkade himla dåligt för honom och hans ben. Den valda funkade bra... Men det var kanske mer i stil med ett dåligt svar. :)
 
Hihi, efter att ha provat 12-15 kajaker har man säkert blivit bättre tränad än vid första proverna...

Om man inte sitter väldigt trångt så påverkas ju rumpa och ben bara av sits och fotstöd. En gissning är att fotstödets justering eller möjligen utformning har lika stor betydelse i det här fallet som sitsen.

Dock är det fortfarande så att i en kajak som är helt rätt, är det rätt troligt att man domnar osv. om man är otränad.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.