Benen domnar!

Hejsan!

Jag har sett att denna fråga kommit upp tidigare men jag är tacksam för ännu flera förslag.

Mina ben domnar nästan helt efter redan en halvtimme. Jag paddlar point65 med roder och keepers. Har försökt med tillfälliga lösningar (lagt en tunn handduk på sitsen tex) utan resultat.

Kan det vara så att kajaken helt enkelt inte passar för mig och att jag måste försöka hitta en annan kajak?

Jag försöker röra mycket på benen men rörelsen blir trots allt ganska liten ändå. Man trycker ju mest bara lite med foten och inte hela benet.

Vad ska jag göra?

Mvh,
Kristian
 
kanske övre/främre kanten på sitsen trycker upp i baksidan på låren vilket orsakar/bidrar till domningarna. Så upplevde jag det (ingen Point 65 dock) så jag fila ner kanten vilket hjälpte.
Har du provat med uppblåsbart sittunderlag? Mäkta skönt. Med filad kant,thermarest sittunderlag och flottör under knäna sitter man i kajaken dagen lång. /ola
 
Jag har haft samma problem med min Seayak(dock bara högerbenet). Det brukar gå över då jag sätter upp knäna mot sittbrunnsöppningen. Men då får man i sin tur sämre knästöd. En sak jag inte förstår är fötstödet alla pratar om. Är det pedalerna till rodret? Det är tydligen viktigt med ett bra "fotstöd" för en bekväm paddling.
 
Benproblem...

Hej
Jag paddlar en Point65 och kände tidigare domningar i benen. Åtgärdade detta genom att limma en bit liggunderlag i sitsen samt lägga ett stöd i knävecken mha ett ihoprullat liggunderlag.
/Lasse
 
Benproblemen...

Tack för svaren. Som Björn skriver så har jag oxå mest problem med höger ben.

Jag hyrde en kajak med skädda som jag paddlade i två dagar. Då försvann domningarna nästan helt. Så fort jag kände tendens kunde jag vila högerbenet men ändå bibehålla god balans och kontakt med vänsterbenet i och med att det fotstödet sitter fast.

Så det blir nog en kajak med skädda för mig. Sen om skädda är bättre en roder är en helt annan fråga.

//Kristian
 
Trött i fötterna

Jag tycker det jobbigt för underbenen och fötterna då jag använder rodret, och måste parera hela tiden för att kajaken ska gå rakt fram, då jag inte lyckas ställa in rodret helt rakt. Har man ett uppdragbart roder behöver man bara ha rodret i vattnet när rodret verkligen behövs, och under resten av tiden han kan röra fötterna och benen som man vill utan att kajaken ändrar kurs, och då slipper jag denna trötthet.

Har både roder + skedda vilket jag aldrig ångrat. Vissa underliggande roder är så konstruerade att man inte kan paddlad över ett fiskenät utan att riskera att fastna.

/ Per Brune /P&H Sirius
 
Styr med tårna

Problemet med roderreglage är ofta att man inte har något fast fotstöd, utan bara rörliga pedaler. VKV:s lösning på detta är en fast tvärpinne som fotstöd och precis ovanför denna en rörlig pinne som roderreglage. På så vis kan man få ett fast fotstöd trots att man har roderstyrning. Roderpinnen reglerar man med tårna, medan trampdynorna vilar mot det fasta stödet, och man kan spjärna emot med fötterna utan att röra rodret. Detta fungerar utmärkt när man paddlar barfota, men sämre när man har skor på fötterna.

Peter
 
Styra med roder

Sitt inte och stryr hela tiden. Rodret håller man mesta delen stilla och små kurskorrigeringar gör man lättast med paddeln. Rodret skall fungera som en "trimklaff" för att korrigera för vind. Roderytan hos ett kajakroder är alldeles för litet för att effektivt kunna styra kajaken med . Jämför gärna med ett roder till en segeljolle som är betydligt större.

Som vanligt när man styr skall man undvika stora roderrörelser som bromsar kajaken

Let the Force guide you
 
Ischiasnerven i kläm!

Hej,

Jag har länge haft problem med domningar vid paddling och då särskilt i kajaker med roder. Jag kan paddla i max 40 minuter innan jag med fara för liv och lem måste hitta någon kobbe där jag kan åla ur kajaken

För något år sedan hittade jag ett paddelfora där det fanns en paddlande läkare man kunde ställa frågor till. Vad kunde passa bättre tänkte jag och beskrev mitt problem.

Hans svar var att det vanligen inte är problem med blodtillförseln som gör att benen domnar utan att ischiasnerven (huvudnerven ner i benen) kommer i kläm under sittbenen.

Det verkar som om att detta händer oftare för vissa personer. Vi ser ju alla olika ut så det faller sig väl rätt så naturligt.

Anledningen till att det oftast är mindre problematiskt med skädda är att man kan variera sittställningen och på så sätt hitta en ställning där nerven inte kommer i kläm. När man har roder så är man ju mer 'låst' till en sittställning.

Lösningen? Att lägga en handuk eller en vanlig liggunderlagsbit under funkar inte så bra eftersom inte erbjuder tillräcklig avlastning. Då funkar antagligen tocka upplåsbara dynor av thermaresttyp bättre. Tipset jag fick var att tillverka en egen avblastningsdyna.

Så här gör man:

Ta ett liggunderlag och skär till det så att det passar kajakens sits. Limma gärna ihop fler bitar så att det blir lite tjockare. Sätt dig därefter på underlägget i 'paddelställning' (gärna i kajaken) och känn efter var sittbenen hamnar. Skär ut hål på dessa platser.

Funkade finfint för mig. Jag har inte haft några problem sedan jag tillverkade min sittplatta.

Vid något tillfälle har jag glömt plattan men då har det även funkat att rulla ihop en handuk och lägga längs med sitsen så att man gränslar den då man sitter ner. Inte optimalt bekvämt men benen somnar iallafall inte.

Lycka till.

Håkan
 
inte styra?

Hassex: "Roderytan hos ett kajakroder är alldeles för litet för att effektivt kunna styra kajaken med . Jämför gärna med ett roder till en segeljolle som är betydligt större."

Hur menar du då? Skulle det inte gå utmärkt att styra sin kajak med roder. Mitt roder funkar bra både vid korrigering vid vindavdrift och vid slalomåkning under bryggor etc.
 
Domningar

Hej Kristian!

Eftersom vi alla har olika kroppsform/vikt mm så tror jag att du skulle få samma problem i de flesta kajaker oavsett vilken modell eller märke du väljer.

Jag menar inte i och med detta att det är "fel på dig" eller att du ska sluta paddle kajak, tvärtom, testa flera alternativa lösningar. Testa en dag att "bädda" riktigt mjukt för rumpan och nästa gång testar du ett annat underlag. Men jag vill också råda dig att testa det som hjälpte mig, nämligen att rulla ihop ett liggunderlag (vanligt eller ett uppblåsbart som du tömt på lite luft) lägg sedan detta under knäna så att du får en skön vinkel på benen och att baksidan av låren "lättar" en aning från sitsen!
Testa och berätta sen gärna hur det kändes!

Mvh Lars Eklund - KayakIt
 
Halloy Buda

Nja om du var ute för att kapa sekunder skulle du kunna minska roder ytan och istället använda paddeln att styra med. Och bara använda rodret för att korrigera för vinden. Så fungerar det ofta för racekajaker. Men det finns förstås ingen anledning att börja mixtra om man är nöjd som det är.

Och man bör ju inte kapa originalbladet utan göra ett nytt att mixtra med. Ibland behövs roderytan för att inte kajaken skall vara lovgirig eller få avdrift men det är sådant man märker

Hasse
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.