Benen domnar!

Roderlåsning

Finns det någon lösning för att "låsa" rodret i en viss position vid ex. vindavdrift? Så att man kan släppa koncentrationen på rodret och vila benen, men ändå hålla en någorlunda kurs (med små korrigeringar med paddeln då)

Har sett lite olika roderlösningar men de flesta kräver ett ständigt passande vilket jag upplever som tröttande. Om man släpper helt återgår iofs många till normalläge (dvs rakt fram vid lugnt vatten). Men finns det någon som klurat ut en kombinationslösning med både reglerbar och ställbart roder?
 
Rensat från trademarkfloskler och amerikanska reklamlöften så ser ju den där konstruktionen lovande ut. Vore kul att höra någon som testat. Kanske kan den minska spänningarna i benen och därmed ryggsmärtor som den utlovar. SealLine har ju gjort bra grejor förr...
 
roder

Det ser lite komplext ut men jag vet att många amerikanska gördetsjälv firmor rekomenderar detta roder. Fast jag är själv inne på någonslags friktionslåsning. Det får bara inte bli för tekniskt.

Kajaker som klara sig utan varken roder eller skädda är alltid trevliga att paddla. Men dom blir lite för trögsvängda för "marknaden"
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.