KRAMP I BENEN

HEJ!
JAG PADDLAR EN VKV OFFSHORE EFTER EN STUND
SÅ FÅR JAG KRAMP I BENEN. HOPPAS ATT NÅGON HAR TIPS OM HUR JAG KAN FÖRE BYGGA DETTA.HAR PROVAT ATT LÄGGA ETT LIGGUNDERLAG UNDER BENEN HJÄPTE INTE SÅ MYCKET.
MVH
MORRE
 
Så här gjorde jag...

Har du en sits med Termarestdyna? Jag har en sådan och hade också problem med att benen "somnade" under paddling. Detta försvann helt och hållet när jag släppte ut en hel del luft ur sittdynan. Det verkar som om problemet uppstår när man sitter för mjukt!

Finns det fler tips?
 
Kramp!

Om du får kramp i benen (riktig kramp "sendrag"),
inte bara att benen somnar, så prova Magnesium tabletter, tex. Magnesan. Dessa har fungerat mycket
bra för mig.
Mats
 
sits

Se till att framkanten på sitsen inte trycker på undersidan av låret. Höj isåfall sitsens bakkant så att den lutar framåt. Ha sitsen så högt som det bara går. Själv använder jag gärna Termarest dyna man kan slå några gummirep runt sitsen för att hålla dynan på plats.

Se också till att skjuta ifrån med det benet som är på paddeldrag sidan så att benen hjälper till att vrida kroppen och få mer kraft till draget. Denna rörelse hjälper även till att hålla benen igång.

Hasse
 
Jag har haft samma problem. Jag har dels släppt ut ganska mycket luft ur themaresten så att man snuddar sitsen. Under denna har jag en bit liggunderlag som jag skurit hål för höftbenen (som på racingsitsar). Om undersidan på dina lår ligger mot(som tidigare sagts) framkanten på sitsen kan detta hämma blodtillförseln till benen. Flytta fram sitsen eller bak fotstödet en bit. problemet försvinner, du får en bättre paddelställning och kan skjuta ifrån med benen bättre.
 
Dellösning

Om du ofta får kramp vid fysiskansträgning rekomenderar jag dig att testa kosttillskott bestående av kombinationen Kalcium-magnesium.

Fungerar speciellt bra vid hårda marscher då jag slipper vakna på nätterna med spräckt sovsäck:)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.