det här med fa och bultar och så

När är en fa en fa egentligen?

Antag att jag hittat en liten fin led. Jag vet att ingen i universum, nånsin, klättrat linjen. Antag vidare att min antagna led är på mycket porös klippa, med små eroderade skithål modell fingernagelpocket och flaksprickor som skulle ryka all världens väg av en oförsiktig friendplacering+fall. Antag vidare att borrbultning är totally out of the question.

När får jag anse mig värdig en fa på min hypotetiska led?
* På topprep?
* På topprep om jag lovar att repet var slackt heeeela tiden?
* Om jag leder med förplacerade traditionella säkringar?
* Om jag hänger 5 rep av olika längd från toppen och avslutar dom med karbiner och låtsas att det är förklippta QDs? :)-))

Kom igen, let the war begin.
 
Ok jag har inget annat för mig just nu...

För mig känns det som att om den är tänkt som en tradled (vilket det måste bli eftersom bultning är uteslutet), måste säkringarna sättas under klättring (dvs inga förklippta). Man kan kanske iofs registrera den som en toprepsled och då är det ju att bara sätta den på topprep... (bara man inte försöker hävda nåt annat).

Känns som resten av alternativen faller bort helt.
 
En FA är när man som första människa har klättrat en linje som försteman och placerat eventuella säkringar (om det nu är quickdraws, kilar, friends, skyhooks, heliumbollar, eller sugproppar..) på lead.

Kolla på ett område som sachsen angående porösa klipparter.. eller Bohuslän för områden som inte bör bultas..
 
Nååå...
I t ex Bohusföraren så finns topprepsleder, och med förstebestigarens rätt så är de ju därmed tr-leder.

Man kan rimligen göra dem senare i bättre stil, och då rapportera dem. Bulta är uteslutet, men naturliga säkringar är OK. Att naturliga säkringar skulle förstöra klippan är dock antagligen nåt som man inte ens behövt föra hypotetiska resonemang runt i den regionen som annars antagligen kan anses som bultrestriktiv så långt man kan tänka sig.

Att sola och därmed rapportera som första soloFA vore förstås också antagligen en alternativ som går för sig utan vidare.

Din inledning tyckte jag var mer intressant; du visste att ingen i hela universum hade klättrat linjen tidigare. Hur vet man nånsin det???

Finns det några krav på förstebestigaren annat än att han de facto ska ha klättrat först, dvs kan han anses ha nån slags rapporteringsplikt och i så fall var?

Ursäkta om jag kapar tråden, men...
 
Slan; sa:
En FA är när man som första människa har klättrat en linje som försteman och placerat eventuella säkringar (om det nu är quickdraws, kilar, friends, skyhooks, heliumbollar, eller sugproppar..) på lead.

Hm. Undrar om den gode Sharma visste det?
http://video.google.com/videoplay?docid=-200477265572892748

Inom sportklättringen känns det mer eller mindre legio att ticka fa:s med förplacerade säkringar.... eller?

(Mezzner: "Isåfall var?" - sverigeforaren.se såklart :-D)
 
det finns ju alltid...

....möjligheten att kolla om någon klättrat där förr...söderköpings klätterklubb har förare för ramunderberget i söderköping och för stegeborg tex...och i stegeborg...visade det sig att johan luhr hade varit några gånger...på lidingö har vi en klippa (baggeby, stockholmsföraren) som jag också vet att johan luhr har varit på...kolla med de lokala klätterklubbarna kanske? friluftsfrämjandet klättrar...ansvarig för alla klätterledare inom främjandet är gamling här på utsidan...kolla upp med honom om området så kanske han kan tipsa...osv...lycka till! önskar anna
 
Olika regioner - olika uppfattning om stil

peblin; sa:
Hm. Undrar om den gode Sharma visste det?

Inom sportklättringen känns det mer eller mindre legio att ticka fa:s med förplacerade säkringar.... eller?

Där borta anses det tydligen vara ok att använda förplacerade quickdraws då bultarna ändå är förplacerade.

Såg en tråd "over there" där många ansåg att det var ok att klättra ned till marken och vila och kalla det redpoint (http://www.rockclimbing.com/cgi-bin/forum/gforum.cgi?post=1524652;search_string=Redpoint;#1524652).
 
Re: Olika regioner - olika uppfattning om stil

Duracellkaninen; sa:
Såg en tråd "over there" där många ansåg att det var ok att klättra ned till marken och vila och kalla det redpoint (http://www.rockclimbing.com/cgi-bin/forum/gforum.cgi?post=1524652;search_string=Redpoint;#1524652).

Vissa säger ju t o m att man kan reversera till marken och fortfarande hävda en flash.
 
Re: Re: Olika regioner - olika uppfattning om stil

TBy; sa:
Duracellkaninen; sa:
Såg en tråd "over there" där många ansåg att det var ok att klättra ned till marken och vila och kalla det redpoint (http://www.rockclimbing.com/cgi-bin/forum/gforum.cgi?post=1524652;search_string=Redpoint;#1524652).

Vissa säger ju t o m att man kan reversera till marken och fortfarande hävda en flash.

Ja, varför skulle man inte kunna hävda det? vad krävs annars för att det ska vara en Onsight, eller flash.. skulle det isåfall finnas en gräns för hur länge man skulle få stanna och vila i en "för" bra viloposition uppe på leden?

Angående rapporteringsplikt så tycker jag faktiskt att en FA innebär någon sorts skyldighet att rapportera det till den lokala klubben, svenska klätterförbundet eller en eventuell författare till guideboken (eller sverigeforaren.se såklart...)
Dessutom tycler jag att en FA borde innebära någon sorts vilja att rapportera in den, det gör det iaf för egen del.
 
Är denna tråd ett tecken på att tradklättring inte är så värst långt ifrån sportklättring i mentalitet och grad-hysteri? Vad är egentligen skillnaden i mentalitet mellan traddare och sportare? När man börjar prata om typ 'betaflash med förplacerade säkringar' inom trad, är det verkligen någon skillnad?

Trad FA=en klättrare leder en icke tidigare ledd linje, från botten till toppen, på egna säkringar som inte används aktivt. Faller/hänger man är bestigningen inte valid. Svårare än så ska det inte vara inom trad, tycker jag. Om man topprepat leden tidigare 17 gånger spelar ingen roll, men just DEN bestigningen ska vara clean.

Minns någon termen 'pink point', med dess undertoner av dålig stil och halvmesyr? Vad hände med den?
 
[ När man börjar prata om typ 'betaflash med förplacerade säkringar' inom trad, är det verkligen någon skillnad]

Det kan väl inte finnas en seriös tradklättrare som anser att man har lett en led om det är på förplacerat? Det är sportklättring och det räknas inte:)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.