Nu e jag fast!! Ska fixa ett rack (så småningom)!!

Började klättra inomhus tidigare i höst, mest för att ha som träning när det inte blåser så man kan vindsurfa... Nu klättrar jag innomhus två ggr i veckan, och följde med en duktig klättrare som jag träffade i hallen. Första gången åkte vi till vettekullen, lite blodiga knogar och så hade jag klättrat en 6- som andreman och rensat alla säkringar på vägen upp. Sen vart jag nästan biten, hoppsan det var väl inte meningen från början... :eek:
Sen var vi ute igen lördagen vecka 51. Meningen var att vi skulle till vettekullen igen för fredrik ville klättra jum jum. Det såg dock vått ut, så vi hmnade på häller, med siktet inställt på mallorol. Nu e jag grymt sugen på att det ska bli tö och torrt, jag vill klara mallorol! Fick tag på pinchen i taket, men gled av när jag skulle vidare, gissa om jag vill försöka igen!?
Sedan åkte vi till ävja för att jag skulle få testa att gå försteman en gång. Blev en 4-, dessutom på sva så man kunde använda båda händerna när man satte säkringar. Och dessutom så hade ju ett fall i värsta fall endast resulterat i skavsår... KUL var det iaf!!

Nåja, till min egentliga fråga.. Hade tänkt att under kommande år börja bygga upp ett eget rack me prylar.
Så, VAD, och i vilken ordning skall jag satsa på inköp? Har nu egentligen bara skor, och körkortet står för dörren (fyller om ett par dagar) så det e ju knappast så att jag har råd att köpa allt på en gång. Så en viss prioriteringslista e nödvändig.
Min egen ide ser ut nått sånt här:

1. Sele, repbroms (bra ha grej, typ...)
2. Rep
3. Lite skruvkarbiner och slingor för att kunna sätta ett topprepsankare
4. ett gäng karbinsett, expresser, eller vad det nu heter.. 5st?
5. kilset, Är det dmm wallnuts som gäller eller?

Sen känner jag mig lite tveksam, e d dags att börja skaffa sig lite friends då? eler ska man ha nåra hexor också? ni som kan, kom med lite ideer ni som kan!
 
Paket

Northstar har ett par paket i olika prisklasser som verkar hyfsat attraktiva, hur kvalitén är har jag ingen aning om men gå in på deras hemsida(www.northstar.se) och kolla där. Jag har för mig att dom hade ett set för 6000 med kilar, hexor o dyl men utan sele och broms. Jag hade nog rekomenderat att gå en nybörjarkurs på klippklättring, där får du antagligen även rätt bra tips på grejer
 
Har handlat lite på Northstar (och är på väg att komplettera ytterligare).
Sele från Rock Empire och rep från Roca tycker jag verkar vara mycket bra grejor, samt oslagbart billigt. Gäller särskilt selen Peak och Roca Free, resp Tasmanian. Express-set Australpin är inte heller dumt.
 
Jo.. Kurs blir det kanske framåt vår/sommarkanten, men sen måste man ju ha nått att göra när snön har lagt sig å isen ligger på viken...
Säkerheten e ju trots allt ganska viktig vad gäller klättring.

Edit:
Kikade lite på northstars olika paket...
Men de stämmer inte riktigt med det jag behöver, skor och kritpåse (jävligt läcker sådan, ska se om jag kan vaska fram en bild..) har jag.
Vad gäller innehållet i utomhuspaketet de har så e det nog så att jag vill ha små aliens och stora camalots vad gäller friendsen. Det känns även som jag mest lutar åt att det är wallnuts jag vill ha som kilar. (Det är ju inte så jätteviktigt att köpa allt på samma gång, man kan ju alltid snylta på nån annan... :eek:) Det saknas liksom ett paket som inkluderar dom grejerna jag behöver..
[Ändrat av 0la 2004-01-01 kl 21:37]
 
Om jag hade varit du...

Jag föreslår att du skaffar dig en utrustning för sportklättring på bult först och sedan kompleterar du med tradrack.

1. personlig utrustning: sele, hjälm, petzl reverso (bra broms vid tradklättring), HMS skruvkarbin.

2. gemensam sportklättringsutr: 60m rep, karbinpar (hur många karbinpar/qd/expresser du behöver beror på hur långa lederna brukar vara på dina hemma-klippor dvs där du vanligtis klättrar), 2st 120cm rundslinga, 2st skruvkarbiner.

ovanstående kommer kosta några tusen men då kan du börja klättra bultade leder så mycket du vill utomhus med dina vänner.

När du sedan har sparat ihop ytterligare några tusen kan du ju gå och kurs och därefter köpa ett tradrack.

Om du sportklättrar ett tag, klättrar som andreman trad samt går någon kurs kommer du sedan veta ungefär vilken utrustning du vill ha i tradracket.
 
hmm...

Jo det låter ju ganska genomtänkt.
Vad ska man tänka på när man köper hjälm? så lätt som möjligt eller?
Varför just reverson? har själv inte testat den, men tycker vanlig atc funkar fint (ävan grigri, men jobbigt att mata ut rep i jämn takt och fortfarande hålla den rätt)
 
ATC.n funkar kanon när man sportklättrar och är enligt mitt tycke att föredra framför grigrin, både prismässigt och rent hanterbart.

Reverson är bra när man klättrar längre turer, dvs. flera replängder då man kan använda den som en låsbar broms, och eftersom reverson också funkar utmärkt som ATC så kan man ju egentligen köpa en sådan direkt om man vet att man är inne på längre turer.

När det kommer till annan utrustning så håller jag med om att det bästa vore att skaffa sig sportklätterprylar först, och har man en polare att klättra med är det ju onödigt att båda köper rep osv, bättre att dela upp kostnaderna.

Komplettera sen efterhand med mer trad prylar, ett kilset är väl ganska så bra att starta med och som du redan är inne på så är DMM walnuts bra kilar, friends kan man ju försöka hitta när det är rea eller något eftersom de är tokigt dyra, men bra att ha i racket...taskig kombination!

Kolla i http://www.globetrotter.de där kan man ibland göra fynd!

Lycka till i pryldjungeln!

Stefan
 
fördelarna med reverson förklarade ju stefan, ang hjälm vill jag ge ytterligare några råd.

-kolla hur det brukar fungera vid den lokala sportklätterklippan, som jag förstår det så använder man inte hjälm överallt vid sportklättring då klippan är tillräckligt fast och inte speciellt hög. Själv använder jag alltid hjälm (även vid sportklättring).

Det är upp till dig att avgöra om hjälm är nödvändigt eller inte, jag vill inte ge mig in i någon diskussion när hjälm behöver användas.

-alla klätterhjälmar funkar, prova en som verkar skön och luftig så du inte svettas ihjäl om huvudet.

-köp en hjälm som du tycker är snygg! (det låter fånigt men risken är att du annars låter bli att använda den pga av fåfänga)
 
Ok, får väl ta och testa ett par varianter på hjälm. (Jag kan nog stå ut med att den inte såå snygg, bara den e tillräckligt bekväm... Kör ju runt i skidbacken med en gammal jofa hjälm, som jag iofs överväger att måla om, kunde babyrosa vara nåtta kanske?)
Imorgon blir det till att testa isklättring... Aj, det kan bli dyrt det här...
Jag har hittils följt med en som hållt på i 10 år, så jag har ju kunnat låna prylar..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
busnicke Bör jag köpa en ny sele? Klättring allmänt 2
Tekku Hur ska jag vårda mina fötter? Klättring allmänt 7
Callmepg Vad ska jag ha för sele? Klättring allmänt 14
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
Taliaferro Var ska jag klättra utomlands i sommar? Klättring allmänt 11
luktafotogen Nu vet jag vad klättring var bra till... Klättring allmänt 3
tobiastalltorp Nybörjarskor - vad ska jag tänka på? Klättring allmänt 12
Yakherden Vilken klätterstil ska jag välja? Klättring allmänt 8
cnygardh Något av det roligaste jag sett om klättring Klättring allmänt 7
magwo "Jag klättrar" online? Klättring allmänt 0
jimtho JAG VILL UT Tunaberg/ågelsjön Klättring allmänt 4
zzeezz Jag föll.... Klättring allmänt 10
Anna i Gbg Hur hittar jag en klätterinstruktör? Klättring allmänt 9
FR123 Är det någon som är lika blåst som jag?... Klättring allmänt 34
monkeyboy Var köper jag Aliens? Klättring allmänt 9
nitrox50 Jag klättrar........... Klättring allmänt 9
Natalia Jag vill börja klättra! Klättring allmänt 4
Thomas Jäwert Jag ar mycket ledsen Klättring allmänt 0
v96andjo Jag vill gå klätterkurs... Klättring allmänt 2
petratetra Jag vill ha sko-tips!! Klättring allmänt 10
Vandrare Vad ska jag göra i mellandagarna? Klättring allmänt 0
Lottisen Vilka skor ska jag köpa? Klättring allmänt 4
Mårten Motvind Jag jobbar på saken Klättring allmänt 1
fujim Jag vill börja, hur och var???? Klättring allmänt 1
AAAahhhhh Jag är i akut behov av hjälp!! Klättring allmänt 0
Jag ska börja träna, kanske, Klättring allmänt 1
niklaz Fast på Anica Kuk (räddade) Klättring allmänt 20
achtminus RB: Elbsandstein -- som fontan fast högre Klättring allmänt 3
Avslzyx Ågelsjön: Tillkommit en fast kil på Mowgli. Klättring allmänt 1
Mezzner Pitonger, vad ska man göra med dem? Klättring allmänt 40
lyckegard Sex saker vi ska göra innan vi dör Klättring allmänt 10
Iggle Hur ska ja hitta motivationen igen? Klättring allmänt 12
Climba Hur tajt ska en klätter sele sitta? Klättring allmänt 17
tobbe 2 Kalymnos 7-21 aug, nån mer som ska dit? Klättring allmänt 0
takstol Vilka La Sportiva ska man välja? Klättring allmänt 14
subsoil viilket rep ska man ha? Klättring allmänt 28
Plumsy Vilken broms ska man välja? Klättring allmänt 16
lobo2me Vilka repskador ska man se upp med? Klättring allmänt 7
yogafreak Klätterhjälm ska köpas! Klättring allmänt 9
helenabrogren Någon som ska på Open Womens Mountaineering Festival i Dolomiterna? Klättring allmänt 3
Bettega Ska man undvika att köpa ett svart klätterrep? Klättring allmänt 14
climbingfreaks Chamonix i augisti för första gången, och det ska klättras!! Klättring allmänt 3
Bettega Ska köpa repbroms. Är nya Petzl Reverso 3 bra? Någon som prövat? Klättring allmänt 0
pecall Hur andremannen inte ska placera sig Klättring allmänt 11
Trident21 Vad ska man göra som nybörjare/intresserad? Klättring allmänt 7
Milosz Hur mycket ska en klätterkurs kosta? Klättring allmänt 9
mike_spajk hur svår ska en 7:a vara egentligen? Klättring allmänt 3
caesar82 hur ska man göra när man ska sätta upp en ny led? Klättring allmänt 2
5.10 Vem Ska man tala med? Klättring allmänt 1
Nån som ska till Utby i helgen? Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.