Var ska jag klättra utomlands i sommar?

Jag kommer att vara ledig från jobbet under hela juli i sommar. Har klättrat en säsong av både trad och sportklättring utomhus tidigare. Tänkte se min långa ledighet som en möjlighet att slipa lite på mina utomhusskills i ett land där det inte regnar så mycket som i Sverige och där vädret är lite varmare.

Var ska jag åka? Går det att bara åka någonstans och hitta klätterkompisar på plats? Kommer troligtvis att resa ensam. Om det inte går att resa ensam hur ska jag då göra?
 
Varför vill du ha ett varmare klimat än svensk juli?
Jag skulle snarare rekomendera dig att åka till nordnorge, där klimatet i bästa fall är lite kyligare, så att du kan klättra!
 
Jag vet inget ställe där man bara kan "dyka upp" och räkna med att hitta klätterkompisar. Möjligen kan man chansa med Chamonix där det häckar mycket folk sommartid. Har man inget fast klättersällskap så är det nog säkrast att "nätragga" innan.

Beträffande klätterresmål så är ju urvalet enormt från norr till söder så det är, som påpekats, bara att välja vad man är ute efter. I juli så får man räkna med en hel del regn såväl i alperna som i Norge.
Vill du till någon sydeuropeisk sportklippa så se till att välja ett område där det finns nordväggar, annars brinner du upp.
 
Mitt mål är att hitta en plats med sport- och/eller tradklättring där jag bara kan dyka upp ensam. Helst någon plats där vädret är lite varmare än Sverige men inte för varmt. Jag vet sedan tidigare att Tonsai i Thailand ska fungera som en sådan plats. Var under förra vintern i Hampi i Indien och bouldrade. Risk finns att det är för varmt i Tonsai i juli däremot och Hampi vet jag bara fungerar under ett par vintermånader.
 
Frankenjura? Inga varit där själv, men medeltemperatuten borde vara aningen varmare än Sverige.
Sen vet jag inte hur lätt det är att hitta någon på plats, det problemet finns nog lite överallt (utom Tonsai då).
 
Frankenjura är trevligt (för sportklättring), men inte vädersäkert. Som sagt, vad är väl regnsäkert i juli utom medelhavsöar. Om du åker till de mest populära områdena i Frankenjura är det mycket folk, så det går kanske om du är väldigt social. Campa hos Eichler t ex (boka i förväg, det blir fullt). Men det är ju ett område där man helst bör ha bil för att komma runt överallt.
 
Frankenjura är trevligt (för sportklättring), men inte vädersäkert. Som sagt, vad är väl regnsäkert i juli utom medelhavsöar. Om du åker till de mest populära områdena i Frankenjura är det mycket folk, så det går kanske om du är väldigt social. Campa hos Eichler t ex (boka i förväg, det blir fullt). Men det är ju ett område där man helst bör ha bil för att komma runt överallt.

Jag skulle vilja säga att Frankenjura förmodligen är det mest vädersäkra alternativet om man vil ut i Europa. Det finns vägagr som torkar snabbt efter regn samt väggar inne i skogen som går bra klättra när det är varmt. Om man tältar så behöver man inte boka i förväg samt att det är relativt lätt att hitta klätterpartner. Nackdelen är att man bör ha egen bil.
 
Som svar på ovan: jag har varit där 4 veckor totalt och av det har det regnat ca 1/3 av dagarna. Alla på sommaren. Med litet 2-manstält har jag inte fått plats på campingen utan bokning.
 
Det går ju att tänka utanför Europa också. Finns intresse för trad så är Yosemite ett alternativ. Där finns så mycket folk att det borde gå relativt lätt att hitta folk att klättra med genom att ragga på Camp 4 eller i Mountain shop:en. Eldorado Canyon nära Boulder, Colorado, är ett annat alternativ. Ingen camping, men nära Boulder, massor med folk som alla passerar i princip samma ställe vid entrén till parken. Borde funka bra, 360 soldagar om året, typ. Fast, ja, båda ställena är väldigt varma i juli. Shawangunks är väl också ett ställe med många klättrare och hög omsättning på folk.
Tror att det är smart att, om man åker själv, antingen satsa på ett ställe nära en större stad där det finns gott om folk som kommer och går, folk som åker ut för att klättra en tur efter jobbet, osv. Eller också satsa på ett namnkunnigt ställe som klättrare vallfärdar till. En gång i tiden var t.ex. Calanque d'En Vau ett sånt ställe. Tillbringade en vecka där utan klätterpartner på 80-talet och fick klättra varje dag.
 
Mitt mål är att hitta en plats med sport- och/eller tradklättring där jag bara kan dyka upp ensam. Helst någon plats där vädret är lite varmare än Sverige men inte för varmt. Jag vet sedan tidigare att Tonsai i Thailand ska fungera som en sådan plats. Var under förra vintern i Hampi i Indien och bouldrade. Risk finns att det är för varmt i Tonsai i juli däremot och Hampi vet jag bara fungerar under ett par vintermånader.

Tonsai och Arapiles (australien) är platser där man lätt dyker upp utan partner och har ett gött gäng inom ett dygn. Men det är nog fel säsong, iaf Tonsai. Arapiles har en mix av både sport och superfin trad, och perfekt för en längre sejour. Kräver heller ingen bil, och är extremt trevligt!

http://www.ukclimbing.com/articles/page.php?id=1577

John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas_E Var klättrar ni som bor i Uppsala? Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
ekis Var köpa plattband? Klättring allmänt 10
hakan307 Var köpa Silent Partner Klättring allmänt 1
takstol Klätterjeans, var? Klättring allmänt 5
luktafotogen Nu vet jag vad klättring var bra till... Klättring allmänt 3
Ensåncesar Tälta två dagar vid klippan i Stockholm- VAR? Klättring allmänt 5
Bhappy Köpa La Sportiva Mythos i Sverige. Var? Klättring allmänt 1
LindLou Var får man tag på "västerviks föraren"? Klättring allmänt 3
Bettega Någon som vet var man hittar CCH Aliens i New York? Klättring allmänt 25
seon Var är klättrarna? Klättring allmänt 13
fraewu Var börjar man? Klättring allmänt 8
Fif klättra i europa i december, var? Klättring allmänt 0
PerPerPer Snabb omsulning i Chamonix, var? Klättring allmänt 0
beone Var köpa Tunabergförare? Klättring allmänt 2
AnnaKarin klätterparadis i europa.. var? Klättring allmänt 5
monkeyboy Var köper jag Aliens? Klättring allmänt 9
duvillno Var köpa BD camalots billigast? Klättring allmänt 3
Raskolnikov Jobba och klättra i sommar - var? Klättring allmänt 5
Lina_Nilsson Var finns Sveriges bästa och finaste klättring? Klättring allmänt 5
Andersols Köpa tradutrustning. Var? Klättring allmänt 9
owahlund Var finns bultade leder i bålsta? Klättring allmänt 3
Tuvesson Någon som var i Västervik i helgen? Klättring allmänt 0
highlandpark Någon som var med på G. Kropps begravning? Klättring allmänt 8
mikaellowgren Var kan man klättra och bouldra inne i Oslo? Klättring allmänt 2
Sisessan Inspelat var?? Klättring allmänt 5
Niktra Var nybörjarbouldra i Göteborg? Klättring allmänt 4
Vandrare Lanex rep. Var köpa? Klättring allmänt 2
Vandrare Var kan man köpa C4-gummi (5.10)? Klättring allmänt 0
zeilon Så var det slut! Klättring allmänt 9
jakob h klättring i thailand, var när hur Klättring allmänt 4
fujim Jag vill börja, hur och var???? Klättring allmänt 1
Johan W Var köpa ROCKFAX's Mallorca guide? Klättring allmänt 0
Mezzner Pitonger, vad ska man göra med dem? Klättring allmänt 40
Tekku Hur ska jag vårda mina fötter? Klättring allmänt 7
Callmepg Vad ska jag ha för sele? Klättring allmänt 14
lyckegard Sex saker vi ska göra innan vi dör Klättring allmänt 10
Iggle Hur ska ja hitta motivationen igen? Klättring allmänt 12
Climba Hur tajt ska en klätter sele sitta? Klättring allmänt 17
tobbe 2 Kalymnos 7-21 aug, nån mer som ska dit? Klättring allmänt 0
tobiastalltorp Nybörjarskor - vad ska jag tänka på? Klättring allmänt 12
Yakherden Vilken klätterstil ska jag välja? Klättring allmänt 8
takstol Vilka La Sportiva ska man välja? Klättring allmänt 14
subsoil viilket rep ska man ha? Klättring allmänt 28
Plumsy Vilken broms ska man välja? Klättring allmänt 16
lobo2me Vilka repskador ska man se upp med? Klättring allmänt 7
yogafreak Klätterhjälm ska köpas! Klättring allmänt 9
helenabrogren Någon som ska på Open Womens Mountaineering Festival i Dolomiterna? Klättring allmänt 3
Bettega Ska man undvika att köpa ett svart klätterrep? Klättring allmänt 14
climbingfreaks Chamonix i augisti för första gången, och det ska klättras!! Klättring allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.