Den eviga frågan om liggunderlag

Tältet har Polyester vävar i golvet belagt med pu polyuretan (...)
Om ditt tält - som du skriver - är Ringstind sl 2, så har det silikonbelagt golv. Jag har själv enpersonsvarianten och ja, golvet är otroligt halt. Som flera tipsat är det dock enkelt fixat; själv har jag bara duttat lite jämnt spridda pluppar à la halksocka, direkt ur den silikontub för sömtätning, som följde med tältköpet.
Dock ej på tältgolvet, för det skulle göra det mer svårstädat, utan på undersidan av mitt liggunderlag. Nu använder jag ett vanligt skumplastunderlag, men troligen funkar silikonet på de flesta ytor. Men var försiktig med starka lösningsmedel. För att fixa "pluppar" behövs inte någon förtunning.
 
Nja, det handlar inte bara om en komfortfråga utan även en säkerhetsfråga. Ett cellgummi är ett säkert kort när komfortunderlaget pajjat. Cellgummi på vandring funkar alltid mot markkylan. Inte lika komfortabelt men vad gör du när ditt sköna uppblåsbara underlag har gått sönder oavsett vilka R tal det har.

En säkerhetsfråga i första hand. I andra hand ett bottenskydd för luftmadrassen. I tredje hand en bra köldbarriär högst upp.


Mjo cellplast kan nog åka med när utrymme finns.
Hitta 4a bra begagnat smidigt är bara ge upp.

Ingår ju reparationakitt.. Lite tål de väll.

I tältet är de skofritt osv.. Sover vi I vindskydd blir de absolut cellplast under sen får de lära sig den hårda vägen hur sur pappa blir när han tvingas låna ut sitt för de haft sönder sitt
 
Om man verkligen ska ha öppen låga i ett tält så bör ha en vass kniv lätt tlllgånglig så man kan skära sig ut om det går tokigt. Ni som gjort värnfömån i förra årtusendet minns säkert eldposlistan, ruska kort och ruska lång och en kniv i fotogenlyktans sken.

Jag föredrar att inte laga mat i tältet men kan förstå om det finns situationer där det kan vara befogat. Man ska också tänka på att köket konsumerar en hel del syre och man måste ventilera därefter. Finns andra trådar om kolmonixidförgiftning här på utsidan och norska försvarets utredning om kök i tält.

/Patrik
 
flaskyddskrav

Hello,

How are you? Did you get all the infos from Ferrino directly?
Concerning your kind request snowbound could be great even is a little heavier.
Bout fire protection, as directive from EU all are fire retardant could be that Hilleberg doesn't have it because even a very great tent is from a "crafts production" doen't have protections about fire this one of the reason that in Italy is not selled.

Concerning Salewa for your use are not so great i can suggest you as alternative and as very excellent products
MSR ACCESS and MSR Remode.

Kind Regards
Matteo

Även helsport har svarat med med brandskydd som orsak till ej silicon på golv

Sedan har en av SV största outdoor grossister förklarat HB har en annan syn på hur marknads ekonomi ska fungera en den som man läser om på Handelshögskolor och jag föredrar därför andra marknadsledande produkter.

Har även köpt ett beg HB sv serien som hade mycket nedbruten väv pga UV strålning och ej fått svar på månader om köp av väv för utbyte av vissa delar av tältet dock anv Blocketpaket och varan åter sändes
 
(...) Även helsport har svarat med med brandskydd som orsak till ej silicon på golv (...)
Jag känner inte igen mig, är det något nytt? Varför just golv i så fall? Taket är betydligt mer lättantändligt, både för att flammor slår uppåt och för att det är mer luft kring tyget?

Min Ringstind SL ha i alla fall bevisligen silikonbelagt golvtyg, och samma anges på Helsports hemsida, som man får hoppas är uppdaterad.

PS det slår mig dessutom att brandskyddsgardiner och brandfiltar brukar tillverkas av silikonbelagda vävar...
 
Senast ändrad:
Joanna, du har nog helt rätt i att det låter konstigt. Kisel (-baserade mtrl) borde brinna bra mycket sämre
än uretanbaserade resp. eten-/propylen-baserade material. Om det inte råkar vara så att själva binde-
medlet som använts till kiselmaterialet är otroligt mycket brandfarligare jämfört med alternativen...
/Odd
 
Bout fire protection, as directive from EU all are fire retardant could be that Hilleberg doesn't have it because even a very great tent is from a "crafts production" doen't have protections about fire this one of the reason that in Italy is not selled.
Det där är ju helt felaktigt. Sverige ingår i EU, för att en produkt ska få säljas inom EU (d.v.s. i Sverige) måste den uppfylla tillämpliga EG-direktiv. Hillbergs tält är ju inte "hantverk" ("crafts production"), de tillverkas ju industriellt precis som andra tält.

Det är ett handelshinder att ha olika krav i olika länder i EU.
 
Asså trodde tråden handlade om mitt inköp av liggunderlag

Tuvär ser ja dessa tendenser i andra trådar också

Ni kan ni inte träffas IRL o mäta storlek så får ni det avklarat och så kan vi hålla trådarna till ämnet och andra kan anväda sökfunktionen o faktiskt hitta svar
 
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag försöker stävja lögner på internet.

Betänk att nån som använder sökfunktionen och söker på "flamskydd" kommer hitta den här tråden.
 
Asså trodde tråden handlade om mitt inköp av liggunderlag
Tuvär ser ja dessa tendenser i andra trådar också
Ni kan ni inte träffas IRL o mäta storlek så får ni det avklarat och så kan vi hålla trådarna till ämnet och andra kan anväda sökfunktionen o faktiskt hitta svar
Förlåt! Skäms och lovar omedelbar bättring. Ville egentligen bara bidra med tips om lösning på halkproblemet, så det inte styr dina val, i och med att det är så lätt avhjälpt.
 
Asså trodde tråden handlade om mitt inköp av liggunderlag

Tuvär ser ja dessa tendenser i andra trådar också

Ni kan ni inte träffas IRL o mäta storlek så får ni det avklarat och så kan vi hålla trådarna till ämnet och andra kan anväda sökfunktionen o faktiskt hitta svar

Jag kan väl också be om ursäkt för att ha bidragit till sidospåret om tält. Aporpå att söka så finns här en tråd om hur man får det mindre halt/ökad friktion, där jag minns liquisole-strängar:
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=78946

Vill någon mäta liggunderlag så sover jag gott på
https://www.outnorth.se/exped/downmat-xp-9-lw
kompletterat med stolkit
https://www.xxl.se/exped-chair-kit-...weJxj-z_cX5MahHLukwaAlRcEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Jag störs inte av att det är halt (varken mot sovsäck eller tältgolv), särskilt med stolkittet på (sover även med det påträtt, men såklart inte i stoläge) och har därför inte gjort några friktionshöjande åtgärder.

Nackdelen är priset men för min rygg var det värt det.
För din del är bredden på LW också för stor.
Peppar, peppar så har mitt inte gått sönder, (ska jag drista mej att säga ännu? Hoppas inte det.)

/Patrik, som föredrar att inte ses IRL i dessa Corona-tider
 
Mjo cellplast kan nog åka med när utrymme finns.
Hitta 4a bra begagnat smidigt är bara ge upp.

Ingår ju reparationakitt.. Lite tål de väll.

I tältet är de skofritt osv.. Sover vi I vindskydd blir de absolut cellplast under sen får de lära sig den hårda vägen hur sur pappa blir när han tvingas låna ut sitt för de haft sönder sitt

Feltänkt enligt mig. Men var och en gör som man vill.

Har vaknat fler än en gång med att ligga enbart på Ridgerest cellgummit från Thermacell. Ingen markkyla men inte lika bekvämt. Att stöka runt på natten och försöka laga funkar inte praktiskt. Oftast är det själva ventilen som är problemet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Urwaldjaeger Eviga frågan: Att välja tält Bo och sova 26
lleberg Ny sovsäck! Frågan är, sovsäckslakan eller ej? Bo och sova 7
axell frågan är tunnel eller kupol Bo och sova 0
Stalon! GT eller icke GT, det är frågan? Bo och sova 6
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 17
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.