Cykling som alternativträning.

Jag besväras just nu av en hälsporre i en foten. Så jag tänkte i c:a en månad byta ut löpningen mot cykling, dels för att behålla lite av min kondition, dels för att hålla kontroll över min vikt (vilket är svårt vid löpuppehåll). Inget går förstås upp mot löpning, det har varit en passion i sådär 45 år. Cykling har för mig mest inneburit utflykter till lagom avlkägsna mål vackra sommardagar. Cykeln är en Tunturi-hybrid med 3*7 växlar, och väldigt fint rull.


De sträckor jag kört hittills har varit 35-42 km, mina löpturer kan röra sig om 9-10 km distans (utom söndagar, då blir det längre), intervaller över en sträcka av c:a 6 km med 32 km värmning och nedvarvning, och backpass, 4,5 km bort (så det blir 9 km värmning och nedvarvning!). Det brukar bli fyra pass i veckan.

Jag tar inte tid, men jag har en cykledator. En rätt normal hastighet på platten är 23-27 km, jag har svårt att pressa mig, kanske mest av psykologiska skäl (jag är f ö 69 år).

Vad jag märker direkt när jag cyklar är att jag har svårt att hålla tempo i motlut, vilket skulle tyda på att jag saknar något i benstyrka (jag står aldrig upp i backar).

Jag tränar mycket ben hemma, lårcurl med boll, Omvänd Finne,
Jägarvila (t ex 1* 5 min, 3*2.30 eller 3*1 på vardera benet - alltså bara en fot i golvet). Tidigare även Skjuta Hare från sittande, 40, 35, 30 cm - ligger just nu nere p g a överansträngd iliopsoas.
Jag märker också att jag har en tendens att slöa till och växla ned, vilket ofelbart minskar hastigheten med kanske 2-3 km/h -när jag växlar tillbaka märker jag att det går fortare utan nämnvärt högre ansträngning. Jag har också en tydlig känsla av ansträngning längst upp i lårmusklerna. Benen engageras på ett helt annat sätt än vid löpning.

Kanske nån har lite tips om hur jag cyklar på effektivast möjliga sätt, om jag ska lägga till ngt i mitt benprogram eller lita på att cyklingen i längden bidrar med det som fattas.

Fungerar det här ska jag kanske till våren ersätta en del av löpningen med cykling, för att skona leder och senfästen.
 
Cykling som alternativträning är jättebra! Jag har inga konkreta tips på din teknik mer än att köra på och låta kroppen vänja sig. Det kan kännas både obekvämt och obehagligt i muskler och leder när man inte är van att pressa sig på cykel, men ger du det några månader så kommer du bli mer bekväm i det.

Vad gäller din benträning så är det egentligen en grundregel som gäller. Att bygga större och starkare muskler runt utsatta leder för att med dessa avlasta senor, brosk och ledband. Detta görs enklast genom styrketräning där t ex knäböj, marklyft och utfall är mycket effektiva för benen. Jag skulle prova dessa övningar om jag vore du och helt strunta i hemmaprogrammet där det verkar vara mycket statisk träning, vilket inte hjälper lederna nämnvärt. Vad gäller din hälsporre så är excentriska tåhävningar en bra rehabövning. Börja med båda benen, sedan bara det skadade, sedan det skadade i trappa, osv.

Hoppas jag var till någon hjälp och kämpa på! :)

/Simon
 
Vad gäller din benträning så är det egentligen en grundregel som gäller. Att bygga större och starkare muskler runt utsatta leder för att med dessa avlasta senor, brosk och ledband. Detta görs enklast genom styrketräning där t ex knäböj, marklyft och utfall är mycket effektiva för benen. Jag skulle prova dessa övningar om jag vore du och helt strunta i hemmaprogrammet där det verkar vara mycket statisk träning, vilket inte hjälper lederna nämnvärt. Vad gäller din hälsporre så är excentriska tåhävningar en bra rehabövning. Börja med båda benen, sedan bara det skadade, sedan det skadade i trappa, osv.

Hoppas jag var till någon hjälp och kämpa på! :)

/Simon

Tåhävningar gör jag sen länge på den andra foten, p g a en förbening i hälsenans fäste, så jag vet vad det handlar om. Jag gör det sen nån vecka på hälsporrefoten också. Min PT har också föreslagit vadpress på båda benen samtidigt, vilket jag gör först. Riktigt vad du menar med trappa vet jag inte - jag gör övningarna på en köksstege från IKEA.


Riktigt vad som gör lårcurl, Skjuta Hare och Omvänd Finne till statiska övningar är inte klart för mig.



Jag glömde nämna nigövningar på balansplatta eller balanskudde (svårare).

Sen glömde jag förstås som vanligt att tala om vilka redskap jag äger. Det är köksstegen (tåhäv och Skjuta hare), ett par psoaskuddar, balansplatta, balanskudde, Bosuboll, balansboll, stav
och ett par hantelsatser med lätta vikter.
Jag kan inte göra övningar som förutsätter skivstång, eftersom jag inte äger någon. Utfall gör jag bara fel så det har jag gett upp. Min PT föreslog benböj, gärna 100, vilket är oerhört tjatigt, men jag har provat. Jag gör det väl varannan gång, varannan gång något annat. Jag hoppas verkligen kunna ta upp Skjuta Hare på nytt, det är
den roligaste och tyngsta av mina övningar hittills.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.