Cykling+hund?

Nu ska jag sälja min bil och har köpt en cykel för att ta mig fram med ist. Dock har jag ju en hund som jag gärna vill ha med, (hon kan inte springa brevid) hur gör ni andra? har kollat på hundvagn men de ligger på för högt pris för mig, (runt 5-6000). finns det nått man kan bygga själv kanske. alla tips är välkomna
 
Hur stor hund?
Har min lilla terrier i en cykelkorg på styret ibland, eller i ungarnas vagn.

/Ulf

image-upload-89-758142.jpg
 
Varför kan hunden inte springa bredvid?
Är det en liten hund får du väl köpa en cykelkorg, när våran hund (Jack Russel) var valp åkte hon cykelkorg men nu finns det få saker hon tycker är roligare än att springa bredvid cykeln..

Begagnade barncykelvagnar är väl kanske annars ett altenativ?

/Micke
 
Cykelvagn på ICA

Hej! Jag såg förra året en cykelvagn till barn (om du inte har så stor hund)på ICA MAXI som inte var alls dyr jämfört med dem man sett för hundar. Kanske de kommer i år igen? Man kan göra om den lite kanske så den passar hunden.
Lycka till
 
cykelkorg

Hej!
Det finns en specialkorg att köpa i djuraffärer som är gjord för att cykla med hund eller katt. Den är inte alls dyr under 1000-lappen. Man hänger den på styret fram. Den har en huva som är som ett galler så att hunden eller katten inte kan hoppa ur under cykelturen, den är även grundare än en vanligt cykelkorg så att hunden kan lägga sig ner i den, om du förstår vad jag menar :)
Max vikt är 10 kg. Jag kör min västgöraspets i den och hon får precis plats! Har monterat den på pakethållaren istället för styret då jag tycker det blir lite svajigt med en så tung last där fram och det fungerar utmärkt! Har sett denna korg i flertalet dhuraffärer så jag tror inte den är så ovanlig.
 
Senast ändrad:
Jag har en mix som väger runt 15 kilo. Hon springer 15-20 km bredvid och tycker att det är jätteroligt. Men mer skulle hon inte springa.
Jag har en vagn för saker till 50 kg. Det är en svart ask som är bakom cykeln.

Jag köpte det för 40 Euro i Tyskland i en bygg affär. Men det finns kanske i Sverige med?
 
Skön bild TNT

man undrar om det är hunden eller husse som behöver motionen. Min samojed 22 kg springer 7-15 km på normala motionsrundor bredvid min cykel men det blir ibland längre. Jag har en koppling till sadelröret som heter Walky Dog.

Jag har både kopplingen till spårsele/cykelsele + ett koppel som jag har i handen till hundens tyghalsband för att ha bättre kontroll vid t ex hund katt eller rådjursmöten.

Bilden hittade jag på http://www.villmarkens-port.no/butikk/index.php?cPath=89 walky dog finns i husdjurstillbehörsbutiker.

Thure
 

Bilagor

  • Walkydog.gif
    Walkydog.gif
    42.5 KB · Visningar: 9,308
Det är en liten hund men stor, =)
blandning mellan tax o schäfer så hon väger ca 30 kg, har stor kropp men korta ben. de benen hänger inte med i min cykelfart.
 
Varför kan hunden inte springa bredvid?
Är det en liten hund får du väl köpa en cykelkorg, när våran hund (Jack Russel) var valp åkte hon cykelkorg men nu finns det få saker hon tycker är roligare än att springa bredvid cykeln..

Begagnade barncykelvagnar är väl kanske annars ett altenativ?

/Micke


Ja det här verkar helt klart vara det bästa sättet för mig, blir det tungt att cykla med en sån efter cykeln?

Hur stor hund?
Har min lilla terrier i en cykelkorg på styret ibland, eller i ungarnas vagn.

/Ulf

image-upload-89-758142.jpg
 
Barncykelkärra

med 30 kg last är förvånansvärt lättdragen efter cykel. Men i uppförsbackar och på lösa grusunderlag blir det tyngre.

Lätta växlar för sådana situationer är värdefulla.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.