Bygga egen ryggsäck

Jag och en kompis funderar på att göra en enklare ryggsäck med träram och axelremmar, avbärarabälte i läder. Meningen är INTE att göra den bästa ryggsäcken utan en lite primitivare konstruktion som mest kommer att användas under korta helgturer med lite lättare packning. Som säck hade vi tänkt oss använda packpåsar som vi surrar fast. Vi vill jobba helt med naturmaterial. Är det någon som har tips, ideer eller erfarenhet av liknande projekt så dela gärna med er.
 
Intressant lösning.

Just nu sitter jag och klurar på avbärarbältet, hur reglerar man det enklast utan att använda plastspännen? Jag funderar på att använda två D-ringar. Några bättre förslag?

//Perra
 
Ekologiskt förkastligt....

Håkan K; sa:
Aluminium är oxå ett naturmaterial...

/Håkan

Aluminium finns inte i ren form ute i naturen, i alla fall inte i större mängder utan den binds upp i diverse föreningar.
Det går åt massor av energi för att framställa alumnium och en hel del vid återvinning.
Således ett dåligt val om man söker "naturliga" material.

Har själv funderat att ta ett ytterliggare steg i utövningen, att börja tillverka sina egna saker.
Det positiva är förutom känslan också möjligheterna till reperation. Något man byggt själv bör man kunna reparera utan några större problem i fält.
Men visst, det krävs kunskaper att bygga en robust ryggsäck för tunga bördor.

MVH Hasse
 
Friluftsliv och hantverk

Kolla in boken "Friluftsliv och hantverk" där finns det en ritning på hur du kan göra din egen ryggsäck.
Boken är rätt gammal men kan finnas på dit bibliotek (där fann jag den).
Boken är skriven av Matz Glantz och Rolf Olsson och har ISBN: 91-36-02604-2

Det finns även en bok Som heter "Enkelt friluftsliv" av Roger Isberg den kan även innehålla information om hur du bygger din egen ryggsäck.

UTE friluftslis ännu en gammal bok som du kan hitta på biblioteket har ett par sidor om hur man kna göra sin egen ryggsäck. ISBN: 91-29-55434-9

Att bygga sin egen ryggsäck av naturmaterial är gamla kusnkaper så det skadar aldrig att leta bland gamla böcker om friluftsliv.
 
Fjällräven

Om jag inte missminner mig, så var en hemmatillverkad ryggsäck med träram början till Fjällräven.

Per Brune
 
Re: Ekologiskt förkastligt....

Röksvamp; sa:
Håkan K; sa:
Aluminium är oxå ett naturmaterial...

/Håkan

Har själv funderat att ta ett ytterliggare steg i utövningen, att börja tillverka sina egna saker.
Det positiva är förutom känslan också möjligheterna till reperation. Något man byggt själv bör man kunna reparera utan några större problem i fält.
Men visst, det krävs kunskaper att bygga en robust ryggsäck för tunga bördor.

MVH Hasse

Jag är inne på din linje Hasse med att själv göra utrustningen. En utmaning är att se hur mycket hemmagjord utrustning man kan skrapa i hop. De största problemet är vad man ska stoppa avbärarbälte och axelremmar med, ett enkelt men inte stilrent fusk är att använda ett gammalt liggunderlag. Detaljerna kommer att göras i skinn.

//Perra
 
I ridsadlar är stoppningen fårull. Du kan fråga någon fårägare om Du kan få ull när han har klippt fåren. I regel bränner han upp ullen.
 
Re: Re: Ekologiskt förkastligt....

perrascout (Fredrik Persson) skrev


Jag är inne på din linje Hasse med att själv göra utrustningen. En utmaning är att se hur mycket hemmagjord utrustning man kan skrapa i hop. De största problemet är vad man ska stoppa avbärarbälte och axelremmar med, ett enkelt men inte stilrent fusk är att använda ett gammalt liggunderlag. Detaljerna kommer att göras i skinn.

//Perra [/QUOTE]


Jo, det skall ju vara så "naturligt" som möjligt(säger jag som har en ryggsäck med aluminiumram).

Är ryggsäcken liten behövs väl ingen stoppning, eller?
Fast det hänger väl på vikten som skall bäras antar jag.
Jag har faktiskt inte tänkt på stoppningen, men ull, lin eller tygtrassel borde gå bra(?). Man borde kunna använda fint tyg i lager också som stoppning eller polstring.
Återkom, det är roligt att läsa hur andra går till väga.


Nåväl man får väl börja enkelt, en primitv sak med enkel V-formad ram och enkel tygsäck. Så blir det för min del.
Tänker kolla upp böckerna som angivits här.
För tillfället letar jag efter linnetyg för användning som vindskydd. Betydligt mer estetiskt än min gröna pressening.

Friluftsliv blir en livsstil med tiden inser jag numera.

MVH Hasse
 
Jag har själv olika köpta ryggsäckar, både med ram och "mjuks-säck".

Angående stoppnings material så är ren fårull nog ett bra alternativ, det är naturligt fett så det tål fukt bra. Vi var lite inne på yllefilt, men den ull som anväds i moderna yllefiltar är tvättad och avfettad vilket gör att den kan ruttna eller mögla när den blir fuktig. Nackdelen med naturligt fårull är att det är svårt att få tag på.

Angående trekatsramar, så är min erfarenhet att de sällan är sköna att bära, fast jag har bara testat dem i samband med överlevnadsmarcher där packningen inte är så tung.

//Perra
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Tänkte mig bygga en egen eldkorg. Gör det själv 7
niclasfoto hur bygga egen flotte, modell serös! Gör det själv 3
NaturRasmus Bygga spång Gör det själv 15
Fawkes Bygga eldstad av natursten Gör det själv 6
dabac Bygga vindskydd / slogbod Gör det själv 3
insco Bygga tryckkokare Gör det själv 21
Smogz Bygga rygga Gör det själv 15
såg tänker bygga en tork Gör det själv 7
Hubbehub Bygga fjällpulka av takbox..... Gör det själv 13
summitfox Bygga träpulka Gör det själv 14
Johan Åberg Bygga ryggsäcksram. Gör det själv 38
greendanger Bygga om rygga. Gör det själv 7
novas husse Bygga surfkajak Gör det själv 2
ctve8n Bygga Isjakt Gör det själv 1
EvilEmil Bygga frystork Gör det själv 35
Hutt Bygga batteriladdare med LM317 Gör det själv 1
samme83 Bygga gaskök? Gör det själv 10
Icapika Tips, Bygga kajak?? Gör det själv 4
z95nida Bygga kajakroder Gör det själv 1
Farbror Bygga ett eget fodral/hållare till Mag-Lite Gör det själv 3
OffPist2000 Bygga Pulka med strip-metoden Gör det själv 10
Anders V Bygga hopfällbar kajak Gör det själv 11
Johan_olsson Bygga pannlampa? Gör det själv 8
brandmansmicke Bygga skidpulka? Gör det själv 9
Bygga om kök Gör det själv 1
PojkeniSkogen Göra egen sovsäck med fyllning av frigolit? Gör det själv 30
DoktorGlas Göra egen drybag - med finesser Gör det själv 14
Dannej88 Egen kniv. Mall? Gör det själv 2
AnteÅ Göra en egen Schnozzel pumpbag Gör det själv 0
draeparen Göra egen träkåsa Gör det själv 20
Graget Tillverka egen kniv tips Gör det själv 8
ludwigjoakim Göra egen "bag protector". Behöver råd! Gör det själv 4
Smogz Tyg för att sy egen ryggsäck Gör det själv 8
dmchris Göra egen kniv - startmateriel Gör det själv 4
Steer086 Designa och sy egen vindjacka. Att tänka på? Gör det själv 1
MPA Göra egen kniv, fästa bladet Gör det själv 5
Glännman Egen vandringsstav - hur ska björken torka ? Gör det själv 36
anojak Egen tältlösning för Jämtlandsfjällen Gör det själv 10
Stefanmoe Sy en egen dunjacka vet ja Gör det själv 0
letsdoit tillverka egen luftmadrass Gör det själv 5
Brune Egen färgkodning på tält Gör det själv 3
hassex Filmtajm göra egen sandwichskiva Gör det själv 0
h.g Gör din egen kniv Gör det själv 23
mler Egen ryggsäck Gör det själv 17
DGR Tillverka en egen kosa?! Gör det själv 9
majjen Skapa egen ramsäck! Hurdå? Gör det själv 17
samme83 egen padda? Gör det själv 9
Macaco Sy egen/förbättra packsäck. Gör det själv 0
jmlove Offert egen tillverkning syverkstad Gör det själv 6
mnd Designa egen rygga? Gör det själv 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.