Designa egen rygga?

Jag har en Haglöfs barnbärstol som har varit skön att bära, åtminstone när lasten är 15-18 kg barn + ca. 10 l kläder och grejor. Bärstolen hänger på en ram med hylla, som ofta använts för sovsäck eller liggunderlag, liksom på en ramryggsäck.
Nu har barnen vuxit ifrån bärstolen och ramrygsäcker är ju numera svåra att få tag på, så jag har funderat på om man kunde bygga säck på basis av bärstolen. Ram och bärsystem har man ju då klarat.
Själva sitsen går fint att ta av, men man ska ju få dit en annan säck utan att det hela blir vingligt.
Någon som har erfarenhet av ryggsäckssyning?
 
Heltätt!

Hej

Vill du kunna vandra genom en veckas ösregn i fjällen och göra alla i stf-stugorna lite avundsjuka när du plockar upp snustorra kläder och spröda mariekex?

Då behöver du bara plocka fram två vattentäta säckar, typ Ortlieb eller hemmasydda för den delen, och spänna fast dem på högkant i ramen.

'Hyllan' hindrar dem från att kasa ner, så det hela borde bli tillräckligt stadigt.

bara ett tips... /JJ
 
KISS

Hemmagjorda ryggbördor bör vara enkla. Vårt klimat kräver vattentät packning! (KISS=keep it simple, stupid)
Om du packar i 20-30 liters genomskinliga plastsäckar, flera olika märken finns och tre verkar rätt lagom, kan du ha dem horsontelt, och behöver inte öppna alla för att få ut vad du ser och behöver.
Imponeringsfaktorn blir stor, jag vet.

Go tur

Johan K
 
Sy mer!

mnd; sa:
Någon som har erfarenhet av ryggsäckssyning?

Visst, jag sydde mig en ramsäck för över 10 år sedan, och har använt den mycket sedan dess. Köpte en begagnad Fjällrävenram, bärremmar från Haglöfs och sydde ett eget höftbälte. Att sy själva säcken var inte så svårt om man har lite vana vid att sy. En ramsäck är ju i stort sett bara en stor säck, om än något tillkrånglad med lock och ytterfack.

Vill du ha detaljer så kontakta mig.

Peter
 
Material?

Föregående talare gick ju mycket in för vattentät packning och det kan jag hålla med om. Vilket material har du sydd din rygga i och hur klarar den regn?

Nu är ju min bärstolsram inte en vanlig ram utan en sån som har ryggstöd för barnet som fungerar a la klappstol. Detta medverkar till behovet av att göra konstruktionen mindre vinglig.

Jag tycker om ideen med packpåsar, men vil komplettera med nån specialdesignad säck. Evt. kan ett sidofack till tältstänger vara med till att stabilisera konstruktionen.
Jag tänker inte göra en egentlig ryggsäck utan mera en fleksibel "bärram" att använda t.ex. för transport in till ett basläger. (Barnen finns ju fortfarande och bär inte all utrustning själva än)
 
Jag vet inte riktigt hur din ram ser ut, så jag har svårt att sätta mig in i problematiken med barnstolen. Men generellt kan man väl säga att en säck med speciella fästen för ramen blir stadigare och kan packas uppåt på ett helt annat sätt än lösa packpåsar som man spänner fast med remmar på ramen. De flesta ramar har ju någon slags små "horn" som sticker upp längst upp på ramen där men lämpligen kan fästa en säck.

Materialet i min säck var 255 g Cordura som jag köpte från Klättermusen. Vattentät jovisst, men alla sömmarna gör ju att säcken inte blir vattentät bara för att tyget är det. Regnar det så får man sätta ett regnskydd utanpå. En enkel lösning på problemet.

Peter
 
KISS och inte

Ryggsäcksramar är oftast omkring 34 cm breda, yttermått, säckarna en cm bredare. Säcken hänger på bärramshornen upptill i öppningsbara läderremmar och styrs med band runt ramen, fritt nertill. Sys med fällsöm. Yttertältsväv duger prima. Så blir det lättare. Saknar du horn på ramen. Få tillverkat ett lätt rör med horn, uppböjningar 90° ca 3 cm och låt löda på det på ramen.
Roligt med hemslöjd.

Go tur

Johan K
 
mnd; sa:
Jag har en Haglöfs barnbärstol som har varit skön att bära, åtminstone när lasten är 15-18 kg barn + ca. 10 l kläder och grejor. Bärstolen hänger på en ram med hylla, som ofta använts för sovsäck eller liggunderlag, liksom på en ramryggsäck.
Nu har barnen vuxit ifrån bärstolen och ramrygsäcker är ju numera svåra att få tag på, så jag har funderat på om man kunde bygga säck på basis av bärstolen. Ram och bärsystem har man ju då klarat.
Själva sitsen går fint att ta av, men man ska ju få dit en annan säck utan att det hela blir vingligt.
Någon som har erfarenhet av ryggsäckssyning?

Varför inte köpa en billig softpack- ryggsäck i lagom storlek. Ta bort bärremmarna och sy fast nya fästen av nylonband där det behövs. jag har aldrig gjort det men det borde vara lätt.

Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Steer086 Designa och sy egen vindjacka. Att tänka på? Gör det själv 1
PojkeniSkogen Göra egen sovsäck med fyllning av frigolit? Gör det själv 30
DoktorGlas Göra egen drybag - med finesser Gör det själv 14
Dannej88 Egen kniv. Mall? Gör det själv 2
AnteÅ Göra en egen Schnozzel pumpbag Gör det själv 0
draeparen Göra egen träkåsa Gör det själv 20
Graget Tillverka egen kniv tips Gör det själv 8
ludwigjoakim Göra egen "bag protector". Behöver råd! Gör det själv 4
såg Tänkte mig bygga en egen eldkorg. Gör det själv 7
Smogz Tyg för att sy egen ryggsäck Gör det själv 8
dmchris Göra egen kniv - startmateriel Gör det själv 4
MPA Göra egen kniv, fästa bladet Gör det själv 5
Glännman Egen vandringsstav - hur ska björken torka ? Gör det själv 36
anojak Egen tältlösning för Jämtlandsfjällen Gör det själv 10
Stefanmoe Sy en egen dunjacka vet ja Gör det själv 0
letsdoit tillverka egen luftmadrass Gör det själv 5
Brune Egen färgkodning på tält Gör det själv 3
hassex Filmtajm göra egen sandwichskiva Gör det själv 0
niclasfoto hur bygga egen flotte, modell serös! Gör det själv 3
h.g Gör din egen kniv Gör det själv 23
mler Egen ryggsäck Gör det själv 17
DGR Tillverka en egen kosa?! Gör det själv 9
majjen Skapa egen ramsäck! Hurdå? Gör det själv 17
perrascout Bygga egen ryggsäck Gör det själv 15
samme83 egen padda? Gör det själv 9
Macaco Sy egen/förbättra packsäck. Gör det själv 0
jmlove Offert egen tillverkning syverkstad Gör det själv 6
ala egen ljusramp... Gör det själv 5
arnell snida egen kanotpaddel Gör det själv 6
ÄventyrsCompaniet Tillverka egen klättervägg Gör det själv 6
Seglaren Egen kontakt till GPS! Gör det själv 6
Smogz Bygga rygga Gör det själv 15
BadCash Hemmabyggd vattentät rygga Gör det själv 3
greendanger Bygga om rygga. Gör det själv 7
bergh sy rygga! Gör det själv 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.