Egen ryggsäck

Har gått och blvit inspirerad av alla som bygger sin egen utrustning och har nu bestämt mig för att försöka bygga min egna ryggsäck:)... Jag har listat upp min krav/specifiktioner:

*Storleken ska vara 60-65 l
*Ska vara så lätt som möjlig
*Så enkel som möjlig
* Ska tåla packning upp till 15kg

Jag sett att man kan använda t.ex. liggunderlag som ryggplatta i ryggsäcken och tycker det verkar vara en effektiv lösning. Tanken är att jag bara ska ha en öppning på ryggsäcken... så bort med frontöppning och sidofickor. Sedan ska jag ha gummiband/nät på sidorna där man kan fästa vattenflaskan och annat som man lätt vill nå. Jag har ett regnskydd som jag kan sätta på rygsäcken när dåligt väder uppstår.

Så nu till frågorna:

Vilket material bör jag använda ?... har kollat på shelbys hemsida och fastnat för 210D Oxford Nylon, Polyester 250D, Ultralight 30D Ripstop Nylon, Silnylon, Nylon Tarp Fabric... Dessa skiljer sig mycket åt i pris och vikt och jag vet inte vad som är bäst för ett bygga av ryggsäck. Någon som har kunskap om någon av dessa material?

Någon som har en lämplig ritning/konstruktion som man kan utgå ifrån?

Jag välkomnar alla tankar och förslag.

Mvh
Mathias Rehn
 
Tack för tipset... jättebra sida.:)

Har nu tänkt att jag vill ha någon typ av stöd förutom liggerunderlaget i bakpartiet av ryggsäcken. Tänkte om man kunde lägga in någon typ av smala plast eller aliminium skenor för att förstärka ryggpartiet.

Är det nu någon som vet vart man kan få tag på sånna?
 
Skall du inte bära mer än 15kg så ser jag inte det som att du behöver några skenor till ryggpartiet.
Det räcker med att du har ett liggunderlag som ryggplatta och sedan kan du mha ditt eget cellplastsliggunderlag skapa en tub i ryggsäcken där du fyller det som skall med.
Funkar utan problem upp till 15kg.

Men skall du över 20kg så kan du kanske behöva lite skenor.

//Peter
 
Ok.. hmm då kanske jag ska skippa skenorna. Men om jag nu skulle behöva skenor i framtida byggen... Någon som vet var de kan inhandlas?
 
Ramar

Har några gamla aluramar till fjällrävensäckar.
Vill inte kasta bort dem,själva tygsäckarna ska bort.
Kanske något för hemmabyggen?
 
Kul att du också skall sy din egen ryggsäck!

Jag själv är precis klar med min ryggsäck och känner mig hel nöjd. Var ut med den första gången igår och den kändes skön att bära. Rymmer 50 liter och väger 590g.

Jag har köpt tygerna på Shelby och har Oxford Nylon till rygg, axlar och avbärarbälte och Nylon tarp fabric till själva säcken. Nylon tarpen är ganska tunn, men fungerar bra. Min kompis har Nylon 210D i sin säck och det blev också mycket bra.

Jag har liggunderlaget som ryggplatta, men har gjort iordning fästen för skenor inne i säcken. Till skenor kommer jag ha kabellister (sådanadär som man skruvar fast på väggen och sätter ett lock över för att dölja elkablar, 2 cm breda).
Oftast kommer jag nog ha bara liggerunderlaget som ryggplatta, men vill ha möjligheten att sätta in skenor vid behov. I sommar kommer jag gå en stugtur och då vill jag inte ha liggunderlaget med mig, då blir det skenor istället i ryggsäcken.

Tips: sy upp prototyp i ett annat billigt tyg innan du syr den riktiga. För mig blev det några prototyper innan jag blev nöjd.

Lycka till!

/B
 
Men om jag nu skulle behöva skenor i framtida byggen... Någon som vet var de kan inhandlas?

Båtsportbutikerna(Watski, Erlandssons brygga, SeaSea, Byggplast & Båtprylar...) har raka glasfiberskenor i olika dimensioner.
Normalt sett används de som förstyvningar i seglen, men funkar naturligtvis till annat också. Leta efter "lattor" så hittar du dem.

Annars har jag sett ett litet utbud av plattstång i aluminium både hos Järnia och Bauhaus.
Vill du ha böjda skenor för att passa ryggkonturen borde du kunna hitta nåt där i en dimension som fungerar.
 
Impad över alla hemmabyggen, själv tillhör jag slöhögarna som köper istället... I min Gossamer Gear Miniposa används kolfiberstavar som stag, de ska tydligen vara gjorda av skaft till pilar (såna man skjuter iväg m pilbåge alltså). Kanske kan vara nåt?
 
Oj vad många bra tips... tack så mycket:)

brigas
Tror också att man kan få stor nytta av dom...men har för mig att de väger en del? iallafall när jag ska försöka bygga en så lätt ryggsäck som möjligt.

Kabima
Kul att höra från en som nyligen vart i samma sits som jag nu är i. Jag kommer nog att sno din idè om att sy in spår för skenor... tyckte det var en riktigt bra lösning! Men hur mycket vikt tror du att ryggsäcken klarar? Och jag undrar ifall du har dokumänterat ditt bygge, för det skulle vara roligt och inspirerande att få se kort ifrån det.:) Och tillsist.. hur lång tid tog det att sy ihop den?

dabac
Lattor verkar vara precis det som tänkt mig... Härligt!:)

Alven
Hmm de är nog värt att kolla upp
 
Tyvärr har jag inte dokumenterat mitt arbete med ryggsäcken. Så här efteråt så ångrar jag att jag inte gjort det. När jag renoverar hemma inne eller ute så är jag noga med att ta bilder men så blev det inte med detta projekt.

En bild finns i alla fall på den färdiga säcken. Titta under tråden "Dagens aktivitet" från igår.

Första prototypen sydde jag i februari och sedan har jag jobbat med den av och till. När jag väl var klar med designen så gick det ganska fort att sy den riktiga ryggsäcken.

Igår jag när jag vandrade bar jag 8 kg i den och det gick bra. Jag hoppas kunna bära 10-12 kg i den men jag har inte hunnit pröva, men det borde inte vara några problem.

Jag var också inne på att använda lattor som skenor, men det var enklare att få tag i kabellisterna.

I övrigt så har jag läst en del på andersj-sida som nämns tidigare i tråden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smogz Tyg för att sy egen ryggsäck Gör det själv 8
perrascout Bygga egen ryggsäck Gör det själv 15
PojkeniSkogen Göra egen sovsäck med fyllning av frigolit? Gör det själv 30
DoktorGlas Göra egen drybag - med finesser Gör det själv 14
Dannej88 Egen kniv. Mall? Gör det själv 2
AnteÅ Göra en egen Schnozzel pumpbag Gör det själv 0
draeparen Göra egen träkåsa Gör det själv 20
Graget Tillverka egen kniv tips Gör det själv 8
ludwigjoakim Göra egen "bag protector". Behöver råd! Gör det själv 4
såg Tänkte mig bygga en egen eldkorg. Gör det själv 7
dmchris Göra egen kniv - startmateriel Gör det själv 4
Steer086 Designa och sy egen vindjacka. Att tänka på? Gör det själv 1
MPA Göra egen kniv, fästa bladet Gör det själv 5
Glännman Egen vandringsstav - hur ska björken torka ? Gör det själv 36
anojak Egen tältlösning för Jämtlandsfjällen Gör det själv 10
Stefanmoe Sy en egen dunjacka vet ja Gör det själv 0
letsdoit tillverka egen luftmadrass Gör det själv 5
Brune Egen färgkodning på tält Gör det själv 3
hassex Filmtajm göra egen sandwichskiva Gör det själv 0
niclasfoto hur bygga egen flotte, modell serös! Gör det själv 3
h.g Gör din egen kniv Gör det själv 23
DGR Tillverka en egen kosa?! Gör det själv 9
majjen Skapa egen ramsäck! Hurdå? Gör det själv 17
samme83 egen padda? Gör det själv 9
Macaco Sy egen/förbättra packsäck. Gör det själv 0
jmlove Offert egen tillverkning syverkstad Gör det själv 6
mnd Designa egen rygga? Gör det själv 7
ala egen ljusramp... Gör det själv 5
arnell snida egen kanotpaddel Gör det själv 6
ÄventyrsCompaniet Tillverka egen klättervägg Gör det själv 6
Seglaren Egen kontakt till GPS! Gör det själv 6
Florén Input på konstruktion av lätt ryggsäck Gör det själv 8
Javann Midjebälte och remmar till ryggsäck Gör det själv 4
Zachie Knakande/gnisslande ryggsäck (Osprey Exos) Gör det själv 1
Steer086 Laga ryggsäck där dragkedja lossnat Gör det själv 2
såg Köpa eller sy själv en ryggsäck Gör det själv 4
plawsworth reparera ryggsäck Gör det själv 1
Ziik Berätta om din DIY ryggsäck Gör det själv 27
MAW Mönster till ryggsäck Gör det själv 11
guhj Ryggsäck med halvhårt skal (typ Haglöfs Corker)... vad är det hårda? Gör det själv 13
justsafe Byta spännen på ryggsäck!? Gör det själv 14
crall.scout Sy ryggsäck Gör det själv 14
Oskar R. Yttre fästsystem på ryggsäck Gör det själv 2
andreaze Laga ryggsäck Gör det själv 5
Mobilizer Impregnera ryggsäck Gör det själv 16
Vandrare Ryggsäck, material till ryggplatta? Gör det själv 11
ghostface Laga ryggsäck? Gör det själv 2
vischy Reparation av ryggsäck? Gör det själv 8
Berny Regnskydd för ryggsäck Gör det själv 0
Johan Åberg Hemsnickrad ryggsäck Gör det själv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.