tänker bygga en tork

hej
har lite funderingar på att bygga en tork, för att torka mat.
finns de några här som ha byggt en tork förut som kan ge tips.
tack på förhand.
 
Jag vet att andra som byggd liknande torkboxar för olika ändamål, där man inte vill ha jämn och inte för hög värme (utan komplicerad eldragning) använt vanliga glödlampor som värmekälla. Förutsätter givetvis att man fortfarande kan få tag i sådana:)
 
Har byggt en tork i en flyttlåda av wellpapp. Datorfläkt på toppen behövs inte men snabbar på processen, jag har använt en glödlampa i botten men nu när inomhusluften börjar bli torr behövs det inte om du har fläkt. Antingen eller skulle jag rekommendera. Eller båda om luften är rötmånadsfuktig.

I toppen av lådan sticker jag grillspett som jag hänger långa tunna köttstrimlor ifrån. Tror jag fått i 3 kilo som mest. Vill du torka grönsaker så är nog galler bättre.
 
Kylskåp....

Jag fick tag i en gammal kylskåp för några år sen och den gjorde jag två ventiler i med myggnät i den övre satte jag en datafläkt....den var främst till att hänga småvilt i under hösten när tex flugor kan finnas och det är lite varmt då kan man köra kyla och på vintern kan man ställa in en vanlig glödlampa så inte köttet fryser....

Provade att torka svamp i den ifjol och det gick alldeles utmärkt jag har kvar gallerhyllorna så ett smörpapper hyllplanen på med fläkten och in med sladdlampan....

Funkade perfekt inte provat torka kött eller fisk dock....

Och jag har plats i en förrådslada nog så viktigt...
 
Hembygge

Garderob med takventil med insektsnät, hemmagjorda ollor, många. Värmekälla kupevärmare via 40° thermostat i taket. Byggd med gratis virke, garderob och kupevärmare, nätet blev över när vi byggde om. Thermostaten fick jag av en vän. När det gäller mat som kan fastna i nätet brukar vi bakpapper i rulle som underlägg. Hitintills inga problem.
Glass torkar man på smörgåspapper i frysen. Liksom färska bär. Praktiskt med en frysbox som har automatisk avfrostning.
Se bokrecensionerna för torktipps.
go tur
 
Torkskåp!!

Jag läser "fjäll och expedition" så vi torkar ganska mycket mat, till ganska många personer til långa turer.
Men det vi använder är simpelt, ett vanligt torkskåp för kläder, sen har man ställt in "inredningen" till en garderob i, alltså bara massa gallerbackar.
Easy peasy, maten på bakplåtspapper rätt in i torkskåpet, bara att vrida på och all värme och lufttillförsel är rean fixad!
(Har för övrigt torkat mat i mammas torkskåp hemma och bortsett från att hon hävdar att det fortfarande luktar mat i hennes kläder, vilket jag aldrig upplevt, så funkar det lika bra att bara fälla ner de "torkpinnarna" som redan finns i skåpet och lägga papperna på dem!)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg tänker göra snöankare. Gör det själv 16
NaturRasmus Bygga spång Gör det själv 15
Fawkes Bygga eldstad av natursten Gör det själv 6
dabac Bygga vindskydd / slogbod Gör det själv 3
insco Bygga tryckkokare Gör det själv 21
såg Tänkte mig bygga en egen eldkorg. Gör det själv 7
Smogz Bygga rygga Gör det själv 15
Hubbehub Bygga fjällpulka av takbox..... Gör det själv 13
summitfox Bygga träpulka Gör det själv 14
Johan Åberg Bygga ryggsäcksram. Gör det själv 38
greendanger Bygga om rygga. Gör det själv 7
novas husse Bygga surfkajak Gör det själv 2
niclasfoto hur bygga egen flotte, modell serös! Gör det själv 3
ctve8n Bygga Isjakt Gör det själv 1
EvilEmil Bygga frystork Gör det själv 35
Hutt Bygga batteriladdare med LM317 Gör det själv 1
samme83 Bygga gaskök? Gör det själv 10
perrascout Bygga egen ryggsäck Gör det själv 15
Icapika Tips, Bygga kajak?? Gör det själv 4
z95nida Bygga kajakroder Gör det själv 1
Farbror Bygga ett eget fodral/hållare till Mag-Lite Gör det själv 3
OffPist2000 Bygga Pulka med strip-metoden Gör det själv 10
Anders V Bygga hopfällbar kajak Gör det själv 11
Johan_olsson Bygga pannlampa? Gör det själv 8
brandmansmicke Bygga skidpulka? Gör det själv 9
Bygga om kök Gör det själv 1
peter1959 Tork/lamplina Gör det själv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.