Budget för en jorden runt?

20 år... du är bara ett barn, min vän. Du kommer vara en helt annan människa när du är 30 eller 40 än vad du är nu, så det du vill studera kanske kommer vara ointressant att jobba med när du är 40 och mitt i arbetslivet. Och jobba hinner du ändå i livet, tro mig. :)

Din fråga: Jag skulle hållit mig till de länder jag vill se... ;-). Men Indien är väl ett av de länder alla ska se en gång i livet, kanske inte ett optimalt cykelland dock. Jag gillar Pakistan - men nu sköts ju 10 turister ihjäl igår och vi får se vad som är igång där. De områden jag inte varit i men som just nu lockar mest är Sibirien och Tibet. Och även västra Mongoliet. Delar av norra Kina, vägarna runt Taklamakanöknen (Sidenvägen) verkar vara rätt ointressant i mina ögon.

I Sydostasien har jag länge varit sugen på ön Sulawesi faktiskt. Men som sagt: Gör din egen resa. Följ inte någons fotspår.

Vägarna norr om Taklamakanöknen är definitivt ointressanta.
Ska några tips fram tycker jag dock Iran, Uzbekistan och Tajikistan är givna.
Indien skulle som du säger kanske passa bättre för en resa med annat färdmedel än cykel.

Eftersom du (Mostafa) är intresserad av Tibet också kanske en rutt via Iran > Turkmenistan > Uzbekistan > Tajikistan > Kirgizistan > Kina > Tibet vore något?
 
Vägarna norr om Taklamakanöknen är definitivt ointressanta.
Ska några tips fram tycker jag dock Iran, Uzbekistan och Tajikistan är givna.
Indien skulle som du säger kanske passa bättre för en resa med annat färdmedel än cykel.

Eftersom du (Mostafa) är intresserad av Tibet också kanske en rutt via Iran > Turkmenistan > Uzbekistan > Tajikistan > Kirgizistan > Kina > Tibet vore något?

Ja!
Det är den rutten jag har snurrat in mig på faktiskt! Vad tror du om Burma? Att flyga vidare därifrån till Malaysia. Sedan vidare mot Perth, Australien.

Vill gärna se Everest.
 
Hur farligt är Indien

Jag har cyklat 500 mil i Indien genom 4 delstater. På dessa 500 mil har jag bara haft en incident med en buss som körde ut framför mig. Så jag delar inte uppfattningen att Indien är farligt. Om man har koll på mötande som kör om rakt emot dig så är det inte så farligt som alla säger. och koll på bussarna. Jag har flera incidenter i Sverige på motsvarande cykellängd. En annan sak som är bra är att trots alla lösa hundar som finns så har det aldrig hänt att nån gjort utfall eller jagat mig.
Prova Indien. Det är värt en cykelresa. Billigt och fantastiskt god mat. Ganska skitigt men trevliga människor
 
Jag har cyklat 500 mil i Indien genom 4 delstater. På dessa 500 mil har jag bara haft en incident med en buss som körde ut framför mig. Så jag delar inte uppfattningen att Indien är farligt. Om man har koll på mötande som kör om rakt emot dig så är det inte så farligt som alla säger. och koll på bussarna. Jag har flera incidenter i Sverige på motsvarande cykellängd. En annan sak som är bra är att trots alla lösa hundar som finns så har det aldrig hänt att nån gjort utfall eller jagat mig.
Prova Indien. Det är värt en cykelresa. Billigt och fantastiskt god mat. Ganska skitigt men trevliga människor

Jag brukar verkligen inte vara den som tänker på säkerhet - men att Indien är ett säkert trafikland är fel. Helt enkelt eftersom det troligen är det farligaste trafiklandet i världen, tillsammans med Bangladesh och delar av Pakistan och några länder till. Att det sen kanske är överdrivet är en annan sak. Dock så såg jag fler trafikolyckor där på ett par hundra mil än vad jag gjort någon annanstans i världen. Men smartast är väl dock att hålla sig borta från the Great Trunk Road och Hindubältet i stort, så är säkert resten av landet bättre. Jag antar att du cyklade västkusten, kanske mellan Bombay och Goa - och där säger många att man kan hitta bra, ganska lugna vägar. Och du säger väl inte att trafiken i Sverige är mer riskabel än i Indien bara för att just du har upplevt vad du gjort? Visst har jag träffat på många människor som förälskat sig i ett visst land - och sen försvarar det in absurdum om landet på något sätt beskrivs negativt, men det är nog faktiskt inte många som håller med dig där! ;-)

Främst skrev jag att Indien kanske inte är det bästa landet att cykla i just för det du skriver "Bara man har koll på det och det och det" - för hur kul är det att cykla och ständigt tvingas ha koll på just "det och det och det". Det är helt enkelt inte kul att cykla och ständigt tvingas ha koll på trafiken. Det var därför jag skrev så - inte för att jag tror att TS skulle bli överkörd av en buss.

Själv skulle jag kunna tänka mig att cykla i Rajastan i framtiden, har du gjort det?
 
Studera behöver du inte stressa för. Själv började jag jobba och resa direkt efter gymnasiet, och studera först vid 27 åå. :)

Jag har inte studerat alls. Tog ströjobb och reste mycket från 2006-2010. Nu plockar jag bra lön ändå. Man kan välja vad man vill jobba med, skita i studierna och leva istället.
 
Senast ändrad:
Jag har inte studerat alls. Tog ströjobb och reste mycket från 2006-2010. Nu plockar jag bra lön ändå. Man kan välja vad man vill jobba med, skita i studierna och leva istället.

Ja om man ska prata god inkomst så vet nog alla att man kan bli miljonär utan studier. Vi har ju t.ex. också en justitieminister i Sveriges nuvarande regering som inte studerat färdigt någonting eftergymnasialt. :)

Sen tror jag dock att vederbörande (trådstartare) önskade studera i framtiden och det var därför jag svarade att det åtminstone inte är något att stressa för. Pengar är inte enda anledningen till att folk vill studera. :)
 
Senast ändrad:
Ja om man ska prata god inkomst så vet nog alla att man kan bli miljonär utan studier. Vi har ju t.ex. också en justitieminister i Sveriges nuvarande regering som inte studerat färdigt någonting eftergymnasialt. :)

Sen tror jag dock att vederbörande (trådstartare) önskade studera i framtiden och det var därför jag svarade att det åtminstone inte är något att stressa för. Pengar är inte enda anledningen till att folk vill studera. :)

Jag har inte studerat alls. Tog ströjobb och reste mycket från 2006-2010. Nu plockar jag bra lön ändå. Man kan välja vad man vill jobba med, skita i studierna och leva istället.

Jag brukar verkligen inte vara den som tänker på säkerhet - men att Indien är ett säkert trafikland är fel. Helt enkelt eftersom det troligen är det farligaste trafiklandet i världen, tillsammans med Bangladesh och delar av Pakistan och några länder till. Att det sen kanske är överdrivet är en annan sak. Dock så såg jag fler trafikolyckor där på ett par hundra mil än vad jag gjort någon annanstans i världen. Men smartast är väl dock att hålla sig borta från the Great Trunk Road och Hindubältet i stort, så är säkert resten av landet bättre. Jag antar att du cyklade västkusten, kanske mellan Bombay och Goa - och där säger många att man kan hitta bra, ganska lugna vägar. Och du säger väl inte att trafiken i Sverige är mer riskabel än i Indien bara för att just du har upplevt vad du gjort? Visst har jag träffat på många människor som förälskat sig i ett visst land - och sen försvarar det in absurdum om landet på något sätt beskrivs negativt, men det är nog faktiskt inte många som håller med dig där! ;-)

Främst skrev jag att Indien kanske inte är det bästa landet att cykla i just för det du skriver "Bara man har koll på det och det och det" - för hur kul är det att cykla och ständigt tvingas ha koll på just "det och det och det". Det är helt enkelt inte kul att cykla och ständigt tvingas ha koll på trafiken. Det var därför jag skrev så - inte för att jag tror att TS skulle bli överkörd av en buss.

Själv skulle jag kunna tänka mig att cykla i Rajastan i framtiden, har du gjort det?


Hur börjar man en sådan här resa? Någonstans man kan börja?
Någonstans förutom budgeten.
 
Hela idén att göra en längre cykelresa begesa har känts ganska avlägset, men om man verkligen klarar sig på 100 kronor om dagen verkar det inte omöjligt.
Så om man sparar 100 kr om dagen och kör en etapp på 6 månader så borde man väl ha tillräckligt för att ta ett flyg hem eller vidare om man bestämmer sig för att fortsätta.

Men behöver man verkligen visa om man bara är på genomresa? Jag trodde man bara behövde om man ska stanna längre än 3 månader?
Det skulle vara i Australien och USA då.

Så låt oss säga att man köper en begagnad mountainbike för 500kr, packar en väska med det absolut nödvändigaste och helt enkelt börja trampa, vad är det värsta som kan hända?
Jag pratar alltså om att släppa taget om allt.
 
Hur börjar man en sådan här resa? Någonstans man kan börja?
Någonstans förutom budgeten.

Spara ihop en reskassa. Bestäm datum/månad för avfärd. Köp dina prylar. Börja cykla.

Men behöver man verkligen visa om man bara är på genomresa? Jag trodde man bara behövde om man ska stanna längre än 3 månader?
Det skulle vara i Australien och USA då.

Så låt oss säga att man köper en begagnad mountainbike för 500kr, packar en väska med det absolut nödvändigaste och helt enkelt börja trampa, vad är det värsta som kan hända?
Jag pratar alltså om att släppa taget om allt.

Du har ett ovanligt sätt att uttrycka dig på. Jag förstår faktiskt inte riktigt vad det är du frågar... Visumregler är olika i alla länder. Ibland inget visum, ibland får man visum för en månad, ibland tre, ibland på ambassaden, ibland vid gränsen. Transitvisum finns till en del länder också. Brukar gälla i 1-5 dagar typ. I USA kan du vara tre månader utan visum, men du måste anmäla dig via deras ESTA-system. Googla. Vill du vara längre måste du skaffa visum på ambassaden. Australien vet jag inte, men google vet.

Det värsta som kan hända? Ja, att du dör. Att cykeln blir stulen. Att du cyklar vilse. Att du ångrar dig. Jag vet inte vad du defenierar som 'värst'... Kanske att pengarna tar slut, nej jag vet inte vad du menar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
skral Budget och campingfrågor Långcykling 7
patrikskoog budget på långfärd Långcykling 1
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
musse592 Cykelpartner runt jorden sökes! Långcykling 10
gonorth Hur många svenskar har cyklat jorden runt? Långcykling 8
Hampe88 cykla jorden runt finansiering Långcykling 6
honkydory Nytt jorden runt rekord på cykel! Långcykling 17
fiddern Jorden runt! Långcykling 17
i Grycksbo Jorden Runt På Cykel - Kartor! Långcykling 3
honkydory Jorden runt - på en höghjuling! Långcykling 3
thureb Velomobiltur runt södra Sverige. Långcykling 1
pergit Bottenhavet runt Långcykling 0
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
stroeller Häng med runt Bottenviken sommaren 2016? Långcykling 12
stroeller Mälaren runt vid "nyår", någon som vill göra sällskap? Långcykling 4
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
Nitola Cyklat runt sicilien? Långcykling 3
Hige86 Cykeltur Göteborg - Kragenäs, övernatta runt Uddevalla? Långcykling 0
matpet Cykla runt Lofoten Långcykling 3
Gerry Cykeltur runt Östersjön Långcykling 2
stea runt sverige Långcykling 6
rimn Runt Vänern Långcykling 7
Christian1 "Runt Vättern" Långcykling 6
diderichsen vintercykling runt mälardalen Långcykling 2
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
mr.peterjohansson Rumänien runt Långcykling 8
metnal cykla göteborg-europa runt? Långcykling 10
Sssarisen Cykla runt i Holland, Belgien och Frankrike Långcykling 5
Peterborås Cykla England runt i juni 2010.... Långcykling 8
McGallon Cykla runt Mälaren Långcykling 11
Jonas_utsidan Siljan runt 2009 Långcykling 4
Raskolnikov Cykla runt Island - högtflygande planer som kräver granskning från någon med insikt Långcykling 11
KLAGER Cyklade Vättern runt - med treåring Långcykling 7
Eleuthera Europa runt på cykel Långcykling 3
piaea Bodensjön runt Långcykling 6
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
Rickard L Cykelvägar i/runt huvudstaden Långcykling 5
fuchs runt spanien-portugal Långcykling 6
iceland Foton och akvareller från cykeläventyr runt Island. Långcykling 1
fuchs Gotland runt på midsommar? Långcykling 0
pergit Sträckan runt Ringsjöarna? Långcykling 5
Karlholm Välkomna till Hisingen Runt (5 maj) Långcykling 0
seas Island runt på cykel i sommar! Långcykling 5
lexou cykeluthyrning för Vättern Runt, august 29th? Långcykling 3
mothesta Södra Östersjön runt augusti 2004 Långcykling 8
lowe Vättern runt Långcykling 8
mothesta (södra) Östersjön runt 2004 och ev. fortsättning Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.