Jorden runt!

Hejsan!

kort och gott:
Tänkte bege mig jorden runt på cykel med start någon gång i mitten av november. Vore givetvis sjukt kul att åka tillsammans med någon, oavsett om det är 1mil eller 200.
Rutten kortfattat kommer att gå ner genom Europas västkust, medelhavskusten, turkiet, iran, indien, thailand, australien, över till chile och därefter upp till NY.

Finns det något som helst intresse är det bara att höra av sig. Vore som sagt roligt!

mvh
Fredrik
 
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=55426

Pakistan och Burma är det inte lätt att cykla igenom.

Länkade du fel nu eller? Skum länkning annars :)

Varför är det inte lätt att cykla genom Pakistan och Burma menar du? I Pakistan är det, vad jag förstått, rätt oroligt i Swat delen i norr. Men om man cyklar från Iran till Indien så behöver man ju inte vara däruppe och rota :)
Har själv tänkt ta den vägen, dock så kan det ju komma att ändras tusen gånger innan jag faktiskt är i närheten.

Burma har jag ingen koll på, men det vore väldigt trevligt om man kunde cykla den vägen till Thailand från Indien. Så jag vill gärna veta mer om detta.
 
Som jag förstått läget för Pakistan nu och då, är att tidigare var det bara oroligt i södra Pakistan, men numera är det även oroligt i norra Pakistan. Pakistan skulle jag helt undvika i dagens läge.
Sen är gränsen Myanmar stängd både mot Indien och Bangladesh, så den vägen är omöjlig. Gränsen mellan Indien och Kina är också stängd har jag för mig, och Buthan är inte ens att tänka på.

Alternativet du har är att åka från Indien genom Nepal till Tibet. Det är iofs inte heller någon lätt sak att göra. Antingen åker du på en guidad tur, vilket då betyder att du måste tillbaka till Nepal från Tibet. Eller så har du en hel del pappersexercis framför dig. Ex. om du ska söka visum till Kina när du är i Nepal måste du på något sätt bevisa att INTE ska till Tibet, genom ex. en flygbiljett till Beijing. Sen lär du fixa resetillstånd för Tibet på något sätt också.
Och som ytterligare ett tillägg fick jag för ett tag sen höra att Tibet i dagsläget är helt stängt för utlänningar.

Jag skulle rekommendera att du från Iran åker till Turkmenistan och vidare genom centralasien mot Kina och sen ner mot Laos eller Myanmar.
 
Som jag förstått läget för Pakistan nu och då, är att tidigare var det bara oroligt i södra Pakistan, men numera är det även oroligt i norra Pakistan. Pakistan skulle jag helt undvika i dagens läge.
Sen är gränsen Myanmar stängd både mot Indien och Bangladesh, så den vägen är omöjlig. Gränsen mellan Indien och Kina är också stängd har jag för mig, och Buthan är inte ens att tänka på.

Alternativet du har är att åka från Indien genom Nepal till Tibet. Det är iofs inte heller någon lätt sak att göra. Antingen åker du på en guidad tur, vilket då betyder att du måste tillbaka till Nepal från Tibet. Eller så har du en hel del pappersexercis framför dig. Ex. om du ska söka visum till Kina när du är i Nepal måste du på något sätt bevisa att INTE ska till Tibet, genom ex. en flygbiljett till Beijing. Sen lär du fixa resetillstånd för Tibet på något sätt också.
Och som ytterligare ett tillägg fick jag för ett tag sen höra att Tibet i dagsläget är helt stängt för utlänningar.

Jag skulle rekommendera att du från Iran åker till Turkmenistan och vidare genom centralasien mot Kina och sen ner mot Laos eller Myanmar.

Vad innebär oroligt egentligen? Cyklar inte folk i Pakistan nu?

Är Indien helt stängt till öster då? Finns det båtmöjligheter till t.ex. Thailand?
 
Vad innebär oroligt egentligen? Cyklar inte folk i Pakistan nu?

Är Indien helt stängt till öster då? Finns det båtmöjligheter till t.ex. Thailand?

Oroligt i dagsläget innebär att landet mer eller mindre är på väg att kollapsa.

Du kommer till Bangladesh från Indien, men längre öster ut kommer du inte. Möjligheterna för båt från Indien till Thailand letade jag själv efter för några år sen utan framgång. Men det är möjligt att det går idag. Sen läste jag nån stans att det ska vara möjligt att åka båt från Indien till Malaysia, men jag vet inte hur säkert det är.

Jag rekommenderar att du besöker ditt lokala bibliotek och plockar fram guideböckerna för de länder du ev kommer passera genom. Där kan du hitta en hel del info om vilka gränser som är öppna, vilka områden man bör undvika och andra småsaker som kan vara bra att veta.
 
Länkade du fel nu eller? Skum länkning annars :)

Varför är det inte lätt att cykla genom Pakistan och Burma menar du? I Pakistan är det, vad jag förstått, rätt oroligt i Swat delen i norr. Men om man cyklar från Iran till Indien så behöver man ju inte vara däruppe och rota :)
Har själv tänkt ta den vägen, dock så kan det ju komma att ändras tusen gånger innan jag faktiskt är i närheten.

Burma har jag ingen koll på, men det vore väldigt trevligt om man kunde cykla den vägen till Thailand från Indien. Så jag vill gärna veta mer om detta.

Om du bara läser lite längre ned i den tråden så ser du länkarna till Mark Beaumonts världsrekordcykling runt jorden. Han cyklade med poliseskort genom Pakistan, och flög från Indien till Thailand.
 
Oroligt i dagsläget innebär att landet mer eller mindre är på väg att kollapsa.

Du kommer till Bangladesh från Indien, men längre öster ut kommer du inte. Möjligheterna för båt från Indien till Thailand letade jag själv efter för några år sen utan framgång. Men det är möjligt att det går idag. Sen läste jag nån stans att det ska vara möjligt att åka båt från Indien till Malaysia, men jag vet inte hur säkert det är.

Jag rekommenderar att du besöker ditt lokala bibliotek och plockar fram guideböckerna för de länder du ev kommer passera genom. Där kan du hitta en hel del info om vilka gränser som är öppna, vilka områden man bör undvika och andra småsaker som kan vara bra att veta.

Om du bara läser lite längre ned i den tråden så ser du länkarna till Mark Beaumonts världsrekordcykling runt jorden. Han cyklade med poliseskort genom Pakistan, och flög från Indien till Thailand.

En kompis till mig är halv-Pakistanier. Frågade honom hur han uppfattade läget i Pakistan. Han bor ju i Sverige och är ju såklart inte någon expert, men han har ju i vilket fall en lite bättre inblick än många andra i och med att hans far håller sig uppdaterad om händelserna där. Han förklarade att det är väldigt politiskt där just nu, men han blev inte förfärad över att jag skulle cykla därigenom.
Om det är öppet krig i någon del så ska man nog hålla sig borta därifrån. Men om nu gränserna ändå är öppna så kan det ju inte vara allt för farligt. Poliseskorter är ju ett säkert kort, antar jag, som regeringen spelar för att vara helt säkra på att dumma turister inte cyklar in i delar där regeringen inte har så stor kontroll. Hade ju inte varit bra för utrikespolitiken att någon turist råkar illa ut. Dock tror jag, säkert i min enfald, att det är lättare att råka illa ut i exempelvis USA än Pakistan just nu. Speciellt eftersom den Pakistanska regeringen verkar värna väldigt mycket om sina turister.
Jag vet fortfarande inte om det är den vägen jag kommer ta, men det känns som att jag skulle missa en stor bit av den delen av världen om jag tog en annan väg.

Gränskorsningarna till Indien verkar ju onekligen svåra. Man kan ju alltid ta ett flyg från Nepal till Thailand.
 
Jo, traditionellt sa har ju alltid sodra och vastra Pakistan varit den lite oroliga delen. Nu verkar det som om talibanerna har tagit over Swatdalen i norr ocksa. Dock sa ar inte swatdalen och Karakoramhighway (vagen till Kina) samma sak och har bor det vara sakert. Dock kommer du passera genom ett omrade som heter Kohistan dar det hander befolkningen slanger sten. Detta slutar i narheten av Gilgit. Omradet tar kanske 4 dagar att cykla igenom. Sen finns det andra rutter som tar dig runt Kohistan, men fragan ar om inte de har blivit lite osakrare an sjalva KKH numera.

KKH ar nog det basta valet alltsa, trots Kohistan. Men se upp for stenar. Andra troublespots som norra och sodra Waziristan kan du inte ta dig till aven om du vill.

Du har antagligen eskort ifran taftan vid Iranska gransen hela vagen upp till Quetta och en bra bit till. Kanske till Multan. Jag vet inte. Jag har hort att vissa har haft eskort pa den iranska sidan ocksa, men kan inte veriefiera detta. Jag hade det inte ar 2004, men mycket har hant sen dess.

Quetta i sig ar en haftig stad, omgivningarna ar mycket vackra. Sen langre upp i landet sa har du Lahore, en stad som ar en av varldens haftigaste i mina ogon! Den enda oppna gransovergangen ligger nagra mil oster om staden. (Mellan Lahore och Amritsar) Du kan inte fa visum vid gransen till Indien.

Du kan inte cykla Indien-Thailand "lagligt". Det enklaste ar nog att kopa en biljett Bangladesh-Burma-Thailand, och cykla nagra veckor i Burma under mellanlandningen. Jag traffade flera cyklister nar jag var dar 2002. Alla alskade det, jag med. Fast jag inte cyklade da.. :) eller sa tar du dig ifran Pakistan till Kina och cyklar runt Tibet till Laos eller Vietnam. Det har varit lite ostabilt runt reglerna till kinavisumet den senaste tiden. Far du bara en manads visum sa hinner du inte, om du inte kan forlanga det i landet. Nepal-Tibet ar orealistiskt just nu. Forr har de flesta kopt en tour ifran kathmandu till Lhasa och sen borjat cykla igen dar, men jag tror inte det fungerar just nu.

Du maste ha visum till bade Burma och Bangladesh. Tror du kan fa det i Kolkata.

Lars
 
Mina planer är också att ta mig runt jorden, fast jag har valt att till en början avverka bit för bit. Jag har hittills cyklat från Norrköping till Venedig. Så nästa år tar jag tåget till Venedig och fortsätter ner genom Italien och avslutar antingen i Tunisien eller Egypten, beroende på hur lång semester jag kan ta. Det blir den sista etappen innan den långa turen. Sen blir det nämligen lite dyrt att ta flyget fram och tillbaka, så jag hoppas kunna lägga 3 år av mitt liv på bara cyklingen. Hur det nu skulle gå till...

Men hur som helst, jag har planerat ungefär samma väg som du och det var jättenyttigt att få läsa alla tips om passager hit och dit! Inte så kul om det helt plötsligt tar stopp och man måste cykla runt ett helt land för att kunna fortsätta sin resa.

Jag antar att du kommit längre än till Italien nästa sommar, annars är det bara att hojta till! Jag vill också gärna hitta någon att cykla tillsammans med.

Matilda
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
musse592 Budget för en jorden runt? Långcykling 22
musse592 Cykelpartner runt jorden sökes! Långcykling 10
gonorth Hur många svenskar har cyklat jorden runt? Långcykling 8
Hampe88 cykla jorden runt finansiering Långcykling 6
honkydory Nytt jorden runt rekord på cykel! Långcykling 17
i Grycksbo Jorden Runt På Cykel - Kartor! Långcykling 3
honkydory Jorden runt - på en höghjuling! Långcykling 3
thureb Velomobiltur runt södra Sverige. Långcykling 1
pergit Bottenhavet runt Långcykling 0
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
stroeller Häng med runt Bottenviken sommaren 2016? Långcykling 12
stroeller Mälaren runt vid "nyår", någon som vill göra sällskap? Långcykling 4
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
Nitola Cyklat runt sicilien? Långcykling 3
Hige86 Cykeltur Göteborg - Kragenäs, övernatta runt Uddevalla? Långcykling 0
matpet Cykla runt Lofoten Långcykling 3
Gerry Cykeltur runt Östersjön Långcykling 2
stea runt sverige Långcykling 6
rimn Runt Vänern Långcykling 7
Christian1 "Runt Vättern" Långcykling 6
diderichsen vintercykling runt mälardalen Långcykling 2
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
mr.peterjohansson Rumänien runt Långcykling 8
metnal cykla göteborg-europa runt? Långcykling 10
Sssarisen Cykla runt i Holland, Belgien och Frankrike Långcykling 5
Peterborås Cykla England runt i juni 2010.... Långcykling 8
McGallon Cykla runt Mälaren Långcykling 11
Jonas_utsidan Siljan runt 2009 Långcykling 4
Raskolnikov Cykla runt Island - högtflygande planer som kräver granskning från någon med insikt Långcykling 11
KLAGER Cyklade Vättern runt - med treåring Långcykling 7
Eleuthera Europa runt på cykel Långcykling 3
piaea Bodensjön runt Långcykling 6
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
Rickard L Cykelvägar i/runt huvudstaden Långcykling 5
fuchs runt spanien-portugal Långcykling 6
iceland Foton och akvareller från cykeläventyr runt Island. Långcykling 1
fuchs Gotland runt på midsommar? Långcykling 0
pergit Sträckan runt Ringsjöarna? Långcykling 5
Karlholm Välkomna till Hisingen Runt (5 maj) Långcykling 0
seas Island runt på cykel i sommar! Långcykling 5
lexou cykeluthyrning för Vättern Runt, august 29th? Långcykling 3
mothesta Södra Östersjön runt augusti 2004 Långcykling 8
lowe Vättern runt Långcykling 8
mothesta (södra) Östersjön runt 2004 och ev. fortsättning Långcykling 1
LinHa Cykla Australien runt? Långcykling 3
Jonas J Startbiljetter till Vättern Runt köpes! Långcykling 2
x-treme Cykla Polen runt. Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.