Hur många svenskar har cyklat jorden runt?

Hej!
Jag har letat runt lite efter svenskar som har cyklat jorden runt utan så mycket framgång.
Det skulle vara intressant att veta vilka som har gjort det för att få tips och inspiration inför min egen resa.

Och med jorden runt så tänker jag mig minst 40.000 km ett helt varv utan större avbrott i resan så som att flyga hem till Sverige och fortsätta senare. Och att även bara "fuska" med flyg och båt över vattenhinder=)

Mvh// Samme
 
Hej!
Och med jorden runt så tänker jag mig minst 40.000 km ett helt varv utan större avbrott i resan så som att flyga hem till Sverige och fortsätta senare. Och att även bara "fuska" med flyg och båt över vattenhinder=)
Det lär ju vara svårt att ha en vanlig cykel över Stilla Havet (trampbåt - räknas det som cykel?). Annars får man passa på när packisen är god i Sibirien för att ta sig till Alaska...
Atlanten är också något att bita i. Cykla högervarv under båtfärden?
Men distansen 40 000 km + ett visst antal kontinenter(3-7?) är nog enklare...
 
Det lär ju vara svårt att ha en vanlig cykel över Stilla Havet (trampbåt - räknas det som cykel?). Annars får man passa på när packisen är god i Sibirien för att ta sig till Alaska...
Atlanten är också något att bita i. Cykla högervarv under båtfärden?
Men distansen 40 000 km + ett visst antal kontinenter(3-7?) är nog enklare...

Jag räknar Stilla Havet och Atlanten som vattenhinder. Självklart så måste man flyga över dessa.
Men I övrigt försöka cykla så mycket som det går.
Själv kommer jag att flyga från Nya Zeeland till Chile(eller Argentina), från USA till Portugal och även till Australien och därifrån till NZ.
Trampbåt är nog lite överkurs för mig:)
 
Tror ingen svensk har cyklat jorden runt med de kriterierna. Det var ju två killar som (var för sig) tänkte göra det för ett par år sen - men ångrade sig efter ett par månader och åkte hem.
 
Det är ett stort bett och det är väl lätt att antingen knoppen eller kroppen säger stopp. Sverige tyckes långt och till medelhavet ligger ju en massa berg ivägen oxså. Oftast skall man hem igen fast den turen sparar man ju på en rundtur.
 
Hej!
Jag har letat runt lite efter svenskar som har cyklat jorden runt utan så mycket framgång.
Det skulle vara intressant att veta vilka som har gjort det för att få tips och inspiration inför min egen resa.

Och med jorden runt så tänker jag mig minst 40.000 km ett helt varv utan större avbrott i resan så som att flyga hem till Sverige och fortsätta senare. Och att även bara "fuska" med flyg och båt över vattenhinder=)

Mvh// Samme

Du kan bli först :)

Jag tror inte att det finns någon svensk cyklist som har cyklat runt jorden och uppfyller dina krav. Det är drygt att cykla 4 000 mil och det är lätt att man flyger hem någon gång under resan. Det finns många orsaker som kan medföra att man avbryter cykelturen och flyger hem. Jag känner en del utländska och svenska cyklister som har försökt men de har aldrig kommit hela vägen runt i en omgång. Man blir trött på cykling efter ett tag och det är inte kul längre. Det bästa man kan då göra är att lämna cykeln och göra något annat istället. En hemresa till Sverige kan ge väldigt mycket motivation för att fortsätta resan. Har var varit i Sverige 2 veckor med familj och vänner kan det kännas väldigt kul att fortsätta med cykeln igen.

/Stellan

http://www.sandstorm.se
 
Du kan bli först :)

Jag tror inte att det finns någon svensk cyklist som har cyklat runt jorden och uppfyller dina krav. Det är drygt att cykla 4 000 mil och det är lätt att man flyger hem någon gång under resan. Det finns många orsaker som kan medföra att man avbryter cykelturen och flyger hem. Jag känner en del utländska och svenska cyklister som har försökt men de har aldrig kommit hela vägen runt i en omgång. Man blir trött på cykling efter ett tag och det är inte kul längre. Det bästa man kan då göra är att lämna cykeln och göra något annat istället. En hemresa till Sverige kan ge väldigt mycket motivation för att fortsätta resan. Har var varit i Sverige 2 veckor med familj och vänner kan det kännas väldigt kul att fortsätta med cykeln igen.

/Stellan

http://www.sandstorm.se

Att bli förste Svensk har aldrig varit något direkt mål för mig när jag började planera för detta, jag trodde faktiskt någon hade gjort det förr. Men det är så klart vara en rolig bonus om man skulle klara av det.
Men jag förstår att man måste vara väldigt ödmjuk inför något sånt här, och jag har tänkt ta att god tid på mig. Planerar med 3-4 år i sadeln. Men syftet med resan är inte heller att slå något fartrekord, utan att njuta, ha roligt och att se så mycket man kan av andra länder och kulturer.
Men man vet ju aldrig vad som händer och hur jag kommer att klara av det både fysiskt och mentalt.
Men man ska sätta upp höga mål, och om något skiter sig och man måste avbryta så har man i alla fall försökt.

För den som vill följa uppladdningen inför denna resa så har jag nyligen startat en blogg:

http://thebikeadventure.blogspot.com/

Jobbar även för fullt på hemsidan som mest troligt kommer upp till sommaren.

//Samme
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gohan HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel? Långcykling 20
pad Suntour, Sugino, Shimano. Många frågor!! Långcykling 3
niking Svenskar cyklar mindre nu än tidigare Långcykling 20
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
thureb Wolf Tooth nån som har använt i touringpackning? Långcykling 5
thureb Mälartåg har plats för cyklar. Långcykling 3
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
musse592 Galnaste äventyret du har i tanken. Långcykling 11
rimn Vem har cyklat i Japan? Långcykling 11
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
chicole Någon som har 10-12 månader över och vill cykla till Indien?? Långcykling 8
pixelpim Någon som har cyklat i Katalonien? Långcykling 4
Nitsson Cykla från Stockholm - Malmö, har några blandade frågor Långcykling 6
.:matilda Venedig - Gibraltar, någon som har lust att hänga på? Långcykling 7
Emil_S Ar det ngn som har cyklat Villazon-Uyuni? Långcykling 2
lovidl Någon som har en bra cykel till salu? Långcykling 13
Matilda3 Hitta en bra cykel som inte kostar allt jag äger och har Långcykling 15
voullerim Har du cyklat transamerica? Långcykling 7
PK Neelix Varför har herr och damcyklar olika ramgeometri? Långcykling 21
Jenny24 Har ni sett denna gratis distansmätare? Långcykling 2
laan84 Butiker som har bra sortiment på cykelväskor? Långcykling 3
Everard Polen - om någon har frågor... Långcykling 0
mattiase Var har de små diod-framlysena tagit vägen? Långcykling 19
Trötter nån som har tips på helgtur,göteborg med omnejd Långcykling 1
pher_ Vad har jag råkat ut för? Ont i sidan på knät. Långcykling 9
ehn Någon som har cyklat Kilsbergsrundan? Långcykling 5
Swedish Berman Vandraren har ingenstans att gå..... Långcykling 4
mördarsnigel Jag har gjort en pakethållare! Långcykling 2
pergit Amatörerna har köpt cyklar! Långcykling 5
ehn Någon som har erfarenhet av Specialized? Långcykling 3
Claes H Har frågat om... Långcykling 2
dirty harry Har någon köpt och installerat skivbromsar? Långcykling 2
E.S.S Är det någon som har en bra cykel att sälja Långcykling 5
Har cyklat till Prag,Treriksröset,tvärs över USA Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.