cykla jorden runt finansiering

Har redan planerat att cykla till Istanbul med början vecka 26 i juni. Men nu när jag läst om the lost cyklist och andra cyklister så har jag blivit mer och mer taggad att fortsätta därifrån ner genom hela asien. Och då blir det nästan så att man börjar fundera på, fyfan vad kul det skulle vara att fortsätta och ta sig igenom varenda kontinent i världen.

Jag har ett jobb och jag har tagit tjänstledigt, men skulle jag cykla längre än till Turkiet måste jag nästan säga upp mig, plus att jag måste skaffa mer pengar. Men hur gör ni som cyklat så långt med pengarna? Jag har läst att 35000 kan räcka ner till singapore iaf, men ska man börja korsa kontinenter med flyg lär det genast bli dyrare. ÄR det lätt att bli helsponsrad, eller är den biten redan uppbokad?


Ni som bloggar om eren resa, tex lost cyklist, har ni med er en dator ? =) Eller letar ni upp ett internetcafe hela tiden?
 
Jag jobbar hårt mellan mina resor. Sparar och köper inget onödigt. Väldigt enkelt. Jag har inte behov av en ny mobil, ny TV osv. Det är resa jag vill göra, så valet är enkelt.

Sponsorpengar är nog svårt att få, jag har aldrig provat. Lite utrustning kan du säkert få, dock. Bättre än inget - och varför skulle eg ngn betala för att du ska få chansen att följa dina drömmar? Du har turen att bo och jobba i ett av världens rikaste länder - spara allt du kan i ngt år eller så, så är resan betalt.

Jag har en laptop med mig just nu (sitter på ett café i ett soligt Luxemburg - trevligt att kunna surfa) men jag tror inte att jag kommer att ha med mig den på nästa resa, för mycket vikt.

Förövrigt är flyg det billigaste sättet att ta sig över hav - om du inte får jobb på privata segelbåtar. Köpa en biljett med ett lastfartyg är mycket dyrare än en flygbiljett, tyvärr.

Själv kommer jag jobba kanske tre månader nu över sommaren - bo i tält eller hos kompisar under tiden. Borde kunna spara ihop 30-40000 under tiden, antar jag och det klarar jag mig på till nästa sommar. Planerar att dra i september igen.
 
Funderar oxå på det där med en PC.... Nu finns det ju laptops som väger bara något mer än 1 kg, och funderar på om det är värt att köpa en sån och ta med sig på nästa tur, .. något mera vikt, lite dyrare med surf-avgifter, men ganska coolt och nice att vara uppkopplad, det är nog värt det ! ... eller ? Då tar man med sig en > 2Mbit - telefon och en PC, Man kan köpa lite pre-paid surfing mobile broadband i Eur, så att det inte blir så dyrt, http://prepaid-wireless-internet-access.wetpaint.com/ Mitt problem är mer att fixa ledigt från jobbet än kostnader, ...!
Eller ska man välja en smartphone istället---- HTC legend kanske ?
 
Jag jobbar hårt mellan mina resor. Sparar och köper inget onödigt. Väldigt enkelt. Jag har inte behov av en ny mobil, ny TV osv. Det är resa jag vill göra, så valet är enkelt.

Sponsorpengar är nog svårt att få, jag har aldrig provat. Lite utrustning kan du säkert få, dock. Bättre än inget - och varför skulle eg ngn betala för att du ska få chansen att följa dina drömmar? Du har turen att bo och jobba i ett av världens rikaste länder - spara allt du kan i ngt år eller så, så är resan betalt.

Jag har en laptop med mig just nu (sitter på ett café i ett soligt Luxemburg - trevligt att kunna surfa) men jag tror inte att jag kommer att ha med mig den på nästa resa, för mycket vikt.

Förövrigt är flyg det billigaste sättet att ta sig över hav - om du inte får jobb på privata segelbåtar. Köpa en biljett med ett lastfartyg är mycket dyrare än en flygbiljett, tyvärr.

Själv kommer jag jobba kanske tre månader nu över sommaren - bo i tält eller hos kompisar under tiden. Borde kunna spara ihop 30-40000 under tiden, antar jag och det klarar jag mig på till nästa sommar. Planerar att dra i september igen.

Hade bara fått för mig att ni som cyklar jorden runt var sponsrade på allt ungefär..:D

Känns väldigt osäkert att komma hem efter två år liksom, vad händer om man inte får jobb då? Kan ju inte vara jättelätt heller att bara hitta på något tillfälligt sådär. Min plan var iof kanske att cykla runt världen 2-3 år sen plugga vidare när ja kommer hem. Ska kolla nu iaf om ja kan hyra ut lägenheten =)

Sen måste det ju vara så att när man cyklar igenom tex. Usa, Kanada och Europa så blir det dyrare?
 
Hade bara fått för mig att ni som cyklar jorden runt var sponsrade på allt ungefär..:D

Känns väldigt osäkert att komma hem efter två år liksom, vad händer om man inte får jobb då? Kan ju inte vara jättelätt heller att bara hitta på något tillfälligt sådär. Min plan var iof kanske att cykla runt världen 2-3 år sen plugga vidare när ja kommer hem. Ska kolla nu iaf om ja kan hyra ut lägenheten =)

Sen måste det ju vara så att när man cyklar igenom tex. Usa, Kanada och Europa så blir det dyrare?

Min erfarenhet är att det går att leva betydligt billigare i USA och Kanada jämfört med i Europa (Västeuropa). Såvida man nu inte satsar på couchsurfing eller liknande.
Det går - om man är nitisk - att leva på under tio dollar om dagen i Nordamerika.

Kör hårt!
/Anders Forselius
www.sam-borombon.se
 
Har redan planerat att cykla till Istanbul med början vecka 26 i juni. Men nu när jag läst om the lost cyklist och andra cyklister så har jag blivit mer och mer taggad att fortsätta därifrån ner genom hela asien. Och då blir det nästan så att man börjar fundera på, fyfan vad kul det skulle vara att fortsätta och ta sig igenom varenda kontinent i världen.

Jag har ett jobb och jag har tagit tjänstledigt, men skulle jag cykla längre än till Turkiet måste jag nästan säga upp mig, plus att jag måste skaffa mer pengar. Men hur gör ni som cyklat så långt med pengarna? Jag har läst att 35000 kan räcka ner till singapore iaf, men ska man börja korsa kontinenter med flyg lär det genast bli dyrare. ÄR det lätt att bli helsponsrad, eller är den biten redan uppbokad?


Ni som bloggar om eren resa, tex lost cyklist, har ni med er en dator ? =) Eller letar ni upp ett internetcafe hela tiden?

Jag sitter med min lilla dator ute på stäppen i Kazakstan. Använder ett USB-modem som uppkoppling. Funkar ganska bra och det är billigare än att använde internetcafe. Det kostar 115 SEK för 1 gb trafik.

Jag är inte sponsrad för tillfället men har varit det tidigare med utrustning. Det är inte så svårt att få utrustningen sponsrad eller en del av det. Vill du satsa en del egna pengar på utrustning så finns det en större möjlighet att få lite bonusutrustningen från samma tillverkare. VIll du inte satsa något själv på utrustningen så är det svårt att få något sponsrat. Jag har den utrustning jag behöver så jag ser ingen anledning att söka nya sponsorer.

Jag jobbar på vintrarna i Sverige och cyklar resten av året. Det handlar inte om hur mycket man lyckas tjänar utan mer hur mycket man kan lägga undan. Vad jag spenderar på en krogkväll i Sverige kan jag leva en månad i Asien. Jag har inte köpt några nya lyxgrejer i Sverige sedan många år. Det jag tjänar i Sverige lägger jag på resor.

På 35 kkr kommer du långt. Vill du leva billigt kommer du väldigt långt... När jag cyklade Estland - Hong Kong hade jag en budget på 10 000 kr. Det funkade men jag vet inte om jag skulle vilja göra om en liknande resa igen med en så låg budget. Jag träffade ett franskt par i Afrika som cyklade och deras budget låg på 300 euro/månad för två. De cyklade i tre år innan de blev trötta på att leva utan några pengar och återvände till Europa och skaffade jobb...

/Stellan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4
Jackiie Cykla Nepal-Japan? Långcykling 2
enSAM Cykla, var? Långcykling 4
thureb Cykla i P1 Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.