Cykla Nepal-Japan?

Jag har som ungefärlig plan att cykla Västerås-Spanien-Italien. Rutten därefter är lite obestämt, men jag har som plan att via cykel eller flyg ta mig till Nepal, ta mig upp till basecamp på Mount Everest och sedan vidare igenom Kina och därefter med båt eller flyg ta mig över till Japan.

1. Är det några egentliga problem cykelmässigt att ta sig över någonstans vid gränsen Nepal-Kina?
2. Vad gäller med visum och liknande, måste jag veta när jag ska in och och ut ur landet på förhand, eller är detta något som går att söka på plats?
3. Det är väl inga konstigheter med att cykla i Kina?
4. Som jag förstått det går det att flyga till någon plats relativt nära Mount Everest?

Ja, ganska okunnig inom dessa områden. Har varit utomlands en hel del, och cyklat en hel del, men tyvärr aldrig samtidigt.
 
Vad jag känner till så är det bara gränsövergången vid Kodari som är öppen mot Kina för turister. Och då kommer Du till Tibet. Där är det cykelförbud. Vet inte om det är möjligt att genom en resebyrå cykla med följebil och ett par guider i den.
http://wikitravel.org/en/Nepal
http://www.lonelyplanet.com/thorntree/thread.jspa?threadID=2290223

Googla lite på "cycle in tibet" om Du kan tänka Dig följebil och de kostnader det medför. Cyklingen lär vara världsklass men sen är det ju individuellt hur man ser på det där med följebil, guider och kostnader.

Att cykla i Nepal är inga problem. Inte med visum heller. Men i Kina behöver Du visum vilket fixas i något land nära Kina. Det brukar vara allt annat än straight forward. När jag sökte från Mongoliet skulle de ha förbokade flygbiljetter och bostad för typ första veckan. Kommer Du till Tibet får Du inte resa själv utan måste gå genom en resebyrå. Det krävs speciellt tillstånd, datum, guide och kanske till och med minst en resepolare. Att cykla i övriga Kina en bra bit utanför Tibet är inga problem när Du väl tagit Dig in i landet.

Man brukar "besöka" Everest antingen från Everest Trek i Khumbu Valley eller från norr och den Tibetanska sidan. Hur det är med flyg i Tibet annat än Lhasa känner jag inte till. Men i Nepal flyger ju folk till Lukla och därifrån är det väl 5 mils vandring eller så tills man ser Everest. Från den punkten går det dock inte att cykla vidare in i Tibet. Ska Du hoja och se Everest så är ju baslägret på norra sidan lämpligare då det går väg upp dit eller mycket nära i alla fall.

Det bästa är ju att googla som en galning på den informationen Du söker. Det mesta finns skrivet men det tar tid att leta.

Edit. Det finns ytterligare en gränsövergång mellan Nepal och Tibet uppe i nordvästra hörnet av Nepal som används av grupper som ska vandra runt Mt Kailash. Vet inte mycket om den men det känns klart tveksamt till att det är något som funkar över huvud taget. Bland annat för att man kommer till Tibet där också.
 
Senast ändrad:
Kinesiskt visum

Men i Kina behöver Du visum vilket fixas i något land nära Kina. Det brukar vara allt annat än straight forward. När jag sökte från Mongoliet skulle de ha förbokade flygbiljetter och bostad för typ första veckan.

Hej!
I år cyklar jag och min sambo mellan Göteborg och Bangkok och nu i skrivande stund har vi ett par vilodagar i Chengdu i centrala Kina. Många långfärdscyklister har ju tidigare sökt kinesiska visum i Tashkent men innan start läste vi många rykten om att Tashkent hade blivit tuffare. Vi skaffade därför dubbla pass så att någon hemmavid kunde söka kinesiskt visum åt oss hemma i Göteborg och sedan posta ut passen med DHL.

Magnus H har rätt i att det är långt ifrån straight forward med kinesiska visum med undantag om man gör det hemma i Sverige. Vår lösning med dubbla pass visade sig vara väldigt lyckad eftersom Kina i somras ändrade sin utlänningslagstiftning och det, åtminstone inledningsvis, blev hart när omöjligt att söka visum vid annan kinesisk ambassad än den i landet där man bor (Sverige i vårt fall). Till och med säkra Hong Kong lär ha blivit tuffare mot "non residents".

Många av de cyklister som vi träffade längs vägen fastnade i Bishkek, som tidigare var ett lätt ställe att få visum på. Några av dem skickade hem sina pass därifrån för att söka visum vid ambassaderna hemmavid, andra tröttnade och tog ett flyg förbi Kina, vilket är synd eftersom det är ett fantastiskt land att cykla i (du kan kolla vår blogg www.cyclinghome.nu för bilder och berättelser). Så om du skall vara ute länge är tipset är att skaffa dubbla pass så att du kan söka ditt kinesiska visum i Sverige.

Lycka till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4
enSAM Cykla, var? Långcykling 4
thureb Cykla i P1 Långcykling 0
Jackiie Cykla Sverige-Spanien-Italien inga problem? Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.