Billiga tält vs. dyra tält

Visst finns det undantag men dyra tält är dyra för att dom är bra och välgjorda, inte för märket (enbart, vissa märken ör dyrare utan att vara bättre men det är inget nytt)

Det där är en myt som marknadsförare under lång tid lyckats få folk att tro på.

Det är sant att bättre material och noggrannare arbete kostar mer, men det betyder inte att allt som kostar mer har bättre material eller är noggrannare gjort. En produkt blir inte automatiskt bättre för att priset på den höjs.

Det finns gott om exempel på produkter där man sätter ett högt pris för att signalera exklusivitet. Det finns ju exemplet med den här appen på Appstore som kostade en miljon eller nåt sånt.

Sen är det ju också så att det är inte bara bra material eller noggrannt arbete som kostar pengar för tillverkaren, även ineffektivitet kostar. Så att produkt A är dyrare än produkt B kan betyda att tillverkaren av produkt B har effektivare tillverkning.

Man kan alltså aldrig använda enbart priset för att avgöra om en produkt är bättre eller inte, man måste titta på egenskaperna.
 
Jag har sett tält för några hundra kronor, inköpt på bensinmack på vägen till fjället, fyllas med decimeterdjupt vatten i innertältet pga av mindre än en timmes regn och lite blåst från sidan. Det var knappast mer än kuling i byarna, alltså ganska vanligt fjällväder i scandinavien. Tack och lov låg sylarnas fjällstation bara 2 km bort. Annars hade situationen snabbt blivit problematisk då det bara var ett par plusgrader och all utrustning av förklarliga skäl var blött. De olyckliga påstod att de aldrig skulle använda ett sådant tält i fjällen igen. Det fjällräven AKKA som jag och mitt sällskap hade med på den turen tyckte inte ens att det blåste den dagen, till skillnad från andra nätter unde turen.

Faktum är att om man inte är nära en fjällstation eller sin bil kan ett dåligt tält på kalfjället faktisk vara farligt.
 
Det där är en myt som marknadsförare under lång tid lyckats få folk att tro på.

Det är sant att bättre material och noggrannare arbete kostar mer, men det betyder inte att allt som kostar mer har bättre material eller är noggrannare gjort. En produkt blir inte automatiskt bättre för att priset på den höjs.

Det finns gott om exempel på produkter där man sätter ett högt pris för att signalera exklusivitet. Det finns ju exemplet med den här appen på Appstore som kostade en miljon eller nåt sånt.

Sen är det ju också så att det är inte bara bra material eller noggrannt arbete som kostar pengar för tillverkaren, även ineffektivitet kostar. Så att produkt A är dyrare än produkt B kan betyda att tillverkaren av produkt B har effektivare tillverkning.

Man kan alltså aldrig använda enbart priset för att avgöra om en produkt är bättre eller inte, man måste titta på egenskaperna.

sant och håller me om de
 
Bekantingen var nöjd med sitt kupoltält från biltema ända tills vinden friskade i på kalfjället. Kupolformen inverterades och det är mkt svårt att bo i ett tält med omvänd kupolform...lyckligtvis kunde haveristerna rädda sig in på Keb där de bodde resten av turen.

...ja, ett kvalitetstält lönar sig. Skillnad mellan dyraste och ex vis det Helsport nordmarka som syns i tråden är material och även vissa tekniska lösningar. Nordmarka är nästan dubbelt så tungt som lättare och dyrare...

Till TS, tror Nordmarka från XXL kan vara ett bra instegstält, Helsport gör bra tält och sätter inte varumärket på något som inte fungerar...

//J
 
sedan måste man skilja äpplen och päron, i fallet ett tält för 400:- och ett tält för 10000:- kan vi med säkerhet säga att det dyrare är bättre.. men om det står mellan 400:- och 1000:- eller 4000:- och 10000:- så är det inte lika säkert att priset säger något om egenskaperna.
 
Håller med Patric. Att jämföra ett 400-kronors tält från biltema med ett HB-tält kommer ju naturligtvis göra att HB avgår med segern, en rimligare (och intressantare) jämförelse är HB vs Northstars (Active alpine), Bergans och fjällrävens tält. Dvs tält i prisklassen 2-3000 och uppåt. Då känns det lite som att det finns prismässiga förutsättningar för att bygga ett vettigt tält, sen kan prisskillnaderna inom segmentet mycket väl bero mer på ineffektivitet i produktionen samt marknadsföring.

Har för mig att Anneli Wester(?) har några berättelser från Aconcagua om tältgrannar vars HB-tält dog en snabb död uppe på sluttningarna. Nu vet jag inte vad AWs tält kostade, men att anta att HBs tält är de bästa bara för att de är de dyraste tror jag kan vara en smula naivt :).
 
Nu använder jag inte mitt tält i fjällen och dessutom endast sommartid, så jag har naturligtvis inte så höga krav på mitt tält. Ett sk festivaltält räcker bra för mig typ Rusta, Biltema eller Clas O.

Det innebär att tältet får inte kosta mer än 800 kr på sin höjd. Men samma problem uppstår när man ska välja vilket tält som är bäst inom detta avsnitt. Tricket att bland allt skräp hitta något man tror på, är lika svårt som att hitta det man tror på bland de som kostar betydligt mer.

Man får försöka hitta tältets svagheter tex hög vikt, stor volym (ihoppackat), dålig livslängd är faktorer som kanske inte har avgörande betydelse.
Andra svagheter vill ingen ha, läcker, tål ingen vind, besvärligt att sätta upp osv.

Men tar jag fel tält köper jag ett nytt. Ingen katastrof. Lägger man ner över 3000 kr på ett tält blir misstag betydligt tristare. Det bästa är nog att försöka lyssna på folk som har haft många bra tält och använder dessa frekvent på fjället, de vet oftast vad de talar om.

Mitt eget tält tål vind bra och är hyfsat tätt.
2,5 kg för enmanstält är acceptabelt för mig.
Lagom liten packvolym och ok att sätta upp.

MEN inget för fjällen och livslängden tveksam, kanske 4-10 sommarsäsonger med 5-15 tältnätter per säsong. Sen får jag nog köpa ett nytt. Eller göra reparationer om det går.
Tror inte tältbågarna går att ersätta alltså är tältet slut direkt om jag trampar på en.
Eftersom jag gav 199 kr för tältet så accepterar jag villkoren.

thomas
 
Håller med Patric. Att jämföra ett 400-kronors tält från biltema med ett HB-tält kommer ju naturligtvis göra att HB avgår med segern, en rimligare (och intressantare) jämförelse är HB vs Northstars (Active alpine), Bergans och fjällrävens tält. Dvs tält i prisklassen 2-3000 och uppåt. Då känns det lite som att det finns prismässiga förutsättningar för att bygga ett vettigt tält, sen kan prisskillnaderna inom segmentet mycket väl bero mer på ineffektivitet i produktionen samt marknadsföring.

Har för mig att Anneli Wester(?) har några berättelser från Aconcagua om tältgrannar vars HB-tält dog en snabb död uppe på sluttningarna. Nu vet jag inte vad AWs tält kostade, men att anta att HBs tält är de bästa bara för att de är de dyraste tror jag kan vara en smula naivt :).

http://www.utsidan.se/blogs/anneli/jag-och-mitt-ev2-talt.htm

Här står om HB-tältet. Själv har jag legat tryggt i HB-tält i samma och högre vindstyrkor medan andra tält har skadats.

...sätter man upp sitt tält slarvigt hjälper inga supermaterial...är däremot tältet undermåligt från tillverkaren lär man inte kunna läka det med noggrann uppsättning. Kvalitet lönar sig...


//J
 
sedan måste man skilja äpplen och päron, i fallet ett tält för 400:- och ett tält för 10000:- kan vi med säkerhet säga att det dyrare är bättre.. men om det står mellan 400:- och 1000:- eller 4000:- och 10000:- så är det inte lika säkert att priset säger något om egenskaperna.

Jag vill fortfarande säga ja, det går utan problem att säga att det dyrare tältet är bättre. Mycket andra saker håller jag helt klart med om att de inte nödvändigtvis blir bättre för att dom är dyrare, tex skaljackor men när det kommer till tält så med få undantag är de dyrare tälten bättre än de billigare (lägre vikt, stabilare, rymligare till samma vikt, bättre gjorda). Sen är det självklart att hur bra ett tält är inte ökar linjärt med priset.
 
Nu!

Tack för den. Får se när nästa rea är :)

XXL tar 999 för Nordmarka 2 denna veckan! Köpte själv ett på rea i julas som jag testat en gång och är mycket nöjd hittils.

Däremot skall man nog ha tur också om man köper ett tält för några hundralappar. Köpte ett i höstas på Karlssons då alla hotell var uthyrda dit vi skulle. Dragkedjan gick sönder vid typ första draget, inte kul i myggtrakter!

I vanliga fall kör jag HB :)
 
Jag vill fortfarande säga ja, det går utan problem att säga att det dyrare tältet är bättre. Mycket andra saker håller jag helt klart med om att de inte nödvändigtvis blir bättre för att dom är dyrare, tex skaljackor men när det kommer till tält så med få undantag är de dyrare tälten bättre än de billigare (lägre vikt, stabilare, rymligare till samma vikt, bättre gjorda). Sen är det självklart att hur bra ett tält är inte ökar linjärt med priset.


alla produkter har en lägre gräns där man inte kan tillverka utan åsidosätta grundläggande funktioner, kvalitet, arbetsmiljö med mera.. gränsen går vid 70:- för vin.. skaljackor och tält har jag inte en aning om..
 
alla produkter har en lägre gräns där man inte kan tillverka utan åsidosätta grundläggande funktioner, kvalitet, arbetsmiljö med mera.. gränsen går vid 70:- för vin.. skaljackor och tält har jag inte en aning om..
För kåtor går gränsen idag vid 10 800 kronor;-)

/
Att ytterligare förbättra en redan bra produkt blir på marginalen dyrare och dyrare. Sedan får var och en avgöra om den förbättringen behövs eller inte. Tyvärr missbrukas prissignalen så det blir ett moln av punkter istället för en mer entydig kurva, när pris och kvalite plottas. Molnet ger dock en positivt lutande linje när "best fit" anpassas.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
broberg.marcus Billiga vandrarkängor Fjällvandring 19
MarkusN Billiga fjällkläder - tips och erfarenheter efterlyses! Fjällvandring 9
ludde863 Billiga ryggsäckar? Fjällvandring 11
m99an0jo Billiga Butiker där man kan hitta bra kängor? Fjällvandring 1
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
78395 Tält för 2 eller 3 pers Fjällvandring 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.