Berghaus ryggsäckar

Tjo!

Är Berghaus ryggsäckarna Vulcan/Crusader fortfarande bra, hur står de sig mot nyare säckar?
Finns det något bättre i 2000kr klassen? Vulcan-ryggan verkar var outstanding om man skall tro alla recensioner. Crusader verkar vara något sämre...

Har hittat nyproducerade Vulcans av version 3 och 4 vad är det för skillnad på dem?
 
De är stora ryggsäckar, bygger på enkla konstruktioner, riktigt hållbara och väger precis under 3 kg. Är det den typ av ryggsäck som du letar efter så är de svårslagna även bland nyare ryggsäckar.

Vulcan har funnits i herrans många år och det är en hel del militärromantik kopplat till den modellen.
Crusader är vidareutvecklingen av Vulcan.

Har du nytta av en större botten öppning och inte vill har en Crusader så skall du titta på Atlas, det är samma grundkonstruktion som Vulcan men med stor bottenöppning och avtagbart topplock.

Jag tror de modeller av Vulcan och Atlas som tillverkas nu kallas för version II och bärsystemet heter Cyclops 2.

1,2,3,4 brukar vanligtvis hänvisa till storleken på bärsystemet som utgår från bäraren längd.
 
Jag skaffade mig en Vulcan (Cyclops 2) i vintras och har haft den på en 3-dagars vintertur och en 7-dagarstur genom Sarek för några veckor sedan. Är fantastiskt nöjd med den. Gillar enkelheten och robustheten.
 
Grymt nöjd med min Crusader.
Men vad ska du ha den till? Har slutat att ha min på längre vandringar eftersom jag slimmat ner resten av packningen, att en sådan ryggsäck blir onödigt stor och tung på en ex. en fjällvandring.
Däremot är den kung på vintern, när vintersovsäck, yxa, bylsiga ombyten, kök, termos osv ska med ut i vindskyddet i skogen.
 
Jag är väldigt nöjd med min, enkel och tålig.
Jag kör utan sidofickorna och får med mej allt jag behöver för mina fjällvandringar.
Vikten är inget jag tänker på, jag försöker hellre köpa mindre och lättre sovsäckar, liggunderlag mm.
Att den väger några hundra gram mer än andra lättare ryggor är värt när den håller för ALL typ av terräng.
 
Jag har haft en Crusader i nästan 5 år och är helnöjd. Det finns bättre ryggsäckar, men de kostar dubbelt så mycket och är bara någorlunda bättre.

Crusader är mycket prisvärd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ludvig_svensk Berghaus Wilderness Utrustning allmänt 8
seww Tips från er med Berghaus Vulcan Utrustning allmänt 7
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
fotografiskt Ryggsäck 100l typ Berghaus Vulcan Utrustning allmänt 35
Mikro berghaus freeflow plus Utrustning allmänt 1
Hunke Billigare variant av Berghaus Vulkan på blocket? Utrustning allmänt 2
stgren Berghaus-säck i Sverige? Utrustning allmänt 17
Northstar Berghaus Utrustning allmänt 7
mikmik Jörnkängan & Berghaus cyclops atlas??? Utrustning allmänt 2
d97man Berghaus Atlas i Malmö/Lund Utrustning allmänt 4
Elinlinak Bra märken av ryggsäckar i strl xs Utrustning allmänt 22
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Prylfantast Vad är detta för ryggsäckar? Utrustning allmänt 4
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Glännman Klättermusen nya ryggsäckar Grip och Tor Utrustning allmänt 50
sunne Lätta ryggsäckar! Utrustning allmänt 10
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
T.Valentin Tips på vattenrengöring och ryggsäckar Utrustning allmänt 4
Trolltek Villka ryggsäckar skulle passa mig? Utrustning allmänt 4
Tartu Ryggsäckar, hjälp? Utrustning allmänt 4
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3
bananmannen Volymangivelser ryggsäckar. Utrustning allmänt 0
jonisdonis Ryggsäckar! Utrustning allmänt 2
PhilipT Bw Ryggsäckar Utrustning allmänt 0
FB2204 Haglöfs LIM Ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Avslutatmedlemskapx Ryggsäckar med distans! Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.