Berghaus Wilderness

Hej. Jag går i tankar på att köpa en ny ryggsäck av lättare modell. Blickarna har gått mycket åt Berghaus Wilderness 65+15, men det är otroligt svårt att finna tillfredställande recensioner på säcken. Är det någon här som har erfarenhet av den?
Har även tittat en del Berghaus Expedition light, men även den är det ont om recensioner på.
Har ni andra tips på lätta säckar i 80L-klassen?
 
På Berghaus Expedition Light 80 finns en del recensioner, denna har du kanske redan sett.

http://www.trailspace.com/gear/berghaus/expedition-light-80/

Köpte den själv efter att ha läst en del positivt om den. Efter att ha haft den på några vinterturer är mitt omdöme:

-Lätt
-Rymlig
-Stort topplock som även går att ta av, praktiskt om man vill ta in grejer i tältet
-Robust

De negativa sakerna..
-Ganska hård ryggplatta som troligen inte alla gillar
-Vekt höftbälte
-Skulle säga att max 18-20 kg är realistiskt att bära med det ganska veka
bärsystemet
 
Tack för svar!
Jag har också läst om det veka höftbältet och det har gjort att jag tvekat, jag går sällan en vandring med mindre än 20kg :/ Synd med den där hårda ryggplattan, jag får ju köpa säcken på vinst och förlust och se om jag gillar den isf. Antingen så funkar det eller också inte.
Expedition light skulle verkligen kunna vara min drömryggsäck, men man blir ju tveksam just på grund av bärkomforten och det veka bältet.
 
Själv tycker jag att ryggplattan funkar, man kan ta ut själva plattan och böja till den efter sin egen form på ryggen. Funderar på att förstärka midjebältet då jag i övrigt trivs rätt bra med säcken. Ska också tillägga att sidofickorna är för låga, det är svårt att få ner en lite större vattenflaska.

Ett alternativ som inte kostar en förmögenhet är Osprey Volt 75, av någon anledning verkar den dock inte finnas i Europa.

https://www.rei.com/product/895597/osprey-volt-75-pack
 
Planen är att sy på extra stoppning på själva bältet då det är så tunt att det nog ska gå att sy igenom. Om det verkligen kommer bli stadigare eller bara lite mjukare vet jag inte..
 
Jag köpte en Berghaus Light 80 i våras som ett led i gramjakten och tycker dess bärsystem är helt ok upp till ca 15 kg, som startvikten var på sommarens långtur. Hade nog satsat på att få ner vikten på resten av packningen istället för att för att sy i bältet.
 
Har främst haft min på vinterturer med tält och då ramlar man lätt upp lite i packvikt. På sommarturer använder jag främst en 60 liters säck. Den är ju inte så vansinnigt dyr, köp en och testa om du tycker den funkar.
 
Är det ingen av er som har testat berghaus wilderness? Den väger väl typ 200gram mer men är åtgärdad på de punkter där expedition har fått ris verkar det som.
Jag är inte så sugen på att köpa grejer på ren chansning, jag är student... ;)
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.