Bra märken av ryggsäckar i strl xs

Jag ska köpa en ryggsäck på 55-65 liter till min tonårsdotter som ska på hajk med scouterna. Jag kommer köpa en begagnad för jag vill inte betala jättemycket för den. Men jag vet knappt något alls om detta. Vill såklart att den ska sitta bra på henne. I en butik mättes hennes rygg och de sa att hon behöver en i strl xs och att det kunde vara svårt att hitta en som sitter bra och inte går upp för långt över huvudet när man ställer in den på xs (tänker mig att det är bra med en som man kan ändra längden på ryggen på). De sa att Osprey brukade sitta bra samt att de nämnde ett annat märke som jag inte minns. Har ni andra förslag på märken som jag kan hålla utkik efter?
 
60 L är JÄTTESTORT om man är storlek xs. Säger scouterna 60L till alla, även killar med större storlek?

Om man är liten till växten upplevs packningen som både större och tyngre. Dessutom så tar kläder och sovsäck mindre plats än för en större person.

Jag är själv storlek xs/34 fast jag är vuxen. Jag har en 60L men den åker bara fram på vinterturer med riktigt bylsig utrustning. Eller när jag bär kamin och kåta och mat för flera dagar till mig och hunden. Den väger oftast mer än 18kg fullpackad eller 25kg går också bra. Jag har 45L för 10 dagars mat och packning åt mig och hunden.

Så jag undrar varför hon behöver en så stor? Jag tror att det är för att få plats med en stor sovsäck och volymiösa kläder som fleecepäls i xl.

Det som tar mest plats är sovsäcken. Har ni inte en sovsäck i rätt storlek är det super om ni fixar det. Den tar då mindre plats än de stora, förutom att det är kallt och obekvämt att sova i för stora sovsäckar.

En annan sak som tar stor plats är varm tröja. På de flesta loppisar finns tunna täckjackor, dunjackor eller ”dunjackor”, brukar kosta upp till 200kr. Om ni hittar något sådant som går att komprimera en del i packningen så sparar ni ytterligare plats.

Jag har vuxit upp med för stora ryggsäckar och sovsäckar och burit tungt (dvs extremt tungt jämfört med min kroppsvikt) hela uppväxten och jag tycker absolut att det är värt mycket att få anpassa grejerna till sin egen storlek.

Jag är inte bara kort utan smal. De ryggsäckar som finns i xs unisex typ Lundhags Padje passar ofta bäst för just mig. Måste ofta välja dammodell pga att herrmodell har längre rygg men dammodellernas bälten blir för stora för mig. Bergans heliumfyllda Exped Lightning funkar längdmässigt i dammodell men inte bältet.

Osprey (t.ex Eja) och gregory (octal) kan också funka.

Min gamla 60L är i min storlek, den är från Mammut men de senare modellerna från dem har inte passat.

När ryggen själv (googla först) så du vet. Xs betyder inte någon särskild storlek när det gäller ryggsäckar, utan kolla upp de modeller du hittar på tillverkarens sida och jämför med hennes mått. Mät gärna bältet när ni ändå mäter, många säckar går bort pga det om hon är ”vanlig” xs och inte bara ”xs” i rygglängd.
 
..en sak till. Kolla in Decathlon. De brukar ha väldigt bra priser. Och storlekarna är anpassade efter Europa i stort där många är lite mindre till växten så det är riktigt bra utbud för liten storlek (deras medium är mkt mindre än vanlig medium, de skriver oftast exakta mått och specar på allt på hemsidan.)

Jag har inte provat deras ryggsäckar men skulle inte bli förvånad om de funkade riktigt bra.
 
..en sak till. Kolla in Decathlon. De brukar ha väldigt bra priser. Och storlekarna är anpassade efter Europa i stort där många är lite mindre till växten så det är riktigt bra utbud för liten storlek (deras medium är mkt mindre än vanlig medium, de skriver oftast exakta mått och specar på allt på hemsidan.)

Jag har inte provat deras ryggsäckar men skulle inte bli förvånad om de funkade riktigt bra.
Tack för många bra tips! Rekommendationen på volymen på ryggsäck läste jag först på en annan scoutkårs hemsida och den utgick från de olika åldersgrupperna som de har inom scouterna. Jag frågade sedan mitt barns ledare om det var en lagom volym och det tyckte de lät rimligt.
Jag har mätt hennes rygg till 41 cm men jag vet inte om det blev helt rätt. Jag upplevde att de mätte kortare i affären men oavsett så är väl 41 åt det mindre hållet.
Men då kanske jag behöver kolla efter mindre volym då...
 
Tack för många bra tips! Rekommendationen på volymen på ryggsäck läste jag först på en annan scoutkårs hemsida och den utgick från de olika åldersgrupperna som de har inom scouterna. Jag frågade sedan mitt barns ledare om det var en lagom volym och det tyckte de lät rimligt.
Jag har mätt hennes rygg till 41 cm men jag vet inte om det blev helt rätt. Jag upplevde att de mätte kortare i affären men oavsett så är väl 41 åt det mindre hållet.
Men då kanske jag behöver kolla efter mindre volym då...

Har hon egen sovsäck?
 
jo, vi köpte en sovsäck på jula. Den här tror jag att det var https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv-och-camping/talta/sovsackar/sovsack-020868/
Så den är kanske inget att skryta med, men jag hoppas den gör jobbet.
Den väger bara 850g så den tar nog inte så mycket plats heller.

Men gör den jobbet? Ska de sova inomhus eller utomhus? På vår och höst eller enbart varma sommarnätter?
Den sovsäcken hade varit för kall för mig förutom på varma sommarnätter. Jag hade kunnat lösa det med hjälp av tjockt ullunderställ och dunjacka men har din dotter det och är hon beredd på att behöva sova i det?

Jag har en tråd på lättpackningsforumet där vi diskuterat om det är bra att välja en tunnare sovsäck och komplettera med kläder, för att spara vikt och pengar. Där kom vi fram till att det kan vara värt det, men det gäller ju vuxna personer. För en ungdom utan erfarenhet som kanske är mer intresserad av att umgås med kompisar än att optimera sovsystemet hade jag rekommenderat att komplettera den sovsäcken med en filt faktiskt. Det är inte kul att frysa.

Den är kall på två sätt. Dels är den rätt tunn. Jag baserar detta på vikten och storleken, det blir ju inte så mycket stoppning spritt på en sån stor yta. Dels så är det hennes (lilla) kropp som ska värma hela den stora sovsäcken och all luft i den, så det går åt mer av hennes kroppsvärme för att få upp värmen. Så den behöver vara tjockare än om den hade varit i rätt storlek.

Men just det här är väl anledningen till att scouterna rekommenderar 60L. Då kan man köpa vad som helst och om sovsäcken är för tunn kan man ta med sig en tjock filt att komplettera med. Man kan köpa utrustning som funkar om man är 2m lång och sånt utan vidare eftertanke.

Så ni får nog fundera på hur viktigt det är med storleken ändå. Den sovsäcken du länkar till får säkert plats. Och den har nog ungefär samma vikt/volym som en tillräckligt varm sovsäck skulle ha, i rätt storlek. Kanske är den något mindre. Men spontant, om hon ska göra turer även på våren/hösten eller är frusen av sig så kommer hon behöva en tjockare sovsäck och om ni köper den på typ Jula/rusta så kommer den ta så stor plats att hon kanske ändå vill ha en 60L-rygga.

Fan jag gillar verkligen inte att vara negativ mot billig utrustning. Men ja, vill man ha utrustning i tjejstorlek så blir det lite dyrare och framförallt lite mer arbete för att hitta den.
 
Hej.
Utan att recensera så finns det lite olika skolor vad äller packningsstorlek och vikt pa vad man vill ta med i rggsäcken. Sen beror drt pa var man skall åka, vad man skall gora och hur länge.
Klokt är dock att tänka dom du och forsoka hitta begagnat.

Dock kan jag for scoutsamahang tänka, och inte minst lägerliv på en plats dit man oftast inte far allt for lång vandrng att man inte behover satsa på att soka efter lättviktsutrustning som därtill ksnske inte har samma slitstyrka som tyngre utrustning.

Att styrs ocksa av vad man får tag på till ett rimligt pris eller vsd man kan låna av släkt och vänner.
Dumt att lägga for mycket pengar pa något innan man vet att ens barn vll fortsätta...

Om jag får tipsa sa kan en äldre Nepal ramryggsäck (Fjällräven pa den tiden da de satsade på kvalitet) funka bra. Kops billigt pa loppis eller Myrorna. Rivstyrka har G1000 väven såatt det räckr och blir over.

Problmet brukar vara att hitta ett bra avbärarbälte.

Sovsäckar är mer känsligt så Jula är kanse ingrt jag rekommenersr men det går stt hitta bra sydtetsäckar under 1000 lappen. Annars gar det enkelt att komplettera en ksll sovsäck med ett sovsäckslakan och pa så sätt vinna 4-5 grader.

Men viktigast är liggunderlaget. Kylan kommer undefrån. Syntetpattor ellr upplåsbra styrs av plånbok och komfort. Ibland kanske bästa lsningen att ha tva tumna än ett tjockt.

Dock, låna om du kan.
Eller fraga ledarna om kåren eller ledarna kan låna ut.
I mn kår har vi ett litet friluftsforråd av bra säckat och kläder.

Lycka till/Dag
Scoutledare sen 1980 talet och fortsatt aktiv.
 
Jag vet inte om dottern vuxit klart, men finns det möjligen en fritidsbank i närheten där ni kan låna något passande?
 
Den väger bara 850g så den tar nog inte så mycket plats heller.

Men gör den jobbet? Ska de sova inomhus eller utomhus? På vår och höst eller enbart varma sommarnätter?
Den sovsäcken hade varit för kall för mig förutom på varma sommarnätter. Jag hade kunnat lösa det med hjälp av tjockt ullunderställ och dunjacka men har din dotter det och är hon beredd på att behöva sova i det?

Jag har en tråd på lättpackningsforumet där vi diskuterat om det är bra att välja en tunnare sovsäck och komplettera med kläder, för att spara vikt och pengar. Där kom vi fram till att det kan vara värt det, men det gäller ju vuxna personer. För en ungdom utan erfarenhet som kanske är mer intresserad av att umgås med kompisar än att optimera sovsystemet hade jag rekommenderat att komplettera den sovsäcken med en filt faktiskt. Det är inte kul att frysa.

Den är kall på två sätt. Dels är den rätt tunn. Jag baserar detta på vikten och storleken, det blir ju inte så mycket stoppning spritt på en sån stor yta. Dels så är det hennes (lilla) kropp som ska värma hela den stora sovsäcken och all luft i den, så det går åt mer av hennes kroppsvärme för att få upp värmen. Så den behöver vara tjockare än om den hade varit i rätt storlek.

Men just det här är väl anledningen till att scouterna rekommenderar 60L. Då kan man köpa vad som helst och om sovsäcken är för tunn kan man ta med sig en tjock filt att komplettera med. Man kan köpa utrustning som funkar om man är 2m lång och sånt utan vidare eftertanke.

Så ni får nog fundera på hur viktigt det är med storleken ändå. Den sovsäcken du länkar till får säkert plats. Och den har nog ungefär samma vikt/volym som en tillräckligt varm sovsäck skulle ha, i rätt storlek. Kanske är den något mindre. Men spontant, om hon ska göra turer även på våren/hösten eller är frusen av sig så kommer hon behöva en tjockare sovsäck och om ni köper den på typ Jula/rusta så kommer den ta så stor plats att hon kanske ändå vill ha en 60L-rygga.

Fan jag gillar verkligen inte att vara negativ mot billig utrustning. Men ja, vill man ha utrustning i tjejstorlek så blir det lite dyrare och framförallt lite mer arbete för att hitta den.
Den väger bara 850g så den tar nog inte så mycket plats heller.

Men gör den jobbet? Ska de sova inomhus eller utomhus? På vår och höst eller enbart varma sommarnätter?
Den sovsäcken hade varit för kall för mig förutom på varma sommarnätter. Jag hade kunnat lösa det med hjälp av tjockt ullunderställ och dunjacka men har din dotter det och är hon beredd på att behöva sova i det?

Jag har en tråd på lättpackningsforumet där vi diskuterat om det är bra att välja en tunnare sovsäck och komplettera med kläder, för att spara vikt och pengar. Där kom vi fram till att det kan vara värt det, men det gäller ju vuxna personer. För en ungdom utan erfarenhet som kanske är mer intresserad av att umgås med kompisar än att optimera sovsystemet hade jag rekommenderat att komplettera den sovsäcken med en filt faktiskt. Det är inte kul att frysa.

Den är kall på två sätt. Dels är den rätt tunn. Jag baserar detta på vikten och storleken, det blir ju inte så mycket stoppning spritt på en sån stor yta. Dels så är det hennes (lilla) kropp som ska värma hela den stora sovsäcken och all luft i den, så det går åt mer av hennes kroppsvärme för att få upp värmen. Så den behöver vara tjockare än om den hade varit i rätt storlek.

Men just det här är väl anledningen till att scouterna rekommenderar 60L. Då kan man köpa vad som helst och om sovsäcken är för tunn kan man ta med sig en tjock filt att komplettera med. Man kan köpa utrustning som funkar om man är 2m lång och sånt utan vidare eftertanke.

Så ni får nog fundera på hur viktigt det är med storleken ändå. Den sovsäcken du länkar till får säkert plats. Och den har nog ungefär samma vikt/volym som en tillräckligt varm sovsäck skulle ha, i rätt storlek. Kanske är den något mindre. Men spontant, om hon ska göra turer även på våren/hösten eller är frusen av sig så kommer hon behöva en tjockare sovsäck och om ni köper den på typ Jula/rusta så kommer den ta så stor plats att hon kanske ändå vill ha en 60L-rygga.

Fan jag gillar verkligen inte att vara negativ mot billig utrustning. Men ja, vill man ha utrustning i tjejstorlek så blir det lite dyrare och framförallt lite mer arbete för att hitta den.
Det är nu i vår och sommar som jag vet att de ska sova ute. Jag vet inte om de kommer ha någon utomhussovning på hösten, har svårt att tro att de gör det på vintern. Men det finns ett märke som man kan ta, som de slog ett slag för nu, som går ut på att sova ute en natt i varje månad. Det gör man om man vill utanför scouternas regi förstår jag det som. Men jag får såklart skaffa något bättre till henne om hon ska sova i minusgrader. Nu är det 6-9 plusgrader på nätterna här.
Jag tror också att det kan vara så att de rekommenderar större ryggsäck för att scouterna ska kunna ta med sig lite vad som de redan har hemma eller kan låna ihop. De räknar nog inte med att föräldrar ska köpa ny och välanpassad utrustning till sina barn som de inte vet om barnen kommer fortsätta använda, eller att föräldrarna har kunskap om hur de kan anpassa utrustningen. Jag har inte det.
Jag har andra tjockare sovsäckar någonstans också, men de är inte mindre i storlek, och även de är från någon liknande varuhandel, typ biltema, clas ohlson eller något.
Kan jag kanske sy igen och klippa av en bit av botten på den?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra svenska yx-märken? Utrustning allmänt 30
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 51
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
såg Märken o Märken Utrustning allmänt 3
xfredrikx Bra märken kontra dåliga märken Utrustning allmänt 33
Ringblom Underleverantörer till flera märken Utrustning allmänt 31
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Prylfantast Vad är detta för ryggsäckar? Utrustning allmänt 4
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Glännman Klättermusen nya ryggsäckar Grip och Tor Utrustning allmänt 50
Fjorr Berghaus ryggsäckar Utrustning allmänt 6
sunne Lätta ryggsäckar! Utrustning allmänt 10
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
T.Valentin Tips på vattenrengöring och ryggsäckar Utrustning allmänt 4
Trolltek Villka ryggsäckar skulle passa mig? Utrustning allmänt 4
Tartu Ryggsäckar, hjälp? Utrustning allmänt 4
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3
bananmannen Volymangivelser ryggsäckar. Utrustning allmänt 0
jonisdonis Ryggsäckar! Utrustning allmänt 2
PhilipT Bw Ryggsäckar Utrustning allmänt 0
FB2204 Haglöfs LIM Ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Avslutatmedlemskapx Ryggsäckar med distans! Utrustning allmänt 10
Jarno Kängor för små fötter (strl 35) Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.