Att tillverka snöskor?

Hmm, intressant, så du har byggt ett par snöskor av dessa? Bilder? Vad har du använt för bindningar?
Blir till att åka till Biltema i em =D
 
Hmm, intressant, så du har byggt ett par snöskor av dessa? Bilder? Vad har du använt för bindningar?
Blir till att åka till Biltema i em =D

Nej det har jag inte, men tanken slog mig igår =)
Jag har inte vägt mattorna, men uppskattningsvis väger de 50-70g/st. Under kilot för ett färdigt par snöskor är nog ingen konst.
De är böjbara, men har bra stadga. Det är "inget sladder-material".

Jag tänkte mig någon slags ram kring kanten, gärna med spets uppåt i framkant. Slanor som fäst med buntband är enkelt och billigt, men kanske inte så proffsigt =)

En tvärslå för framfoten och en för hälen.

Bindning efter behag och kostnad. Ett par tegsnäs epok är väl lyx-alternativet, men det kan ju räcka med en vanlig spännrem över tårna om man vill köra budget.
 
VP-rör borde fungera som ram, finns på youtube hur såna kan formas med varm sand och jiggar, om man inte kör med fjäder och frihand som elektrikern...
 
Biltemas antislirplattor...

200 gram/platta.
Jag köpte 2 förpackningar, dvs 4 plattor. Lägger man 2 st omlott ett par tre decimeter får man en längre trampyta - ca 90x23cm blir nog bra storlek på de färdiga skorna...
Provade dem provisoriskt i lössnö, fäste ihop 2 st med buntband och lång lampveke som bindning - plattorna sviktar för mycket i längsled för att fungera optimalt, blir till att staga upp dem med 2 rör eller stavar/sko.
Skall även testa med att värma framänden med kokvatten och böja plasten.

Tack för tipset, Skogsbaronen!
 
Fungerar klockrent!

Att forma spetsen mha kokande vatten gick bra, fick till en bra böj längst fram.
Buntade fast och förstärkte ena snöskon med 16 mm VP-rör och den andra med klen träfyrkantstav för att testa. VP-rören håller mycket bra, trästavarna var för klena, de knäcktes ganska omgående.
Vikt per snösko med 2 längsgående VP-rör, dubbla antislirplattor och bindning av Biltemas spännrem 675 gram. Trampyta ca 80x23cm. Bilder imorgon.
 
Att forma spetsen mha kokande vatten gick bra, fick till en bra böj längst fram.
Buntade fast och förstärkte ena snöskon med 16 mm VP-rör och den andra med klen träfyrkantstav för att testa. VP-rören håller mycket bra, trästavarna var för klena, de knäcktes ganska omgående.
Vikt per snösko med 2 längsgående VP-rör, dubbla antislirplattor och bindning av Biltemas spännrem 675 gram. Trampyta ca 80x23cm. Bilder imorgon.

Haha. Det var snabbt jobbat =D
Ser fram emot bilderna.

EDIT:
Jasså dom var så pass tunga som 200g/st. Man blir lätt lurad av stora saker som känns lätta =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blåbär_1 Tillverka myggnätsingång - tält Gör det själv 5
Graget Tillverka egen kniv tips Gör det själv 8
markusbacka Tillverka vattentät och slagtålig kameraväska, tips? Gör det själv 11
ol__ Tillverka kökskniv Gör det själv 9
Bulgakov Tillverka usbkabel Suunto X6HR Gör det själv 2
myospinae tillverka regnplagg? Gör det själv 6
letsdoit tillverka egen luftmadrass Gör det själv 5
Bettega Tillverka eget bälte med platt spänne- men var hittar jag platta spännen? Gör det själv 6
Polarnatt Tillverka egna kickerskins Gör det själv 3
DGR Tillverka en egen kosa?! Gör det själv 9
miyata Tillverka egna cykelväskor Gör det själv 2
Brune Vad kan man tillverka av en slider ? Gör det själv 4
balo Tillverka batterisele? Gör det själv 3
Hutt Tillverka billigt vattetätt skydd till GPS, mobil mm Gör det själv 0
ÄventyrsCompaniet Tillverka egen klättervägg Gör det själv 6
gisslar Tillverka en plugg? (för plastning) Gör det själv 7
kjpil Ersätta stroppar till msr snöskor, idéer? Gör det själv 7
Kvarnträsk DIY / GDS Snöskor Gör det själv 13
Whale Snöskor Gör det själv 1
Mike C Hälhöjare på snöskor Gör det själv 1
bionicon Armerad duk till snöskor? (Hypalon, ArcTec, TriTec...) Gör det själv 1
nermander Snöskor av brödback? Gör det själv 0
fjiodor tillv. snöskor Gör det själv 1
zeromaker Snöskor Gör det själv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.