Att tillverka snöskor?

Funderar på att tillverka ett par snöskor och undrar om någon har lite mått? Har ett par billiga från jula men är inte nöjd med bindningen och skulle vilja ha dom större, är osäker på hur beda/långa man ska göra dom? Om man går upp ett par prisklasser hur mycket väger dom då?
Så det jag undrar är hur ser era snöskor ut?
- Längd?
- Bredd?
- Vikt?
- Placering av bindning?
- Typ av bindning?

Hade tänkt i stort tänkt köra på samma konstruktion som dom jag har, alltså med rör-ram och gummiduk men har någon ett annat förslag på konstruktion så lyssnar jag gärna...
 
Funderar på att tillverka ett par snöskor och undrar om någon har lite mått? Har ett par billiga från jula men är inte nöjd med bindningen och skulle vilja ha dom större, är osäker på hur beda/långa man ska göra dom? Om man går upp ett par prisklasser hur mycket väger dom då?
Så det jag undrar är hur ser era snöskor ut?
- Längd?
- Bredd?
- Vikt?
- Placering av bindning?
- Typ av bindning?

Hade tänkt i stort tänkt köra på samma konstruktion som dom jag har, alltså med rör-ram och gummiduk men har någon ett annat förslag på konstruktion så lyssnar jag gärna...

Kolla in böckerna "Ute", och "Mera Ute", den sista finns ritningar i, + tillvägagångssätt.

Rekommenderas för den händige !;)
 
Söker man på engelskspråkiga sidor så finner man väldigt många beskrivningar och kurser, många av dem är väl ganska enkla saker som säkert inte fungerar speciellt länge.
 
De blir ett par traditionella snöskor i trä, är på det klara med hur jag ska bygga dem förutom på några små punkter. Hur gör man flätningen? Finns det nått bra substitut till att använda råhudremmar? Nylonremmar?
 
Finns det nått bra substitut till att använda råhudremmar? Nylonremmar?
Det har jag också funderat på. Ett tag tänkte jag att paracord 550 var det optimala men då läste jag att paracord töjer ut sig när det blir blött så nätet kan bli slakt... men jag har inte själv testat så kanske är töjningen försumbar.
 
Hej vintern närmar sig och här står jag utan snöskor! Nu tror jag mig ha kommit på det optimala materialvalet. Jag gör ramen i trä och sedan tar jag bälten från en gammal bil och flätar bottnen med! Bilbälten måtte hålla och de är breda och ganska lätta, det torde vara optimalt.
 
Hej vintern närmar sig och här står jag utan snöskor! Nu tror jag mig ha kommit på det optimala materialvalet. Jag gör ramen i trä och sedan tar jag bälten från en gammal bil och flätar bottnen med! Bilbälten måtte hålla och de är breda och ganska lätta, det torde vara optimalt.

va fanken, gå ner i källaren eller upp på vinden, tag där dina avlagda tennisrack, sätt på remmar för fötterna, låt en bit av skaftet vara kvar så du får lite styrning.

Men se upp för snöskosjukan !, planera inga aktiviteter efteråt om du tänker gå med snöskor en längre tid för första gången...
 
Bifogar en väldigt slarvig skiss, remmarna kan man ju jobba på så att det blir som man vill.
Rackets strängar är ju av det slaget att de inte töjer sig så lätt, natursenor finns väl bara på museum monterade på tennisrack...
Racket kan ju vara av trä eller annt lättare starkare material.

Så ut o leta tennisrack o experimentera !

Till utsidesmedlemmar som skrattar åt den här lösningen, behärska er !
 

Bilagor

  • snöstennis.jpg
    snöstennis.jpg
    21.6 KB · Visningar: 4,396
Hej vintern närmar sig och här står jag utan snöskor! Nu tror jag mig ha kommit på det optimala materialvalet. Jag gör ramen i trä och sedan tar jag bälten från en gammal bil och flätar bottnen med! Bilbälten måtte hålla och de är breda och ganska lätta, det torde vara optimalt.

Då skulle jag först kolla hur säkerhetsbälte tar upp vatten och töjer sig. De kommer väl användas i töväder oxå?

Till kajakens skädda har jag en tunn "skotlina". Den är helt stum och tar ej upp väta. Kolla i seglarbutiker. Borde man kunna ersätta råhudsremmar med. Eller bitar av byggpresenning med sydd kant och öljetter?

Har också haft ideer om snöskor, men just nu hör det till "de vilande" projekten.

Lycka till!
AV
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blåbär_1 Tillverka myggnätsingång - tält Gör det själv 5
Graget Tillverka egen kniv tips Gör det själv 8
markusbacka Tillverka vattentät och slagtålig kameraväska, tips? Gör det själv 11
ol__ Tillverka kökskniv Gör det själv 9
Bulgakov Tillverka usbkabel Suunto X6HR Gör det själv 2
myospinae tillverka regnplagg? Gör det själv 6
letsdoit tillverka egen luftmadrass Gör det själv 5
Bettega Tillverka eget bälte med platt spänne- men var hittar jag platta spännen? Gör det själv 6
Polarnatt Tillverka egna kickerskins Gör det själv 3
DGR Tillverka en egen kosa?! Gör det själv 9
miyata Tillverka egna cykelväskor Gör det själv 2
Brune Vad kan man tillverka av en slider ? Gör det själv 4
balo Tillverka batterisele? Gör det själv 3
Hutt Tillverka billigt vattetätt skydd till GPS, mobil mm Gör det själv 0
ÄventyrsCompaniet Tillverka egen klättervägg Gör det själv 6
gisslar Tillverka en plugg? (för plastning) Gör det själv 7
kjpil Ersätta stroppar till msr snöskor, idéer? Gör det själv 7
Kvarnträsk DIY / GDS Snöskor Gör det själv 13
Whale Snöskor Gör det själv 1
Mike C Hälhöjare på snöskor Gör det själv 1
bionicon Armerad duk till snöskor? (Hypalon, ArcTec, TriTec...) Gör det själv 1
nermander Snöskor av brödback? Gör det själv 0
fjiodor tillv. snöskor Gör det själv 1
zeromaker Snöskor Gör det själv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.