Tillverka kökskniv

Jag kom på att det skulle vara roligt att inte göra en friluftskniv, utan en kökskniv. Nu är jag sådär dum och slänger ut en fråga opåläst, hoppas det är ok. Far min har betydligt bättre verkstad än jag, så det är ju smidigt att påbörja projektet medans jag är här.

Var finns det ett vettigt utbud av knivblad till köksknivar?
Hygieniska aspekter - vilken olja/lack är lämplig?
Vad för lim?

Andra tankar och kommentarer?
 
Hygieniska aspekter - vilken olja/lack är lämplig?

Om du oljar - en olja som inte är giftig. Linolja är enligt mig ett gott universalmedel. Vissa väljer att späda ut den med diverse lösningsmedel (som förvisso försvinner efter ett tag) för att få djupare genomträngning. Om du oljar så får du vara med på att olja in det med jämna mellanrum beroende på användning.

Lack - ngt som ej lossnar eller låter träet absorbera.


Vad för lim?

Vattenfast 2komponents som fixar trä och metall. Försök att hitta ett som ej har för mycket egenfärg när det har stelnat, då är det tacksammare vid precisionsmissar i tillverkningen :D
 
Blad finns att köpa hos Nordellknives och linolja tycker jag är bra. Man kan med fördel använda balsamterpentin 50/50. Blå araldit tycker jag är det bästa limmet. Finns oxå hos Nordell.

Seved
 
Jag har också planer på att tillverka ett gäng knivar.
Har kollat in nordells efter blad och har hittat ett par fina kandidater.
Är sugen på att använda mig av micarta eller pakka men är osäker på hur man egentligen får tillväga till fästningen av handtaget?

Finns det någon lektyr på ämnet?
 
Lektyr på ämnet...

Ta dig till ett Bibliotek, gärna ett större... där kan du låna böcker i ämnet, passa även på att köpa div. böcker i ämnet på bokmässor, reor, eller fråga på Biblioteken snällt om du kan få deras gamla böcker, det slängs mycket slitna böcker, även när nya upplagor kommer in, fast böckerna är fina går dom elden tillmötes, eller när dom ska gör plats för nyare böcker... etc

Har kort på universitetens och stadsbiblioteken här runt om i 2:a staden, fått en hel del med böcker som skulle eldas...

Finns bra sajter som säljer mycket finna böcker också i ämnet...

Köpte faktiskt 2-3 fina och bra pedagogiska böcker till min kära lillebror för många herrans år på Clas i sjön, till mycket bra priser... nu vet jag inte om dom säljer böcker överhuvudtaget längre?

Mvh troswe
 
linolja

på en paddeltur i Roslagen för många år sedan kom jag i diskusion med en gammal fiskare och han sa att man skulle värma upp linoljan, den ska vara okokt och så drar man själv upp den till 150 grader innan man oljar in objektet

Själv sätter jag linoljan i en gammal konservburk i fritösen och drar upp den till 150 grader,
 
TS har inte varit här sedan 2010-12-30 00:16:11 ;) men det finns ett genuint knivintresse här så jag misstänker att tråden kommer att bli bra ändå.
 
När man börjar knivslöjda finns det verkligt billiga startmateterail hos Återbruksbutikerna. För en 5-10:- får man något att börja med. Skaftning och slipning är precis likadant som på ett 500-1500:- ämne, men misstagen och vargtagen blir betydligt billigare. Slutresultatet kan bli väl så gott.
Börja på biblioteket är alltid ett gott råd. Knivgörarböcker är det inte ont om.
go tur
 
Grymt tack för alla svar.
Ska ge mig mot närmaste bibliotek i morgon för att botanisera knivmakar lektyren.
Har planer att som höst projekt att tillverka mig en kock kniv eller åtminstone handtaget på en.
Har sett ut knivblad och har en god tanke om vilket skaft material jag vill använda.
Är bara osäker på tillvägagångssättet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.