tillverka regnplagg?

Har syntetiskt skinn dvs pvc ena sidan och lite mer tygaktigt andra sidan troligtvis polyester. Tänker tillverka regnplagg av detta och undrar över vettiga sätt att sammanfoga delarna? Sy och i så fall hur täta hålen och blir det hållbart? Tejpa och i så fall vad för sorts tejp samt var skaffar man det? Tejp kanske inte fäster på tygsidan heller? Någon sorts klister? Hållbarhet? Det ska bli regnplagg för stillsamma aktiviteter och inget sk andasplagg. Lite som gammaldags fiskeregnställ. Förslag på tillvägagångssätt?
 
Vad har du för tjocklek på materialet?
Svetsning och klistring verkar rent spontant vara rätt väg att gå.
Casco har klister till det mesta. Fråga dem.
Svetsning i plaster är inte så svårt med termostatreglerat svetsjärn.
För sammanhållning av delarna inför svetsningn kan de monteras med papperstejp.
Mönster och modell bör du nog göra först i brunt papper, sen prototyp i lakansväv innan du ger dig på orginalet om du inte är mycket van. Av din fråga får ego intrycket att du saknar vana.
go tur
 
Tack för svar! Törs inte säga exakt hur tjockt det är (inte allt för tjockt utan lite påminnande om ett gammalt militärt regnställ jag har - som tyvärr nu är för litet).
Det låter som svetsning/klistring kanske är bra då? Funderade själv lite på det efter att ha blivit inspirerad av en byggare av hopfällbara kajaker (yostwerk.com tror jag?) - alltså svetsning/klister.
Men jag tänkte lägga omlott (förstår ni hur jag menar då?) dvs pvc-sidan mot "tyg-sidan". Fungerar "svetsningen" då också? Är inte helt säker på hur detta görs. Det här svetsjärnet - är det något speciellt man införskaffar eller ett gammalt strykjärn fungerar kanske?
Annars kanske sy och Liquisole... (har fått för mig att det mest finns att köpa i små tuber och kanske blir dyrt om man vill ha mycket - men jag kanske har fel?).
Har sytt ihop tunikor av lin, anoraker av vadmal samt kajaker av bomullsduk men detta med pvc är jag helt novis på och saknar klart vana - så därav frågorna...
 
Förtunnad våtrumssilikon vet ego en som tätade sin handsydda kajak med. Du verkar kunna klara av både mönster och sömmar. Regnrockar brukar vara svetsade. (våra är det) Thermostatstykjärn brukar kunna användas som svetsjärn.
Go tur
 
klipp...
Thermostatstykjärn brukar kunna användas som svetsjärn.
klipp...
Det här är jag nyfiken på!!

Jag går också i tankar om att göra eget regnställ.

Skulle du (eller nån annan som vet) kunna beskriva mer exakt hur man ska gå till väga, steg för steg typ??
lägga bitarna på en kant, för att bara smälta lite?? ska man ha något papper eller nåt emellan för att inte kladda? räcker det att lägga bitarna på varandra och värma från ena sidan? hur stor risk är det att värma för mycket?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.