Att packa tält

Jag vill absolut ha någon sorts "system" på tältpackningen, av tre skäl:
  1. kunna både ta ner och sätta upp tältet i regn utan att exponera innertältet,
  2. hindra kontakt mellan våta/skitiga delar och torra/rena medan det är packat,
  3. kunna få ut rätt ände (och bara den) först ur packpåsen, och även resten av tältet i rätt ordning allteftersom, för att säkert och snabbt kunna sätta upp tältet ensam i hård vind, regn och/eller mörker.
Resultatet blir en hybrid mellan knöla och vika - innertältet knölas (kvarhängande i yttertyget) rätt slumpmässigt mellan golv och yttertält, därefter viks paketet, fortfarande rätt "slarvigt" (men noga med alla sträcklinor) så att golvet kommer ytterst på alla sidor, varefter alltihop viks och rullas till önskat format - i mitt fall för att passa i en av ryggsäckens sidofickor. De två golvhörn som skall fästas i marken först nästa gång är då väl synliga i kanten på paketet.
Stänger och pinnar har ju sin egen påse, och den rullar jag in i mitten av tygpaketet - dock så, att jag kan få ut några pinnar utan att veckla ut resten.
 
Tältpinnarna "kan inte" gå sönder i ryggsäcken, dom är attans starka när dom är ihopfällda tillsammans, det är när dom är utfällda och sitter i tältet dom är ömtåliga, det vet jag av tråkig erfarenhet.
 
Brukar tältpåsarna vara av vattentät modell? Tror att min inte är det.
Inte så viktigt i detta fall (till skillnad från t ex dunsovsäck eller vitalt ombyte/föstärkning). Min tältpåse är av samma, förhoppningsvis vattentäta, tyg som tältet, men det gör inget, om det skulle läcka in lite i sömmar eller öppning (som vänds neråt). Det hamnar då på det helt vattentäta tältgolvet, som utgör yttersta laget i rullen.
Oftast har jag dessutom med ett ryggsäckskapell, som åker på vid regn - det är ju inte heller idiotsäkert, men tar det mesta.
 
Apropå att komprimera är jag inte helt säker på att det är bra att vintertid löspacka sovsäckar i en för stor transportsäck. Kändes som att vintern hade friare spelrum att ta sig in i sovsäcken tills nästa gång jag skulle ha den. Någon som har teorier om det? Min tanke var att den skulle dekomprimera bättre när man hade plats i pulkan.
 
Jag passar på att sticka in en relaterad fråga - ska man ha några betänkligheter över att komprimera sin sovsäck med hänseende till tillknycklad stoppning/sämre loft eller dylikt?

Har en gammal dunsäck (Caravan 1000) och en nyare syntetsäck (Haglöfs LIM 100) som båda tar upp rätt mycket plats i sin respektive originalpåse. Om man med berått mod kan trycka ihop säcken så hade det ju sparat en del plats i ryggsäcken.

Vad gäller sovsäckar så tror jag att standard är att man har den utanför sin påse när den är hemma, så att den är helt okomprimerad. Sen när man ska ut på tur så komprimerar man den så mkt som bara går eller behövs.
 
Apropå att komprimera är jag inte helt säker på att det är bra att vintertid löspacka sovsäckar i en för stor transportsäck. Kändes som att vintern hade friare spelrum att ta sig in i sovsäcken tills nästa gång jag skulle ha den. Någon som har teorier om det? Min tanke var att den skulle dekomprimera bättre när man hade plats i pulkan.

Åtskilliga gånger har man sett filmer från polarfarare som använder en "bäddpåse" där allt sovmaterial ligger redo att bara kastas in i tältet.
Lite Norsk vinterporr http://youtu.be/WfpS1QaL48o
 
Vad gäller sovsäckar så tror jag att standard är att man har den utanför sin påse när den är hemma, så att den är helt okomprimerad. Sen när man ska ut på tur så komprimerar man den så mkt som bara går eller behövs.

Långtidsförvara sovsäcken helst okomprimerad och luftigt hemma, men när du är på tur går det fint att kompromiera den maximalt för att spara plats. En sovsäck komprimerar du bäst genom att knöla ner den i kompressionsfodralet, dvs inte rulla.
 
Vad gäller tält ansluter jag mig till joannas teknik, då jag vill ha en rutin på tältpackningen för att snabbt kunna ta ner resp sätta upp tältet i dåligt väder. En annan orsak är att jag vill skydda innertältet för fukt och smuts samt under transport skydda stängerna. Ihoppackade är stängerna som sådana ganska tåliga, men de består av tunnväggig aluminium och ett slag eller punkttryck av något hårt i packningen kan om man har otur resultera i en buckla som direkt försvagar den stångsektionen.

När jag packar tältet viker jag tältet parallellt med långsidorna så att tältet skyddas av golvet (vill ha det vikta tältet lika brett som stångsektionerna är långa). Stängerna packar jag i sin påse och rullar in i tältet. Tältet rullar jag från fotändan mot huvudändan.
 
Vad gäller sovsäckar så tror jag att standard är att man har den utanför sin påse när den är hemma, så att den är helt okomprimerad. Sen när man ska ut på tur så komprimerar man den så mkt som bara går eller behövs.

Kanon! Tack för svaret (även de andra som svarat)!
Jo, hemma får de hänga fritt. Dags att börja inventera kompressionssäckar då. :)
 
Jag har provat kompressionspåse till tält

Jag har tältpinnarna utanpå säcken och tältet invändigt. Hade en idé om att komprimera tältet som man gör med sovsäcken. Efter ha köpt en påse för ändamålet och test-komprimerat hemma så märkte jag med en gång hur meningslöst det var. Har man tryckt ut luften ur det i hopvikta tältet så är luften ur! Att sen tvinga ihop det i en påse så att det blir som en fotboll är ingen vits ur packsynpunkt. Nu lägger jag i tältet (i tältpåsen) i ryggsäcken och låter det formas sig efter grejerna som är runt omkring.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robertt Packa tält. Bo och sova 11
rJohansson Hur packa ner tält bäst? Bo och sova 22
Carslöv Packa blött tält Bo och sova 6
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Purre84 WBT2 tältpinne och packa Bo och sova 1
mskold2 Packa en sovsäck Bo och sova 36
il C packa lätt - annan tråd? Bo och sova 2
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.