Är Shosho rutten?

Jag hjälper min flickvän att hitta rygga, och eftersom hon har en snävare prylbudget (lägre smärttröskel) och färre prylbögsgener än jag så kollar vi på andra säckar än jag skulle kolla på åt mig själv.
Tex Shosho och Lunhags V8 (även Everest).
Ryggan skall användas mest till resor men MÅSTE även funka på riktiga fjällvandringar. Kosta runt 2000, ca 60-70 l, den skall vara ren och snygg (Lundhags är alltså i fippligaste laget).

Min fråga:

Man hör mycket skit om Shosho.
Är den verkligen så kass som många säger?
Exakt på vilket sätt är den kass jämfört med sina segmentkonkurrenter?
Infästningen av bärsystemet verkar lite darrig, men det har de ju ändrat på i senaste modellen som kom förra året.
 
Tjena

Jag har oxå hört mycket skit om Shosho. Men jag är mycket nöjd med min 60 liters. jag använder den dock inte till vandring utan till resa. Har haft den 2 varv runt jorden o tycker att den funkar bra när man mer eller mindre bor i ryggan är front matningen helt oslagbart. Men som sagt jag har inte vandrat med den så det är möjligt att den suger då?
MVH
Johan
 
tjena

glömde säga att min är troligtvis nya modellen tror inte att den gamla har frontmatning, jag köpte den sen hösten 01.
 
inte farligt rutten...

men kanske inte bäst heller!
En annan "ren" och aningen bättre säck som passar in både på volym och pris är Bergans Rondane 65
http://www.bergans.no

Annars blir det snart generationsskifte hos haglöfs, Sho Sho blir Sec och med en hel del förbättringar.
 
Hej Martin
Har själv en Shosho 7000, har i och för sig bara haft den under ett år, men jag är helnöjd med den.
När jag var ute och tittade på ryggsäckar i den här prisklassen var det Shosho och motsvarande Everest jag valde mellan. Och jag tyckte att Shoshon hade de bästa lösningarna för min del. Har aldrig ångrat mitt val. Visst kan man få en bättre ryggsäck, men inte för det priset.
Den är smidig att ha på sig och det är lätt att röra sig med den på, i alla fall om man håller sig till vikter upp till 20 kg. Samtidigt är den lätt att packa och få ner prylarna på ett praktiskt sätt i, tack vare öppningen i fronten.
De nackdelar jag har hört om är att de håller dåligt i sömmarna, men det är inget jag har haft problem med ännu. Den verkar dock rejälare än Everest.

/g
 
Re: inte farligt rutten...

Hofvander; sa:
En annan "ren" och aningen bättre säck som passar in både på volym och pris är Bergans Rondane 65

Rondande har jag tittat på webbledes. Den verkar vara det vettigaste alternativet i segmentet (den har dessutom fått estetiskt klartecken från flickvännen). Gäller bara att hitta den på stan...

Sen skrev Hofvander; sa:
Annars blir det snart generationsskifte hos haglöfs, Sho Sho blir Sec och med en hel del förbättringar.

Jo, det känner jag till. Just därför är ju chansen stor att man kan få ett bra pris på nuvarande Shosho.
 
Hejsan!
Har ni kollat på Lowe´s säckar? Jag har själv en 50l Lowesäck som jag är nöjd med. Lowe alpine attack 60 kostar tex 1695 hos sportsnet, som även har några andra Lowemodeller som verkar intressanta.
http://www.lowealpine.com
http://www.sportsnet.se
Även Jack Wolfskin har flera modeller i segmentet. Northstar har dom.
http://www.northstar.se
Skulle jag dock själv, som nöjd Bergans Viking ägare, välja en säck så skulle det nog bli Bergans Rondane. Den finns ju även i damutförande!
Jag vet inget direkt om shosho, men jag tycker det är roligare att välja något som "inte alla har" och skulle därför välja en annan säck. Kanske inte objektivt, men dock ett medvetet val!
Lycka till i shoppandet!

/David
 
strand; sa:
Hej Martin
Har själv en Shosho 7000, har i och för sig bara haft den under ett år, men jag är helnöjd med den.
När jag var ute och tittade på ryggsäckar i den här prisklassen var det Shosho och motsvarande Everest jag valde mellan. Och jag tyckte att Shoshon hade de bästa lösningarna för min del. Har aldrig ångrat mitt val. Visst kan man få en bättre ryggsäck, men inte för det priset.

Jag kan bara instämma med föregående talare. Jag hade fullt sjå när jag skulle ha tag i en ny ryggsäck och försökte ta åt mig allas åsikter. Slutligen blev det en Haglöfs ShoSho 7000 och hittils har jag inte ångrat mitt val. Har varit ute en hel del i skog och mark med den och har inte uppfattat några problem med sömmar eller att bärsystemet är "sladdrigt" utan har man väl ställt in den så sitter den där. Nu hör ju till saken att det inte är en säck som man packar 35 kg i och sedan ger sig ut på expedition Grönland men för vandring/trekking samt resor, av både kortare och längre karaktär, så är det en ganska bra säck för det priset. Passar man nu på i skiftet ShoSho -> Sec så kan man få ShoSho säckarna för runt 1500 kronor och då är det ju inte mycket att tveka inför.

Beträffande Haglöfs Sec så har de ju börjat säljas i handeln nu och den största skillnaden är ju att man gjort en "renare" säck. Mindre remmar som hänger och slänger, infällda sidofickor och lite förbättring vad det gäller komforten för bärsystemet (annat material för bättre fukttransport som på Victor serien). Personligen tycker jag konstruktionen med sidofickorna är till det sämre och remmarna kan man enkelt strukturera upp så det hela handlar mest om det kosmetiska.

Smaken är som baken och alla har vi olika ambitioner..
 
Karrimor?

Har du tittat något på karrimors säckar. Har en jaguar 55-75 och den är jag riktigt nöjd med. Den ligger kanske lite över 2000 i pris, men det tycker jag att den är värd. Hade en Shosho 60 innan och jag tycker inte att de kan jämföras. Karrimoren är helt klart mycket bättre.
Bärsystemet går att variera så att de passar de flesta och eftersom den är så flexibel så går den att använda både när man bara ska ut över helgen samt när man ska ut på lite längre turer.

(Bar över 30 kg järnvägsräls i den, fråga inte varför, men den höll i alla fall även om det inte var skoj.)
 
Ok-varken mer eller mindre

Ja man får väl vad man betalar för. Dock mycket möjligt att det finns bättre säckar i samma prisklass.

Jag har i alla fall använt min gamla (7 år!) Shosho på tre längre vandringar 10-20 dar, allt från 15 till uppemot 30 kg. Det har funkat hyggligt, en gång lite skavsår på höfterna och allmännt halvsladdrigt bärsystem. Den har då inte gått sönder ännu. Min flickvän har en Shosho Q som hon är rätt nöjd med. Hon brukar bära runt 15 och det tycks funka bra.
 
Rygga

Hej!

Jag knallade runt med min syster för två år sedan och kollade in varenda ryggsäck som finns och då menar jag alla. Jag är inte helt förtjust i Haglöfs produkter och det jag har hört av vänner har förstärkt det. Nu gillar jag inte Everest grejerna heller, men så är jag prylbög också. Det är inte min syster, så därför kollade vi in allt som finns.
Valet föll tillslut på en av Lundhags säckar, tror den är på 60 eller 70 liter och hon har varit helnöjd med den. Kvaliten har varit bra rakt igenom så jag vill varmt rekomendera den.
Apropå Lowe. Köpte en 35 liters säck för några år sedan för att ha till skidåkning. När jag kom hem efter några dagar var inte en enda av plast detaljerna på säcken hela. Varenda spänne hade spruckit på säcken. Det är min erfarenhet av Lowe...

mvh
Andreas
 
Re: tjena

wolla; sa:
glömde säga att min är troligtvis nya modellen tror inte att den gamla har frontmatning, jag köpte den sen hösten 01.

Min Shosho 70 L är inköpt ca '97 och har frontmatning. Jag tycker den har bra kvalitet och funktioner, sen är den inte så skön att bära (mest pga hårt/tunt stoppat bälte) över 20 kg i men det är kanske för mycket begärt i den prisklassen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martin på Elsa H Är detta en Fjällräven gyro? Transportera 5
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
85662 Vad är viktigast för dig - bra bärsystem eller bra organisation? Transportera 18
Polar300 Är det här en Grönland eller en Alaska? - i FN-blått Transportera 32
anders998 Impregnera gammal ramsäck..är det ngn ide ? Transportera 7
FruNalleman Vilka damsäckar är värda att prova? Transportera 17
macsailor Är Haglöfs OXO Travel en bra reseryggsäck? Transportera 14
skurken Vad är detta för ryggsäck? Transportera 60
Northstar Svårt att hitta ryggsäck för oss som är korta Transportera 4
Albänska Finns det någon som är lika bra på ryggsäckar som dePaul är på knivar? Transportera 54
Snubblaren Vad är detta för kånken? :S Transportera 3
Kristoffer R-K ryggsäcksfrågan (ursäkta om det inte är första topicen med detta) Transportera 21
Skipper_ Hur ställer man in sin ryggsäck, vilka belastningar är rätt? Transportera 17
Martin Fjäderlätt Varför är det så sanslöst dyrt att åka tåg? Transportera 95
petmeu VAd är detta för något? Transportera 5
casimir Är Haglöfs Viktor 50 lämplig tursäck? Transportera 6
Är på jakt efter en Osprey Crescent 110 Transportera 2
Martin Fjäderlätt En bra rygga är allt man behöver. Transportera 11
eXz Är ryggsäcken värd att köpa? Transportera 6
joakimr Är Vaude Rainman 30 bra? Transportera 0
lignell01 hur är det nu... Transportera 4
JE Vilken ryggsäck är "bäst" Transportera 8
Är Fjällrävens Trader 55 något att ha Transportera 0
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
drH Ersättare haglöfs shosho 3000 Transportera 4
malaurin Haglöfs Shosho Entry? Transportera 1
100826 Haglöf sho shosho 400 Transportera 2
hawkwing Shosho transit Transportera 3
carbide Sidofickor till ShoSho 30? Transportera 6
Ryggsäck Shosho Transportera 4
joh_andersson Shosho 5000 ? Transportera 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.