Vad är viktigast för dig - bra bärsystem eller bra organisation?

Du får välja mellan två alternativ och motivera.

Alternativ A

En säck med ett i ditt tycke exemplariskt upplägg. Var sak har sin givna plats och hela innehållet är lätt att komma åt i en handvändning. Bärsystemet är mediokert. Inte katastrof, men säcken gnager lite efter en lång dag och vikten sitter varken jättestadigt eller riktigt där du vill ha den.

Alternativ B

En säck med ett enda stort fack med rulltopp, inget mer. Den enda sak du kommer åt utan att rota runt är den som ligger överst. Den här säcken har dock ett alldeles strålande bra bärsystem. Remmarna passar dig som handen i handsken och lasten sitter som gjuten precis där du vill ha den. Långa dagar är en fröjd sett till bärkomforten, men raster och väderomslag blir lite omständiga.

Säckarna är i övrigt likvärdiga - Vikt, pris, färg etc.

Kör hårt :)
 
Bärsystemet alla dagar i veckan! En illasittande ryggsäck försämrar upplevelsen avsevärt!

Det lärde jag mig när min Lundhagssäck havererade i Padjelanta 2014.
 
Jag köper naturligtvis säcken med det perfekta bärsystemet och syr på fickor, fästögleband etc efter eget behag ;)

PS Du får nog ange "normvikten" som säcken skall vara avsedd för för att leken skall ge meningsfulla svar. Ju mindre man skall bära på, desto mindre roll spelar troligen ryggsäckens bäregenskaper.
 
Har kikat in exped Lightning, stämmer ganska bra in på din beskrivning med bra bärsystem och säck med rullstängning så jag får svara bärsystem:)
 
Helt rätt Joanna :)

Vi kan dra till med 15kg, det torde kunna vara en bra brytpunkt där bärsystemet är fullt relevant men kanske inte allt.
 
Kånkade i tiotalet år -förvisso rätt nöjd och glad- enligt alternativ A, tills det slumpade sig att jag gled in på alternativ B istället. Önskar att det skett mycket tidigare. :)
Sitter den så bra att du helst av allt bara vill ta hem den och mysa runt med den på dig? I så fall är mitt råd: -KÖP DEN!!
 
Det är som med cyklar allt utom ramen går att byta ut. Dvs med perfekt bärsystem kanske man får byta sättet att packa med t ex färgade innerpåsar.

En sak jag inte gillar är svårt insida i ryggsäckar och fack / väskor.
Ljus insida är överlägset.

Thure
 
Den enda sak du kommer åt utan att rota runt är den som ligger överst.

Det beror ju helt på hur man packar. Jag har lärt mig att packa saker avlånga och sen ställa dem i säcken, på så vis kommer man åt flera saker utan att riva upp en massa.

Att packa "lager på lager" i en ryggsäck är inget jag gör. Stora saker kommer visserligen ofta att ta upp hela säckens tvärsnitt, men de stora sakerna tar jag i alla fall bara ur när jag slår läger.

Det är ju också bär som jag gör mest med ryggsäcken, tar fram saker gör jag inte lika ofta.
 
En säck med ett enda stort fack med rulltopp, inget mer. Den enda sak du kommer åt utan att rota runt är den som ligger överst. Långa dagar är en fröjd sett till bärkomforten, men raster och väderomslag blir lite omständiga.

QUOTE]

Bärsystem!
Med bara en gnutta planering när du packar säcken är det inga problem att ha det du behöver nära toppen under dagen och jag bär sällan med mig mer än att säcken nästan är tom inför natten så då gör det inget att man måste tömma den
 
Det beror ju helt på hur man packar. Jag har lärt mig att packa saker avlånga och sen ställa dem i säcken, på så vis kommer man åt flera saker utan att riva upp en massa.

Att packa "lager på lager" i en ryggsäck är inget jag gör. Stora saker kommer visserligen ofta att ta upp hela säckens tvärsnitt, men de stora sakerna tar jag i alla fall bara ur när jag slår läger.

Det är ju också bär som jag gör mest med ryggsäcken, tar fram saker gör jag inte lika ofta.

Exakt, om man rullar det mesta av kläder och ställer upp så blir det sällan så krångligt.

Mitt vulcan-packning (när man kör utan sidofickor, ju ganska lik alternativ A enligt ovan) brukar vara:
-Sovsäck nederst i vattentät påse,
-Separat vattentät påse med kläder ovanpå. I den påsen blir det sällan mer än ett varv med stående klädrullar.
-Överst, separat påse med mat/kök.

Nu kanske inte vulcan är det perfekta bärsystemet alla kategorier, men på min rygg passar den bra. Detta förutsätter ju också att man får plats med sin mycket av sin "dagsutrustning" i fickor och bälte osv.
 
Det är bra allihop, jag behöver en kick i rätt riktning.

Kånkade i tiotalet år -förvisso rätt nöjd och glad- enligt alternativ A, tills det slumpade sig att jag gled in på alternativ B istället. Önskar att det skett mycket tidigare. :)
Sitter den så bra att du helst av allt bara vill ta hem den och mysa runt med den på dig? I så fall är mitt råd: -KÖP DEN!!

Det är naturligtvis just det här som hänt, att B nyfiket tagits hem på prov och rört till det :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.