Är förra årets modeller alltid så här billiga?

Jag vill verkligen köpa ett par nya längdskidor, och nu är de förra årets modellerna sjukt billiga! Men av olika orsaker (som familjediskussioner om ekonomiska prioriteringar) känns det litet svårt för mig att köpa nya skidor till mig själv just nu. Ni som har koll på skidmarknaden, är det alltid så här billigt vid den här tiden på året, eller är det här en unik chans?
 
Återkommande år efter år. Eller köp av bra skiduthyrare, jag har handlat ett par ggr av Stig Stand och han och hans grabbar vet vad de har och säljer, priset har varit löjligt lågt.
 
Jag vill verkligen köpa ett par nya längdskidor, och nu är de förra årets modellerna sjukt billiga! Men av olika orsaker (som familjediskussioner om ekonomiska prioriteringar) känns det litet svårt för mig att köpa nya skidor till mig själv just nu. Ni som har koll på skidmarknaden, är det alltid så här billigt vid den här tiden på året, eller är det här en unik chans?

Det brukar vara möjligt att köpa lagg till kraftig rabatt året efter. Samtidigt får man komma ihåg att det kan vara stor skillnad mellan de olika årsmodellerna. Skulle t ex inte köpa några år gamla Madshus pga deras skumkärna som (då) inte tålde särskilt hög temp på vallajärnet.

Eller Fischers första version av skateskida med kolfiber i spetsen (hål-skidan) pga att spannkurvan var mindre lyckad på dessa.

Men i stort sett är det förmånligt att vänta ett år. OBS också att man generellt får bättre skidpar om de plockas av kunnig personal, så rea på Pölder eller motsvarande ger nog mer för pengarna än rean på Stadium (om inte just din stadiumbutik drivs av ngn gammal storåkare förstås) :).

//J
 
Som seobserver skriver, årligt återkommande. Finns mycket att tjäna på förra årets modell, då det oftast bara är färgen som skiljer. Mer att tjäna på utförs- resp längdskidor som har störst volym. Mindre att tjäna på längdskidor för fjällturer då den marknaden är mer begränsad.
Väntar du till efter sportlovet blir det ändå billigare;)
 
Billigare än efter Påsken brukar det inte bli.
Det är ju bra at veta själv oxså så att man inte litar på någon bodknodd som inte kan sina produkter.
 
Priset beror ju också på hur vädret varit. I år har det väl varit bra förhållanden för skidåkning, så att de kunnat sälja bra. Men ett år med lite snö så får de ju mycket mera över.
 
De är rätt smart och köpa utgående modeller eller om du har tur att hitta begade tävlingsskidor om vikten stämmer...

Har köpt 3par beg skidor av finska landslaget då min kusin känner vallachefen och det är stor skillnad på skidor som köps i butik och de som landslagen använder.. helt annan ytbeläggning och hårdare spann och säkert nå annat oxå..
 
Hyreskidorna ser oftast lite ledsna ut på ovansidan och i ytterhörnen, en ommålning får dem att se fräscha ut i många år framåt, lägg pengarna på resor inte på prylar.
 
Stadium känns ju mycket mer lättillgängligt än Pölder och andra som bara håller hus på ett enda ställe. :) Skiduthyrare är ju en idé om man hittar någon i närheten. Eller vågar man låta dem skicka? Det är längdskidor för spåråkning som jag behöver, jag har ju inga sådana tycker jag!

Att årsmodellerna skiljer sig åt gör det ju bara bättre att vänta till året efter, eftersom man har en chans att kolla hur de har funkat för andra.

Nästan synd att det är snö i år, då blir det kanske färre reor nästa år. Fast jag funkar ju likadant som alla andra, det är snön som gör mig inspirerad att köpa skidor också.

Jag känner ett par tävlingsåkare, och det är klart att deras skidor är bättre, men de blir ju dyrare begagnade också. En mellanklasskida för en tusenlapp är ungefär den nivån som känns riktigt bra. Kan en vanlig amatör verkligen uppskatta fördelarna med en toppklasskida så att det är värt det?
 
Vill man fynda fjällskidor är chansen faktiskt större i Norge än i Sverige pga större marknad (om man har vägarna dit). Direkt efter påsk brukar vara bästa tid.
 
Stadium känns ju mycket mer lättillgängligt än Pölder och andra som bara håller hus på ett enda ställe. :) Skiduthyrare är ju en idé om man hittar någon i närheten. Eller vågar man låta dem skicka? Det är längdskidor för spåråkning som jag behöver, jag har ju inga sådana tycker jag!

Att årsmodellerna skiljer sig åt gör det ju bara bättre att vänta till året efter, eftersom man har en chans att kolla hur de har funkat för andra.

Nästan synd att det är snö i år, då blir det kanske färre reor nästa år. Fast jag funkar ju likadant som alla andra, det är snön som gör mig inspirerad att köpa skidor också.

Jag känner ett par tävlingsåkare, och det är klart att deras skidor är bättre, men de blir ju dyrare begagnade också. En mellanklasskida för en tusenlapp är ungefär den nivån som känns riktigt bra. Kan en vanlig amatör verkligen uppskatta fördelarna med en toppklasskida så att det är värt det?

Skillnaden mellan en bra skida och medioker ligger mest i hur väl den passar just dig och ditt tänkta användningsområde. Kan nästan lova att om du skulle få en mellanklasskida utplockad av en expert så skulle du få en bättre åkupplevelse än om du köper dyraste modellen av någon som bara klarar av att dra ett papper under spannet.

Skillnad kan naturligtvis också bestå i belag, men modellerna under toppmodellerna har ofta samma belag men kanske lite tyngre (och billigare) material i resten av skidan. Kan vara mkt prisvärda.

...elitens skidor plockas först ur en serie och sedan testar åkaren tillsammans med vallare för att komma underfund med parets egenskaper. Ibland får man fram superskidor på detta sätt som kan användas i flera generationer. T ex hade Elofsson ett par riktiga guldskidor som brukades i vissa fören. Han hade i sin tur övertagit skidorna från en annan åkare. Dessa skidor användes av och till i landslagssammanhang till tror jag till 2009, sen stals enligt uppgift.

Som motionär kan man såklart ha tur, men chansen att få tag i ett eget superpar är inte så hög eftersom de bästa skidparen aldrig når konsumentledet.

Men de butiker som är riktigt seriösa, biskopsgården sport, pölder M fl är noggranna med vad de plockar ut för att sälja och i sådana butiker kommer man få mer för pengarna.

...ja, ju bättre skida du har, desto roligare åkning. Du tröttnar snabbt på tröga belag och för mjuka spann...

...IMO förstås :)

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
Kogoyo Hur är snöläget i Jämtlandstriangeln? Turskidåkning 6
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
johan5588 Vilken bindningstyp är detta? Turskidåkning 9
vikke.royale Barnpulka - vilken är bäst? Turskidåkning 3
Thrashback Hela kungsleden, vilket håll är bäst? Turskidåkning 6
luktafotogen Vad är Turskidåkning? Turskidåkning 25
David E Vad är detta för bindning? Turskidåkning 5
sajberjohan Är jag den enda? Turskidåkning 15
Picea Nu är det snart vinter, och jag behöver nya skidor... Turskidåkning 3
thureb Ryggen brinner, är gubben gammal... Turskidåkning 7
dreamteam Nybörjare på längdskidåkning (jo det är sant) Turskidåkning 4
anje Vallatape,vilka är bäst o vem säljer. Turskidåkning 2
dlan KÖPING, någon som är sugen att åka skidor? Turskidåkning 1
Stellan Kristiansson Vilket är mitt licensnummer? Turskidåkning 1
davidlundgren Hur är BC-bindning och pjäxa? Turskidåkning 0
Almgren Fjällsäker, vad är syftet Turskidåkning 35
Franz321 vilken omrade är bäst för skidtur? Turskidåkning 11
Shockstone Vad är lapptussar? Turskidåkning 6
dragbjorn Snart är första snön här....HURRA! Turskidåkning 0
Är rastskydden runt Sylarna öppna vintertid? Turskidåkning 1
Jag är nog tokig... Turskidåkning 2
Valla eller inte valla det är....? Turskidåkning 1
BD6 Årets fjällisar i Kirunafjällen Turskidåkning 4
Staffan Andersson Årets påsktur Turskidåkning 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.