Ryggen brinner, är gubben gammal...

Den här säsongen har jag fått ont i korsryggen framför allt på höger sida efter skidåkning. Till saken hör att vi skaffat en samojedspets som vi tolkar en del efter. Han rycker en del när han vill nosa etc.

Jag är rätt aktiv med att cykla till och från arbetet året runt men har i somras åkt mindre Inlines än tidigare säsonger vilket kanske försvagat min rygg en del jämfört med tidigare. Också mindre långfärdsskridsko denna säsong vilket sannolikt också bidragit till sämre styrka i bålen.

Däremot dagliga stundom långa promenader med hunden.

Jag har tagit del av http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28846 men skulle vilja ha tips om ytterligare vardagliga aktiviteter sojm stärker bålen. Gärna sådan som det går att få till när man gör annat som t ex när man stitter framför dator.

Känner någon igen sig att längdskidåkning kan ställa till det för korsryggen. Hur tacklar ni i så fall problemet.

OT: Jag har hört följande sägas; När man vaknar på morgonen och är över femtio år gammal och inte har ont någon stans i kroppen, då är man död."

Thure
 
thureb; sa:
Känner någon igen sig att längdskidåkning kan ställa till det för korsryggen. Hur tacklar ni i så fall problemet.

Thure

Detta problem är nog ganska vanligt tror jag. Speciellt om man sitter framför datorn mycket (som jag). Jag hade faktiskt det mer förr i tiden och under skidpremiärveckan är enda gången jag kännt av det hittills.

Här diskuteras det på ett annat forum:
http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=1020

För mig är det helt klart rullskidor som gjort att det blivit bättre. Men till nästa år tänker jag köra ryggstyrka typ ryggresningar, plankan, gummislangar och "fulövningen" som nämns i tråden jag refererade till.

/Jonas U
 
Thure, att ha en stol med lägre för ryggen och svansen är definitivt en enkel förbätting. Ett 3 cm tjockt liggunderlag framför sittbenen räcker länge.
FMs BRAK-program är väl värt att ta till sig, idrotts officeren på gamla K1 eller I1 ger dig säkert gärna ett ex av foldern.
Som sagt att ha överlevt de första 40 varven innebär bara att det känns de återstående.....

go tur
 
Skidor och rygg

För mig är det så att träning och motion måste innebära att jag rör mig ute i terrängen annars blir det inget av.

Tränings- och motionsformerna är cykling, stavgång merendels som backträning men även som rask marsch uppblandad med löpning och sprättande skidgång i en intervallrunda, kajakpaddling, rullskidor och terränglöpning. Jag tar aldrig ens ett enda löpsteg med asfalt som underlag. När kroppen känns sliten så vilar den med raska promenader i terräng. Jag håller igång just nu med mellan fyra och sex pass i veckan. Inte helt populärt hos min bättre hälft då arbete på fastigheten är totalt nedprioriterat.

Mitt arbete är stillasittande, jag är lokförare.

För min del så tror jag att allsidigheten i formerna för hur jag rör på mig när jag motionerar och tränar bidrar till att undvika ont i ryggen vid särskilda aktiviteter, dock har jag ibland ont i ryggen och även känningar av ischias. Det bästa botemedlet då brukar vara värme och skidåkning i diagonal stil. Vid brist på skidföre så tar jag rullskidor eller stavgång det sista kan vara tveksamt vid just ischias p.g.a. att det stöter mer än den glidande skidrörelsen. Jag använder väldigt ofta en neoprengördel på nedre delen av ryggen för att få området rejält varmt, jag tycker att det fungerar utmärkt för mig.

I förra veckan så kom äntligen skidföret till elljusspåret i Knivsta och jag har avverkat 66,3 km på fem dagar med vila på lördag och söndag. I kväll blir det ett pass på 14,9 km. Jag har varit förskonad från alla former av "börja åka skidor ont" i ljumskar, rygg, armar etc vilket jag tror beror på många mil med stavgång occh rullskidor under hösten och den snöfria delen av vintermånaderna i år.

På mitt arbete så sitter jag still på min förarstol. För mig har det visat sig bäst för ryggen att ha ryggstödet upprätt på gränsen till framåtlutat och stolsdynan tydligt lutande framåt samt stolens fjädring så inställd att den verkligen fjädrar över ojämnheter i banan och vid slängig gång i kurvor. Det sista helt säkert alldeles oapplicerbart på kontorssittande.
[Ändrat av klippen 2007-01-29 kl 15:38]
 
Hade själv ett mindre helvitte med ryggen i höstas. Det hela löstes dock till belåtelse med lite go gammal stretching. Träning var inte alls den mirakelkur som så ofta framförs, stretching däremot gjorde susen!
 
tigertamjaren; sa:
Hade själv ett mindre helvitte med ryggen i höstas. Det hela löstes dock till belåtelse med lite go gammal stretching. Träning var inte alls den mirakelkur som så ofta framförs, stretching däremot gjorde susen!

Bra stol, träning och stretching är ju bra. Antagligen är en kombination av alla tre bäst.

I det här fallet är det ju specifikt ont i ländryggen som uppkommer när man åker skidor. Det uppträder inte annars. Så det kan ju bero på svaga och/eller stela muskler. Om åldern har betydelse vet jag inte riktigt, lite förmodligen. Men jag hade värre problem när jag var yngre och i princip bara sprang som träning på sommaren. Då tog det ju en månad innan min rygg var i form för skidåkning.

Nu kör jag ju cykling, rullskidor och allmänstyrka också på sommaren och det är mycket bättre om än inte perfekt. Tyvärr gör datorerna oss till hösäckar...
 
thureb; sa:
OT: Jag har hört följande sägas; När man vaknar på morgonen och är över femtio år gammal och inte har ont någon stans i kroppen, då är man död."

Thure

Tänk att jag kände just så idag efter gårdagens tur på Norra Björken! Knottrig is fortplantar sig upp i höfterna och jag känner mig som överkörd av en ångvält. Jag går på "Core-träning" på SATS och tror ibland att det hjälper ibland att det stjälper. Man kanske får acceptera att åldern tar ut sin rätt och slå av på takten, men nej det går inte... Jag förstår dig Thure!

C.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gynner 17 kg på ryggen eller i pulka? Turskidåkning 10
johan1234 ont i ryggen Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.