ont i ryggen

Hej!

Jag är en ovan skidåkare men har ganska bra kondis.
Testade på o åka skidor genom skolan. och fick så i h...vete ont i ryggens nedre kanske lite till höger del.Det är svårt att känna vart det gör ont. Men sak är säker. Det gör ont.
Är detta ngt vanligt eller?
Nu efter en vecka har det inte riktigt gått över. Det gör fortfarande ont när jag lutar fram kroppen. jag kan dock gå och springa utan problem.


Hjälp en okunnig person som är rädd att ngt är "trasigt" i ryggen.

MVH

johan
 
Inte aer jag laekare, men....

....det hoers ut som om du har tatt i bruk musklar som inte aer van med precis at du aaker skidor. Jag aaker skirdo och spelar tennis och kan faa j..gt ont i nedra del av ryggen om jag inte har aakt aeller spelad paa en stund. Nere i ryggen gaar tvaa hovudmusklar vertikalt paa var sin sida av ryggmargen (det man i Norge kallar korsryggen). Dom maa vaenjas till naer dom blir benyttad paa saett dom inte are vana med.

Men: Om du aer osaeker: Gaa till en laekaer eller en fysioterapeut! Det aer det saekraste.

Mvh. Lars
 
Ryggont

När man diagonalar på skidor använder man musklerna i den nedre delen av ryggen på ett annat sätt än vid t ex löpning och cykling. Det är ganska vanligt att man får ont i nedre delen av ryggen när man har kört de första gångerna på säsongen. Jag har själv varit med om det flera gånger, och det går över efter ett tag.

Peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.