Dieselkamin i tältkåta

Funderar på att införskaffa en diesel- eller fotogenkamin till tältkåtan.
Någon som har erfarenhet av Julas fotogenkamin eller Etna dieselkamin?
http://www.fogas.se/shop/1708---etna-dieselvaermare-2.2-kw/
Luktar de mycket?

Diesel är billigare än fotogen, så det vore ju mer ekonomiskt i längden. Dessutom är det lättare att få tag på diesel.. Men sedan har diesel en tendens att lukta mer är min uppfattning. Hur mycket dieselavgaser luktar det i tältet när man eldar med dieselkaminen?
Är det någon skillnad i "farlighet" att elda diesel respektive fotogen i tältkåtan? Jag tänker på eventuella gaser.. Hur konfigurerar man ventilationen bäst när man kör med kamin under natten, för att slippa drag, men ändå få in frisk luft och behålla lite värme?
 
Hejsan
Vissa enkla dieselkaminer funkar bara på full effekt.. Sotar annars. Kolla upp detta..
Annars finns ju alltid glembring. Skorsten är bra..

Mvh
 
Även Husqvarna Warmvind finns i dieselutförande. Alla både diesel och fotogenkaminer luktar en del, skorsten gör att det doftar mer på utsidan. I Mellanöstern och Centralamerika hade vi både dieseleldade kaminer för varmvatten och Alladinbrännare för fotogen för att hålla frosten/fukten borta från sovutrymmena. Båda sorterna luktade lite även utan spill.
Nato har dieselvärmare i sina förläggnigstält och det luktar diesel, skorsten till trots.
 
Ja, att det luktar lite kommer man nog inte från. Men vill gärna slippa att det luktar som om en lastbil kört in avgasröret i tältet..
När jag tänker efter har även jag sovit i kungens tält, uppvärmda med dieselkamin. Minns inte om det luktade så mycket.. Det var ett tag sedan. Men det var skorsten och bränsletanken stod utanför.
Så med en skorsten kanske man avhjälpa lite lukt med, men framför allt otrevliga gaser..
 
Köpte en fotogenvärmare på Jula. Även om bränslet är dyrare så tror jag den blir bäst, ut lukt- och avgassynpunkt. Kommer mest använda den den kallast årstiden på året ändå, annars blir det vedkamin när nätterna inte är så kalla.

Men när jag klämde och kände på julas fotogenvärmare och läst på andra trådar att de eldat med diesel i sin, så började jag undra vad som egentligen skiljer mellan en dieselvärmare och fotogenvärmare av samma typ. Bägge eldas med en spolformad veke som suger upp bränslet. Vari ligger skillnaden som gör att den ena rekommenderas för diesel och den andra för fotogen?
 
Bäst vore att ta inluften via slang utanför tältet och skicka ut avgaserna via skorsten. Blå låga ger mindre kolmonooxid, mindre sot och mera värme per liter bränsle. Bara lågan blir blå och du använder skorstenskamin så torde hälsonackdelarna vara jämförbara med fotogen respektive diesel.

Thure
 
Den erfarenhet jag har av dagens fotogen och citydieseln (vanliga dieseln i mack) är att dom är jämförbara. Gårdagens däremot var det inte då den dieseln var svavlad och innehöll mer föroreningar än fotogenen och därför sotade i fotogenbrännarna.
 
Bäst vore att ta inluften via slang utanför tältet och skicka ut avgaserna via skorsten. Blå låga ger mindre kolmonooxid, mindre sot och mera värme per liter bränsle. Bara lågan blir blå och du använder skorstenskamin så torde hälsonackdelarna vara jämförbara med fotogen respektive diesel.

Thure

Ja, jag har funderat på det med skorsten. Men det verkar inte var det lättaste att fixa en skorsten till den fotogenvärmare jag köpte. Borde väl räcka med en öppning i topphatten så det lite drag uppåt? Hur ni andra?

Den erfarenhet jag har av dagens fotogen och citydieseln (vanliga dieseln i mack) är att dom är jämförbara. Gårdagens däremot var det inte då den dieseln var svavlad och innehöll mer föroreningar än fotogenen och därför sotade i fotogenbrännarna.
I princip borde jag alltså kunna köra diesel i julas fotogenkamin?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.