Sovsäcksöverdrag - vattentätt eller ej?

När snön smält bort tänkte jag bege mig ut på Sörmlandsleden och sova en natt eller två i vindskydd. Tänkte därför investera i ett sovsäcksöverdrag som kan höja temperaturen i sovsäcken lite och skydda mot vind och väta.

Tittar på två olika, ett helt vattentätt som Naturkompaniet säljer och ett från Haglöfs vars överdel inte är vattentät. Vad skulle ni rekommendera för liknande förhållanden? Kommer inte använda det under varma nätter. Kan ett vattentätt sovsäcksöverdrag ersätta en vindsäck på vinterturerna? Kommer kondens att bli ett problem?
 
När du sover i vindskydd på låglandet behöver du som regel inget sovsäcksöverdrag, det gäller sommar som vinter.

Vintertid blir det alltid lite kondens i sovsäcken oavsett om du har vattentätt material eller inte. Sover du i snöka eller direkt på backen kan du behöva ett vattentätt överdrag, annars oftast inte. I övrigt får man får anpassa sig efter förhållandena och i värsta fall sova med fuktspärr både utanpå och innanför, det beror lite på om du har dun eller syntet och hur länge du ska vara ute, etc etc.
 
För en eller två nätter gör det nog inget om sovsäcksöverdraget är vattentätt. Visst hindrar det fukten från att gå ut och försämrar därmed en dunsovsäcks funktion, men praktisk betydelse har det först när man är ute lite längre.

Någon direkt fördel är det oftast inte med ett helt vattentätt sovsäcksöverdrag och för bruk i vindskydd är det helt onödigt.
 
Jag provade ett överdrag en gång och det gör jag aldrig om igen, det blev så mycket kondens att
sovsäcken blev riktigt blöt. Trots att jag även provade att enbart ha den som skydd för fotändan och upp över halva sovsäcken så hjälpte det inte, lika surt i alla fall.
Mängden kondens är säkert olika från person och yttertemp och årstid spelar säkert också roll, men jag kommer aldrig mer att ens försöka använda nåt överdrag igen.
http://www.getout.se/sv/artiklar/bo-sova/bivack-overdrag/bivi-bag.html
 
Jag har ett sovsäcksöverdrag i Gore-tex som används vid övernattning i vindskydd och lador under vinterhalvåret. Jag har använt det från noll till -15° med syntetsäck under högst några nätter i sträck utan att upptäcka minsta antydan till kondens. Jag använder överdraget dels för att skydda sovsäcken från smuts, glödsprätt och eventuellt takdropp men även för att det ger mig ett par extra graders värme, främst vid blåst.
 

Cannonball

Gäst
Jag använder också ett goretex överdrag, jag har inte heller problem med kondens.
 
Det står ofta att det blir kondens med sovsäcksöverdrag. Jag har överdrag i GoreTex, och flera andra och det har aldrig varit ett problem, inte ens med budgetvarianterna som inte andas alls. Förmodligen gäller detta (gissar jag), när du sover i temperaturer under -25.
För min del som andra skriver här i tråden är det skönt att skydda säcken mot flisor i vindskyddsgolv och från glöd från elden.


Ett riktigt bra och prisvärt överdrag är Hunka XL från alpkit. Smidigt också, och går att packa ner i en inbyggd ficka.
 
Jag har använt Haglöfs variant i snart 10 år.
Först och främst för att skydda sovsäcken men även för att lägga till några komfortgrader när kvicksilvret krupit nedåt.
(Sovsäckslakan är inget för oss ivändare).
Att det skulle bli kondens har jag aldrig upplevt.
Fast Haglöfs-varianten är ju inte "tät".


/O.
 
Sovsäcksöverdrag är ingen vindsäck

Har använt ett Gortex baserat överdrag till och från under 20 år. Kan väl inte säga att det använts jättefrekvent men det har kommit till nytta någon gång när sovit under bar himmel och det jag börjat regna.

I inget fall har jag drabbats av kondens.

Vad gäller vindsäck så har det en helt annan funktion så tro inte att du kan lämna den hemma. Har du däremot med ett tält så är det en annan sak...
//D
 
Jag har amerikanska försvarets sovsäckssystem. ytterst finns ett sovsäcksöverdrag med en flärp som man drar över ansiktet. Det blir således helt tätt och skyddat från väder och vind. Då kan du lämna resten hemma... Vill du inte köpa hela säcken kan du köpa bara GoreTexöverdraget på E-bay för en rätt nätt summa. Det är en jättehärlig känsla att liksom bara kunna dunsa ner nånstans och helt enkelt bara sova. En skön plats i naturen bara, det är allt.
 

Bilagor

  • GoreTex.jpg
    GoreTex.jpg
    40.2 KB · Visningar: 4,232
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders100 Sovsäcksöverdrag Bo och sova 5
Livetiskuggan Vindsäck som sovsäcksöverdrag Bo och sova 4
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
KimmyA sovsäcksöverdrag, sitta vid elden i sovsäck? Bo och sova 16
patrikiden Sovsäcksöverdrag från snigeln Bo och sova 1
markusbacka Kallt som fan, sy eget sovsäcksöverdrag? Bo och sova 61
Putte74 Sovsäcksöverdrag med myggnät Bo och sova 7
Joakim Ambrosson Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
gusbo Hiker sovsäcksöverdrag för användning i tarptent eller tarp, erfarenheter? Bo och sova 1
jarmland Sovsäcksöverdrag? Bo och sova 15
Öhlin Sovsäcksöverdrag av GoreTex.... Bo och sova 13
jeppe78 sovsäcksöverdrag Bo och sova 5
Olaa Haglöfs bivack sovsäcksöverdrag Bo och sova 0
carpe.diem Huvahållarpinne för sovsäcksöverdrag Bo och sova 6
MTB Billigt sovsäcksöverdrag Bo och sova 6
Olaa Köpa färdigt sovsäcksöverdrag! Bo och sova 2
Mx2 Sovsäcksöverdrag? Bo och sova 9
Email Nån som vet ett lämpligt tyg till sovsäcksöverdrag? Bo och sova 3
graylingman Sovsäcksöverdrag Bo och sova 2
1234 Sovsäcksöverdrag ? Bo och sova 1
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.