Huvahållarpinne för sovsäcksöverdrag

Jag har ett par sovsäcksöverdrag i Gore-tex. Utförandet är enklast möjliga: en påse med öpning i ena änden med en halvmånformad huva med myggnät. Vad jag söker är något som håller upp denna huva.

Som det nu är har man två val: antingen ligga med huvan borta och med fri sikt mot stjärnorna och myggen, eller att man dra huvan över huvudet och har tyget på samma avstånd som näsan är lång.

Jag behöver alltså något som håller upp huvudändan. En mjuk, böjlig, tunn (tält-)båge av någon sort (ska vara ca 150 cm lång).

Jag har hört med Lastolite (fällbara reflexskärmar), men de hade inget att sälja.

Har ni några förslag? (Jag funderar på pianotråd, men den rostar ...)
 
Eller köp ett solskydd för bakrutan på en bil ( en såndär som man kan "snurra"ihop som lastolites reflexskärmar och hopfällbara håvar) dom har typ en bladfjädet längs kanten som kanske går att använda.
 
Galsfiberrör

Kolla http://www.skanehobby.se byggmaterial kolfiber. Jag tror att rören är gjorda för drakar och därmed böjbara, men jag vet ej.
Ett annat tips är att ta en sådan där ”flaggstång” med orange flagga som vissa barn har på sin cykel.

Per Brune
 
Kolla med någon butik som säljer helsport produkter. Till vissa av de här sovsäcks-överdragen (iallafall bivak 1) finns det en speciell pinne. Den är i flera delar som hålls samman med ett snöre och den är böjbar och c:a i den längd du önskar. Tror inte den kostar många kronor?
 
Inte pianotråd - koppartråd

Jag föreslår koppartråd. Det finns i lite olika dimensioner/diameter och kanske något mellan 2,5 till 4 mm.

Om du bor nära en bilskrot kan då åka dit och köpa lite gammal bilkabel – då får du den "plastad" också.

El-kabel till bil finns naturligtvis på närmaste mack – också.

Vanlig koppartråd, kanske helst utan "plastning", är föresten utmärkt för olika typer av reparationer.

Ha de/Lasse B
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.