Stigbygel för Kajak

Har hittat två sorter. dels en svensk stigbygel, dels en stigbygel från sea tec.

Den från sea tec tilltalar mig, men jag kan inte hitta den till försäljning på en svensk site (på en site i danmark vill de ha 300 DKK för transport).

Någon som känner till ett ställe som säljer den i Sverige eller i EU?

--- Mats ---
 
Har hittat två sorter. dels en svensk stigbygel, dels en stigbygel från sea tec.

Den från sea tec tilltalar mig, men jag kan inte hitta den till försäljning på en svensk site (på en site i danmark vill de ha 300 DKK för transport).

Någon som känner till ett ställe som säljer den i Sverige eller i EU?

--- Mats ---

Stigbygel för kajak låter lika skruvat som att man skulle ha en stigbygel i örat - men det har jag ju inhämtat att man har så det är säkert så. Men du får gärna kasta lite ljus över begreppet för här känner jag att min fantasi inte riktigt räcker till. :)
 
Det är ett hjälpmedel för att lättare ta sig i kajaken efter en ev kantring! Vet att Kanotcentrum i GBG säljer dom!
Sen om dom funkar i den hårda verkligheten får väl framtiden utvisa! Är lite skeptiskt till "alla" prylar som finns! Räcker det inte med kanot kapell paddel å lite sjövett :)

/Janne
 
Här kan du beställa en svensk stigbygel - vet inte om det är den svenska: sb@farleden.net.
Har ingen del i det är bara bekant med personen som utvecklat den.

Tack, men det var den från sea tec jag förskte hitta. Den svenska modellen är lätt att hitta på svenska sidor, men det är den från sea tec jag försöker få fatt på från något ställe där frakten inte blir lika orimligt hög som från den danska sida där jag hittat den (300 DKK) (hittat en på en amerikansk sida med, och där kommer tullen att tillkomma).

För att svara på frågan: Stigbygeln är till för att underlätta att komma tillbaka upp i kajaken om man är för trött för att orka häva sig upp på det vanliga sättet. Den används för att ge benen en möjlighet att bidra med kraft upp ur vattnet.

--- Mats ---
 
Det är ett hjälpmedel för att lättare ta sig i kajaken efter en ev kantring! Vet att Kanotcentrum i GBG säljer dom!
Sen om dom funkar i den hårda verkligheten får väl framtiden utvisa! Är lite skeptiskt till "alla" prylar som finns! Räcker det inte med kanot kapell paddel å lite sjövett :)

/Janne

Självklart skäms jag för att ens tänka på att ha mer än kajak kapell paddel och lite sjövett. Efterhand som jag blir bättre på att paddla skall jag satsa på att ta bort all säkerhetsutrustning, stigbygeln åker givetvis först, sedan linan till paddeln. Därefter siktar jag på att göra mig av med paddelflottör och pump och reparationskit, innan jag börjar på träning för att klara mig helt utan värmande kläder under vintern, paddlande en olastad Prijon Kodiak. :)

Men fram till dess att jag blivit så duktig och välartad tar jag tacksamt trots min skamsenhet emot alla tips på var man till ett bra pris kan få tag på sea tecs stigbygel.

--- Mats ---
 
Var nog lite otydlig:) Med sjövett räknar jag med att man har paddeln säkrad + att man även använder vettiga paddelkläder spec. på vintern! Har själv gått å köpt mig en torrdräkt tex!
Men är som sagt lite rädd för för mkt prylar som kanske inte funkar eller man får inte fram dom i "kritiska" lägen!
Ps använder även paddelflottör på vintern :)

/Janne
 
Var nog lite otydlig:) Med sjövett räknar jag med att man har paddeln säkrad + att man även använder vettiga paddelkläder spec. på vintern! Har själv gått å köpt mig en torrdräkt tex!
Men är som sagt lite rädd för för mkt prylar som kanske inte funkar eller man får inte fram dom i "kritiska" lägen!
Ps använder även paddelflottör på vintern :)

/Janne

Du får tänka på att jag är nybörjare och har mycket kvar att lära. Sjövett är inte alltid så lätt att lära sig direkt. Glädjer mig att kläder ingår, har faktiskt själv köpt en torrdräkt men ännu inte hunnit prova den. Det svåra är att förstå gränserna på ett lätt sätt, får ibland intrycket att sjövett inte har så fasta ramar utan mer är en tolkning från person till person baserat på var de själva satte gränsen just nu. Skulle kunna tänkas att det till och med kan anses att för en otränad person med övervikt går gräsen annorlunda än för en vältränad person.

Sedan har vi ju problemt med gråzoner. Till exempel om stigbygel (lina att sätta fot i för att komma upp på kajak) inte räknas i sjövett, och paddellina räknas in, så uppstår ju oron över gråzonen. Tänk om paddelllinan är så kort och stark att man kan sätta foten i den för att komma upp igen, är det fortfarade sjövett att ha paddeln säkrad med en sådan lina? :)

Hur som helst, förhoppningsvis är jag vare sig för trött eller har fått axeln ur led eller annat, men jag tänker mig att just sea tecs stigbygel, vars fördel är att det i princip bara är en bred rem i fodral, (inte fler linor och dessutom allmänt användbar till annat), både är ofarlig att ha fastspänd på kajaken, och möjlig att använda utan att den ersätter en paddelflottör. Så det känns som en vettig försäkring om utifall att. Så länge jag inte förlitar mig till att alltid använda den kan jag inte se nackdelen med att utöka mitt kajakpaket med en rem (även om den är rätt dyr vilket är en stor nackdel).

--- Mats ---
 
http://www.design.farleden.net/

Att ta sig tillbaka i kajaken, med eller utan kamrat, flottör, stigbygel, paddel mm. är mest en fråga om teknik. När man väl behärskar tekniken krävs inte mer styrka än att vem som helst kommer upp, gör man fel, då räcker inte all styrka i världen. Problemet med en stigbygel, är som jag ser det, att den ger sken av att göra det hela lättare än vad det är, och att den kan ersätta behovet av övning med utrustningen. Jag tvivlar på att det överhuvudtaget går att komma upp med hjälp av stigbygel, utan minst lika mycket övning som det tar att behärska en normal kamraträddning. Har man övat med stigbygel, vet när och hur den fungerar, då kan det säkert vara en användbar pryl.
 
Att ta sig tillbaka i kajaken, med eller utan kamrat, flottör, stigbygel, paddel mm. är mest en fråga om teknik. När man väl behärskar tekniken krävs inte mer styrka än att vem som helst kommer upp, gör man fel, då räcker inte all styrka i världen. Problemet med en stigbygel, är som jag ser det, att den ger sken av att göra det hela lättare än vad det är, och att den kan ersätta behovet av övning med utrustningen. Jag tvivlar på att det överhuvudtaget går att komma upp med hjälp av stigbygel, utan minst lika mycket övning som det tar att behärska en normal kamraträddning. Har man övat med stigbygel, vet när och hur den fungerar, då kan det säkert vara en användbar pryl.

Det låter klokt det du skriver. Jag har redan gjort ett antal kamraträddningar samt ensamräddningar med paddelflottör, i vågor, så jag vet at tjag har en chans. Jag vet också att efter ett par omgångar blir jag trött. Det jag vill göra är att utöka säkerheten med stigbygeln, det vill säga klara fler situationer än om jag inte har den.

Som jag ser det, när jag har den och har provat den vet jag om den ger sken av att göra det lättare än det är, eller om den i verkligheten gör det lättare än det är utan. Så egentligen känner jag att det vore bra att utöka min ursprungliga fråga (om någon vet var jag kan få tag på en sea tec stigbygel till ett rimligt pris) med:

Är det någon som faktiskt har provat den, eller är all kunskap om dess eventuella brist på nytta på det teoretiska planet?

--- Mats ---
 
Ett spännband som du använder för att surra kajaken med på bilen funkar. lätt att anpassa längd efter behov. går utmärkt att använda även barfota. Sätt på en liten flytkropp bara, så den inte försvinner i djupet om du skulle tappa den. Är ju ändå en bra grej att ha i kajaken, får förmodligen plats bakom ryggstödet på de flesta kajaker. Å det bästa av allt, kostar inget, du har den säkert redan :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.