Cykeltransportväska Biltema

Jag har förstått att en del av er använder Biltemas cykeltransportväska. Ni som gör det, vad anser ni om kvaliteten? Kan den användas som en sådandär "housse" man måste använda vid tågresa i Frankrike.

Har den någon vaddering? Törs man flyga med den?

Priset är ju tilltalande (149kr) och att ta med en sådan till Frankrike kanske vore melodin för att slippa tjafs om "housse".

/Joakim
 
Det beror på...

Jag har flugit med min Biltema-väska, en gång. Det blev en reva i den, men den klarar nog flera turer.

Den har ingen som helst vaddering utan all belastning tas upp av ramen och hjulen inuti väskan. Min cykel är relativt billig (=är inte så rädd om den) och jag köpte väskan mest för att flygbolaget krävde emballage och att den håller samman grejerna.

Jag lade en filt emellan ram och hjul och drog med spännremmar ihop det hela till ett paket, innan jag packade kalaset i väskan. Dessutom gjorde jag träklossar som jag satte i fram och bakgaffel där naven normalt sitter (för att hindra gafflarna från att tryckas ihop). Plockade även av styre, pedaler och bakväxel och satte fast i ramen med buntband. Det funkade för mig, men hjulen känns väldigt utsatta när de ligger i väskan. Är du väldigt rädd om cykeln eller om du inte vill riskera att något går sönder så är nog en hård väska att rekommendera, jag tror det finns sådana.

Tiggde förresten en kartong från lokala cykelhandlaren som jag tänkte använda, men den var större än väskan och gick inte in i bilen (som behövdes för att komma till Arlanda). Så jag köpte väskan istället.

mvh
Håkan Å
 
Banankontakt; sa:
Jag har förstått att en del av er använder Biltemas cykeltransportväska. Ni som gör det, vad anser ni om kvaliteten? Kan den användas som en sådandär "housse" man måste använda vid tågresa i Frankrike.
Que? Vid mina tågresor med cykel i Frankrike har jag inte haft något till cykeln. Det såg jag inte heller någon annan som hade.
 
Housse eller inte?

haskell; sa:
Que? Vid mina tågresor med cykel i Frankrike har jag inte haft något till cykeln. Det såg jag inte heller någon annan som hade.

Enligt diverse guideböcker och internetsidor anges att man måste använda "housse" då man reser med vissa tåg, t.ex. TGV. Reser man med regionala tåg lär det inte behövas.

Är det fler än Fredrik som har erfarenhet av att inte behöv förpacka cykeln i något emballage vid tågresor i Frankrike? Det vore ju skönt att slippa släpa med en emballageväska under turen.

/Joakim
 
Gick illa.....

Banankontakt; sa:
Jag har förstått att en del av er använder Biltemas cykeltransportväska. Ni som gör det, vad anser ni om kvaliteten? Kan den användas som en sådandär "housse" man måste använda vid tågresa i Frankrike.

Har den någon vaddering? Törs man flyga med den?

Priset är ju tilltalande (149kr) och att ta med en sådan till Frankrike kanske vore melodin för att slippa tjafs om "housse".

/Joakim

Det slutade illa för polaren som skickade sin cykel med post till Österrike i en Biltemaväska. Cykeln var S-formad då den kom fram.
Om detta berodde på för dåligt emballage eller för vårdslös hantering av fraktbolaget låter jag vara osagt.
 
Var den större förr?

Nu är den ju bara 705 x 360 x 605 mm. Det kan man ju inte få ner en vanlig cykel i. Finns det någon annanstans man kan köpa en billig en som är lite större?
 
Är inte

den nuvarande avsedd för hopfällbara cyklar med typ 20-tumshjul? 27-185 liknar inte den gamla större gröna tygväskan.

Thure
 
Vill man ha en enkel väska som snarare skyddar omgivningen från den skitiga cykeln än själva cykeln i sig kan man göra som vi gjorde i somras.

Vi klippte till och "sydde" ihop en presenning med silvertejp till ett gigantiskt kuvert som cykeln placerades i efter att trampor och styre monterats av och spänts upp längs ramen.

Fungerade kanon och priset blir billgast möjliga, skyddet dubblerade som tältunderlägg, strandvindskydd och cykelregnskydd längs hela resan eftersom vikten var så pass låg men vill man kan man ju kasta det vid ankomst och sy ett nytt vid hemresa såvida man kan få tag i material på plats.

Se till att du sätter silvertejp både på utsida och insida dvs tejpa ihop vänd ut och in samt tejpa igen håller hur bra som helst (kanske inte behövs för enkel resa). Det blir ett stort och fint paket som kanske till och med SJ måste godkänna som packning och inte som smuggelgods.

Kommer köra samma variant i sommar eftersom det fungerade så pass bra sist.
 
lätt ju bra

Vill man ha en enkel väska som snarare skyddar omgivningen från den skitiga cykeln än själva cykeln i sig kan man göra som vi gjorde i somras.

Vi klippte till och "sydde" ihop en presenning med silvertejp till ett gigantiskt kuvert som cykeln placerades i efter att trampor och styre monterats av och spänts upp längs ramen.

Fungerade kanon och priset blir billgast möjliga, skyddet dubblerade som tältunderlägg, strandvindskydd och cykelregnskydd längs hela resan eftersom vikten var så pass låg men vill man kan man ju kasta det vid ankomst och sy ett nytt vid hemresa såvida man kan få tag i material på plats.

Se till att du sätter silvertejp både på utsida och insida dvs tejpa ihop vänd ut och in samt tejpa igen håller hur bra som helst (kanske inte behövs för enkel resa). Det blir ett stort och fint paket som kanske till och med SJ måste godkänna som packning och inte som smuggelgods.

Kommer köra samma variant i sommar eftersom det fungerade så pass bra sist.

Bilder på den "väskan"skulle va trevligt se ju för den lät ju som en bra konstruktion den =)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.